Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
lite förhandsinfo från Ford om Focus ST!
<<   1, 2, 3   >>
4810 besök totalt
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Rätt mycket billigare än 130 o R32... O jag tar ut 260Hk/410Nm ur min V50 som har samma motor.
Kan man köpa till diff till Focusen?

Vad kostar Opels Astra R-modell? Den har väl 240 kusar.
Spännande att testa alla dessa super GTI's

_________________
Jan Å
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 930



Andreas A skrev:

Tjena Per, är ju också ganska lång och när jag provsuttit blev jag klart störd av att de har dragit ned den främre vindrutans övre kant. Det är gott om takutrymme men eftersom framrutan inte går upp ordentligt så sitter jag med mina 198cm och tittar rakt in i takstoppning. Bakspegeln skymmer också väldigt mycket av den redan begränsade sikten.


Hej Andreas

Är du 198? jag minns dig som kortare fast det är väl tio år sen vi spelade tillsammans. Nåja denna bil verkar ju vara ett hyggligt alternativ, det ställs lite speciella krav iom att sambon är 40cm kortare än jag. Backspegeln sitter i vägen på de flesta bilar jag har kört, när ska dom börja bygga små bilar för fullvuxna (paradoxvarning)

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Mäcen skrev:
225hk ur en 2.5:a med turbo. Inte särskilt imponerande.


Profilering, de mindre bilarna får inte ha lika mycket pulver som dom stora premiumslagskeppen.

Tur att det inte ar ett problem i världen att göra något åt det med dessa motorer..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

PaZ skrev:
Andreas A skrev:

Tjena Per, är ju också ganska lång och när jag provsuttit blev jag klart störd av att de har dragit ned den främre vindrutans övre kant. Det är gott om takutrymme men eftersom framrutan inte går upp ordentligt så sitter jag med mina 198cm och tittar rakt in i takstoppning. Bakspegeln skymmer också väldigt mycket av den redan begränsade sikten.


Hej Andreas

Är du 198? jag minns dig som kortare fast det är väl tio år sen vi spelade tillsammans. Nåja denna bil verkar ju vara ett hyggligt alternativ, det ställs lite speciella krav iom att sambon är 40cm kortare än jag. Backspegeln sitter i vägen på de flesta bilar jag har kört, när ska dom börja bygga små bilar för fullvuxna (paradoxvarning)

/ P


om vi förutsätter att detta diskuteras för rejsing eftersom det ligger under banåkarforumet så blir det väl ännu svårare att få rum med en hjälm? Ni får väl kolla om de finns med taklucka.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Cobolt skrev:
Mäcen skrev:
225hk ur en 2.5:a med turbo. Inte särskilt imponerande.


Profilering, de mindre bilarna får inte ha lika mycket pulver som dom stora premiumslagskeppen.

Tur att det inte ar ett problem i världen att göra något åt det med dessa motorer..


Tyckte mest att det kunde gått att få ut så mycket kräm utan turbo. Men, men...

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Christian Lange skrev:
trevligt! nämnde han någe med om bilens handling uton den kanske för mjuka settuppen?

mvh C


Vi pratade inte så mycket detaljer - han låg mest på knä och hjälpte mig byta hjul på GT3:an! thumbs up (Har garage på samma plats som Fords testlag nere vid Ringen).

Han verkade som sagt nöjd med hur bilen blivit och tyckte den var både lättkörd och snabb men några mer ingående diskussioner blev det aldrig. Det som är kul med dessa testingenjörer (åtminstone Ford killarna) är att de verkar vara äkta bilnördar som deltar i racing, kör på Nordslingan bara för nöjes skull och är genuint intresserade av det de håller på med!

Men det är väl så att när det väl kommer till kritan så är nog inte varvtiden runt en racerbana högsta prio på en bil i den här klassen (gäller nog i och för sig alla serieproducerade bilar oavsett märke).

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Mäcen skrev:
Cobolt skrev:
Mäcen skrev:
225hk ur en 2.5:a med turbo. Inte särskilt imponerande.


Profilering, de mindre bilarna får inte ha lika mycket pulver som dom stora premiumslagskeppen.

Tur att det inte ar ett problem i världen att göra något åt det med dessa motorer..


Tyckte mest att det kunde gått att få ut så mycket kräm utan turbo. Men, men...


Men då hade det antagligen blivit en dyrare bil. Nu kunde de ta en motor från hyllan som dessutom redan används av Volvos systerbil och hiva i. om de gör en RS lär det ju dock bli en hårigare motor, fast ganska säkert med turbo där också.

om dessutom ryktena om en Mazdaspeed 3 med samma motor som i 6:an stämmer får ju Volvo rycka upp sig och göra en S40R, de kan ju inte ha klenare prestandamodell än de billigare syskonbilarna.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Men det är väl så att när det väl kommer till kritan så är nog inte varvtiden runt en racerbana högsta prio på en bil i den här klassen (gäller nog i och för sig alla serieproducerade bilar oavsett märke).


Det hör väl till att biltillverkaren ska kläcka ur sej en tid runt Ringen, som då ska vara lite bättre än modellen innan. Biljournalisterna skriver då om detta, vi läser det och köper bilen. Att sen bara en promille av kunderna nånsin kör där är ju inte så viktigt...

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

JohanR skrev:
Citat:
Men det är väl så att när det väl kommer till kritan så är nog inte varvtiden runt en racerbana högsta prio på en bil i den här klassen (gäller nog i och för sig alla serieproducerade bilar oavsett märke).


Det hör väl till att biltillverkaren ska kläcka ur sej en tid runt Ringen, som då ska vara lite bättre än modellen innan. Biljournalisterna skriver då om detta, vi läser det och köper bilen. Att sen bara en promille av kunderna nånsin kör där är ju inte så viktigt...

OT o ren spekulation...men är det därför bilarna blir tråkigare o tråkigare att köra?
Högfartstabilitet istället för "livliga köregenskaper"...
Vore väl bättre att göra bilarna mer kommunikativa så de upplevs snabba.
Nu för man istället köra snabbare o snabbare för att få en utmaning/upplevelse.
Rätt väg?

_________________
Jan Å
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Superswift skrev:


om vi förutsätter att detta diskuteras för rejsing eftersom det ligger under banåkarforumet så blir det väl ännu svårare att få rum med en hjälm? Ni får väl kolla om de finns med taklucka.


Inga problem alls, är gott om utrymme på höjden men av någon anledning börjar framrutan långt ned så man stirrar in i stoppningen. Lite märkligt med tanke på att de nog finns fler bilförare med en längd kring 2 meter än de som är 1,30.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas A skrev:
Superswift skrev:


om vi förutsätter att detta diskuteras för rejsing eftersom det ligger under banåkarforumet så blir det väl ännu svårare att få rum med en hjälm? Ni får väl kolla om de finns med taklucka.


Inga problem alls, är gott om utrymme på höjden men av någon anledning börjar framrutan långt ned så man stirrar in i stoppningen. Lite märkligt med tanke på att de nog finns fler bilförare med en längd kring 2 meter än de som är 1,30.



och stolarna såg ju rejsiga ut ändå så det är kanske lite synd att som första grej bulta på några tunnare direkt på golvet för att komma ner i höjd.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
OT o ren spekulation...men är det därför bilarna blir tråkigare o tråkigare att köra?
Högfartstabilitet istället för "livliga köregenskaper"...
Vore väl bättre att göra bilarna mer kommunikativa så de upplevs snabba.
Nu för man istället köra snabbare o snabbare för att få en utmaning/upplevelse.
Rätt väg?


Intressant fråga. Om man lyssnar lite hur folk (män oftast) pratar om bilar vid kaffebordet på jobbet så verkar det som idealet hos den övervägande majoriteten är just som du beskriver. D.v.s. man vill sitta isolerad i en kokong och inget som händer utanför ska märkas. Skittråkigt tycker vi, men vi är antagligen inte i majoritet.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

JohanR skrev:
Citat:
OT o ren spekulation...men är det därför bilarna blir tråkigare o tråkigare att köra?
Högfartstabilitet istället för "livliga köregenskaper"...
Vore väl bättre att göra bilarna mer kommunikativa så de upplevs snabba.
Nu för man istället köra snabbare o snabbare för att få en utmaning/upplevelse.
Rätt väg?


Intressant fråga. Om man lyssnar lite hur folk (män oftast) pratar om bilar vid kaffebordet på jobbet så verkar det som idealet hos den övervägande majoriteten är just som du beskriver. D.v.s. man vill sitta isolerad i en kokong och inget som händer utanför ska märkas. Skittråkigt tycker vi, men vi är antagligen inte i majoritet.

Jojo.... O ändå snackar alla om att det ska vara kul att köra. (de flesta alltså)

Sätt dom i en kommunikativ bil så ändrar de uppfattning. Man kan dessutom göra en bil konfortabel o ändå kommunikativ.

Ford brukar få till chassin rätt bra så hoppas ST'n är trevlig.
Någon som vet när man kan pröva dom?

_________________
Jan Å
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
preliminärt är att sista veckan i jan ska de finnas i handeln... men som sagt, datumet är inte spikat ännu. kan höra av min angående detta då jag får klartecken!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Silverarrow
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej, jag har idag en Leon Cupra R -04 225hk(nu 260hk) Jag är mycket nöjd med bilen men har sen tidigare sneglat på en Focus RS och nu då på ST. Gillar små snabba bilar!
Detta med sitthöjden är ju negativt då jag är lång, men jag undrar om någon vet om Recarostolarna gör att man kommer lägre ner och hur mycket lägre i så fall?



Håkan.S

_________________
Citera
Silverarrow
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


test

_________________
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Top Gear testade den. Avsnittet visades i England igår och kan hittas här: www.mininova.org

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 83



Mäcen skrev:
Top Gear testade den. Avsnittet visades i England igår och kan hittas här: www.mininova.org


Även Fifth Gear gjorde ett test på den, det avsnittet sändes Måndag kväll och finns gissningsvis också på tidigare nämnd site

Själv föredrar jag fifth gears test över top gears även om top gears underhållningsvärde är klart högre.

_________________

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Bägge verkar dock rätt ense om att den inte är en bättre kompromiss än Golf Gti. Samt sämre på bana än en Civic type R.
Men att den har en del bra sidor, framförallt motorn och priset.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214



Jag var på Essen motorshow i går och såg denna snygga vita focusen men det står GT på sidan av den? Finns den som GT också?



_________________
Marco Cenaki
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Enligt Fordinitierade mäniskor är Focus GT en dekaltrimmad sak som tyska återförsäljarna har totat ihop. Det pratas t.o.m. Om 1.6 motor... På bilden här syns tydligt att bromsskivorna är i standard dimension.

Inget att ligga vaken över.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
lite förhandsinfo från Ford om Focus ST!
<<   1, 2, 3   >>
4810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande