Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5872 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re: Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)

Daniel Ene skrev:
Bara jag som smågarvade lite åt teamnamnet?

Jo, jag garvade oxå... men det är kanske inte alla som gillar icke rumsrena skämt... Sen förstår jag inte riktigt vad det har med bilen i sig att göra...

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

John Nilson skrev:

att söka på cameltoe racing ger tyvär bara andra träffar och jag vill få vara kvar på skolans nätverk

Första googleträffen: http://www.cameltoe.net Mest hot rods där, har inte lagt någon tid att gå igenom sidan.
Lägger man till blowfish i sökningen så bör man vara på annat nätverk än det skolan tillhandahåller..

Karlstad
Här sen Apr 2003

Gustav Sundberg skrev:
Andreas Persson skrev:

och dagens lärdom är att Peugot så vitt jag vet var först med hemisfäriska förbränningsrum i standardbilar.

Det fanns ju 'även en konventeringssats från Adrun som konverterade från en vanlig Ford sidventilsåtta till toppventils med hemisfäriska förbränningsrum...

Mvh -

Jaha där ser man! men dom på andra sidan pölen är ju duktiga på att ta åt sig äran för saker
Känns lite rätt åt mopar att dom inte var först med hemi...

Heter dom inte Ardun? nåja.. går ju kolla på nätet!

...

Nu har jag inte lyckats få fram exakt årtal men Ardun (Zora Arkus-Duntov 1909-1996) var inte först. Alfa Romeo hade redan gjort detta ungefär 17 år tidigare med DOCH teknik.

http://en.wikipedia.org skrev:
In 1939, they married just as Zora and his brother joined the French Air Force. When France surrendered, Zora ingeniously obtained exit visas from the Spanish consulate in Marseilles, not only for Elfi and himself, but for his brother and parents as well. Elfi, who was still living in Paris at the time, made a dramatic dash to Bordeaux in hr MG just ahead of the advancing Nazi troops. In the meantime, Zora and Yura hid inside a bordello. Five days later, Elfi met up with Zora and his family and later they boarded a ship out of Portugal Bound for New York.

Settled in Manhattan, the two brothers set up Ardun (derived from Arkus and Duntov) which supplied parts to the military and also manufactured aluminum overhead valve heads for the Flathead Ford V8 engine. Although the original purpose of the design was to cure the overheating tendencies of flathead designs under heavy load in truck use (due to the long exhaust travel through the block), the new heads enabled a dry lake or oval racer to squeeze 300 plus hp out of the Ford V8. Ardun grew into a 300 employee engineering company with a name as revered as offenhauser, but the company later went out of business after some questionable financial by a partner that Zora and Yura had taken on.

Så här såg hans lösning ut

ardun.com skrev:
Early Ardun heads were flawed in several areas - cast steel push rods were too heavy, valve seats came loose due to expansion differences of aluminum and bronze, the stock valves were too heavy and exhaust manifolds were constricted. It goes on - A heavy valve spring didn't't allow the higher rpm, the stock Ford ignition was inadequate and more problems needed to be solved by a pair of young California racers in the early `50's

alfaowner.com skrev:
In 1923, Merosi was replaced by Vittorio Jano, who was hired away from FIAT. A young Alfa racing driver named Enzo Ferrari was instrumental in bringing Jano to the company. Jano's first design for Alfa Romeo was the P2 Grand Prix car. The P2 had a lightweight chassis, and 2 L straight-eight engine, with two rows of overhead valves set at a 100-degree angle, each row driven by an overhead camshaft (DOHC). The P2 won Alfa Romeo its first world championship in 1925.
Under Jano, Alfa Romeo experienced a golden age. He developed a series of small- to medium-displacement 4, 6, and 8 cylinder inline engines based on the P2 motor that established the classic architecture of Alfa motors, with light alloy construction, hemi-sferical combustion chambers, centrally-located plugs, two rows of overhead valves per cylinder bank, and--usually--dual overhead cams. Jano's designs not only achieved a high level of performance, but set exceedingly high standards of reliability.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Vilken SAGOLIKT läcker underbar bil. Som konstverk betraktat om inte annat.

Superswift skrev:
Dessutom skaka upp den i 12000 RPM....

[ingenjörsvarning]
Hmmm, blir väl överkritiskt? Sedan är det bara att varva sig ända in i evigheten!
[/ingenjörsvarning]

och jag sov ändå på alla maskinelementföreläsningarna, eller ritade serier, eller någonting annat, så vad vet jag?

Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

På tal om Saltöknar, höga farter och Hemi-motorer....

http://www.rodandcustommagazine.com/featuredvehicles/54700/

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

är ingen turbo expert... Men finns det en anledning till varför man har 1 kilometer långa tryckrör, måste vara extremt laggig med den diametern på rören

man hade ju kunnat ha plenumet riktat frammåt och fått kortare rör samt sluppit en extra böj???

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

24-Seven skrev:

är ingen turbo expert... Men finns det en anledning till varför man har 1 kilometer långa tryckrör, måste vara extremt laggig med den diametern på rören

man hade ju kunnat ha plenumet riktat frammåt och fått kortare rör samt sluppit en extra böj???

Det är väl en hastighetsrekord kandidat.... Och är det väl bara full mutter som gäller och då är väl varken vikt (som någon tidigare opponerade sig emot) och turbolag några stora bekymmer.....

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

och en lång bil måste väl också vara en stor fördel när man ska köra i saltöknen.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Vi snackar "Backseat-driver" i Studebakern...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

24-Seven skrev:
http://img.photobucket.com/albums/v468/Fiver2/1718.jpg

Man brukar ha intercoolern där passageraren normalt sitter, eller iaf därnånstans..
Därav att rören går in i bilen

Tittar man på dom flesta sinnessjuka fwd dragsters så är dom byggda på ungefär samma sätt.
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

.....och säga vad man vill om Troy, men finns bara plånboken så verkar han perverst förtjust i nya ideer. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om blocket är byggt unikt för bilen, ju mer udda ideer kunden kommer med desto roligare blir det,verkar konceptet på firman vara thumbs up Kul att det finns dom som kan driva en verksamhet med sikte på endast mycket "välklädda" kunder! (Förutom Dahlbäck Racing då )

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004

http://www.weldonpc.com/moparwarehouse/catalogues/Speed.pdf
tror man hittar hela grunden till spisen här
titta under midget drag race
sen finst toppen under p5 hemi toppar
verkar finnas rätt kul prylar
fast inte till student budget precis

Norrköping
Här sen Maj 2004

Skulle tro att det är en Hemi som dom har kapat isär

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Mer hemimotor-historia: http://www.allpar.com/mopar/hemi/ardun.html
Chryslers första hemi-motor var tydligen en flygplansmotor under andra världskriget.
BMW hade Hemi-motor i sin 328 under 30-talet.
Det fanns en Peugeot GP-bil från 1912 hade några avancerade förbränningsrum också.
Den första motor med hemisfäriska förbränningsrum som webbsidesförfattaren hittat är en amerikansk motor från 1903 som även hade överliggande kam, om jag fattade det rätt.
Intet nytt under solen...
Det uppfanns en väldig massa i början av förra seklet, med 4 ventiler per cylinder, dubbla överliggande kammar, turbo, kompressor, etc.. Så när det gäller grundkonceptet så gick det inte framåt så jätteraskt efter det. Snarare bakåt när man istället producerade sidventils- och stötsstångmotorer. Det är fantastiskt vilken uråldig konstruktion bilmotorn är egentligen, eller var till helt nyligen. Efter oljekris och miljökkrav har det väl börja hänt lite i varje fall. Det enda som förbättrades innan det var tillverkningstoleranser och smörjoljekvalitet.

#24, #64, #88
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004

Citat:

Det verkar som onödigt arbete då det till midget bilar säljs flera olika fyrcylindriga block redan varav det ena är specielt anpassat för just den topp som team cameltoe använder

Med "stdborrning" och deras "slipasjälv" vev så har den volymen 174cui

Dessa finns allihop från mopars rejsavdelnig på länken jag postade tidigare

/john

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Pederb skrev:

Nu kanske jag framstår som en idiot men jag är ingen tekniker och inte speciellt bra på såna saker.
Men blir inte det ganska märkligt med veven? Egen producerad vexaxel? Helt ny bottendel?

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Andreas Persson skrev:
Amazon_V8 skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Amazon_V8 skrev:
sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??

Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.

Njae magiskt och magiskt,det är bara det att jag aldrig hört talas om en hemi rakfyra.Klart man blir intresserad.

/Micke

Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn)
Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.

Man lär sig nått nytt varje dag

och dagens lärdom är att Peugot så vitt jag vet var först med hemisfäriska förbränningsrum i standardbilar.

Det fanns ju 'även en konventeringssats från Adrun som konverterade från en vanlig Ford sidventilsåtta till toppventils med hemisfäriska förbränningsrum...

Mvh -

och fransmännen i gemen har ju varit tidiga med Hemi, Citroen har haft det branog länge, jag kör ju svälv med två varianter på Hemimotorer med stötstänger från dem.

Såvitt jag vet så bygde Renault en GP-motor 1911 eller 1914 eller så, med hemisfäriska förbränningsrum, dubbla överliggande kammaxlar mm som man anser vara modernat, senare såldes motorn till en amerikansk firma(offenhauser), som vidareutvecklade den, och såvitt jag vet så domminerade den amerikansk motorsport(Indy 500) i princip under hela sjuttiotalet. så de är bra på att hålla liv i gammla konstruktioner.

--VVTS--
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005

Gustav Sundberg skrev:
Amazon_V8 skrev:
sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??

Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.

Njae magiskt och magiskt,det är bara det att jag aldrig hört talas om en hemi rakfyra.Klart man blir intresserad.

/Micke

Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn)
Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.

Till och med jag en 3cyl hemimotor

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Renault 16TS, med cross-flow, alltså. Det är också Hemi. Schyssta grejer.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Bilder o videos
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande