Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mer K-jet...
1 besök senaste veckan (1097 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mer K-jet...

Efter att jag fått inspiration av Pär Hylanders tråd om K-jet så har jag också en fråga.

Min motor, 1,8l 16V med K-jet, är för tillfället isärplockad p.g.a. sent ställd tändning och för lite bränsle.
Man ser att avgasventilerna på en cylinder är betydligt ljusare än övriga, vilket torde innebära att denna gått extra magert. (?)
Men varför är det bara denna cylindern? Fel bränslemängd från den spridaren? Kan en rengöring av dom hjälpa?

Avgasventilerna är också "mer glappa" än insugsventilerna. Kan detta ha med höga temperaturer att göra?

För lite bränsle har den fått beroende på gamla utslitna pumpar.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Mer K-jet...

"Min motor, 1,8l 16V med K-jet, är för tillfället isärplockad p.g.a. sent ställd tändning och för lite bränsle."

Resulterar i för varma avgaser, brukar kunna göra kolvar ledsna.

"Man ser att avgasventilerna på en cylinder är betydligt ljusare än övriga, vilket torde innebära att denna gått extra magert. (?)
Men varför är det bara denna cylindern? Fel bränslemängd från den spridaren? Kan en rengöring av dom hjälpa?"

Eller mindre olja som kommit till den cylindern och gett mindre avlagringar...

"Avgasventilerna är också "mer glappa" än insugsventilerna. Kan detta ha med höga temperaturer att göra?"

Avgasventilernas styrningar blir generellt sett mer slitna av värme. Går extra fort när det börjat och ventilen inte har bra inslipningsyta mot sätet där den kan bli av med värmen på.

För lite bränsle har den fått beroende på gamla utslitna pumpar

Med friska pumpar och bra tryck, sätt alla spridarna i cirkus 1l stora flaskor. Tjuvkoppla pumpen, ha batteriladdare på batteriet om det behövs för att hålla rätt spänning.
Lyft upp luftskivan och håll den i topp 30sek. Sprutbilden från alla spridarna bör vara jämn, och du kan även se att de levererar lika mycket. Är det dålig sprutbild, rengöring eller nya spridare.
Sist jag kollade kostade de inte så farligt, 400:- styck på Bosch...
Är sprutbilden bra men mängderna skiljer, byt spridare som ger mycket mot en som ger lite och se om du kan balansera upp.
Ut från bränslehuvet är det inte alltid helt lika, och spridarna är lite olika.

Kolla även sprutbild och mängd vid 80% av skivans läge, samt runt hälften.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det är ju lysande Rolle! thumbs up

Jag kommer att testa i veckan och rapportera!
Min deadline är söndagen den 4 maj och på måndag har jag bokat in mig hos Cristos hela dagen!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det verkar finnas lite K-jet kunnande här så jag kanske också kan få hjälp.

Min 924 har stått c:a 18 månader och nu vill den inte gå. Jag lyfte av bränsleslangen efter filtret och slog på tändningen. Då sprutade det rätt ordentligt med bensin. Skruvar jag sen bort spridarslangarna från bränslehuvet så kommer det några få droppar där när jag lyfter skivan. Det bubblar bara lite grann.
Jag har dock bara kört pumpen korta stunder eftersom den går någon sekund när jag slår på tändningen. Trycker jag på startknappen så går pumpen efter en stund igen.

Ibland funderar jag på att kapa insuget och be nån kamrat svetsa dit en fästplatta för Holley-förgasare. Såna begriper jag mig på...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Det verkar finnas lite K-jet kunnande här så jag kanske också kan få hjälp.

Min 924 har stått c:a 18 månader och nu vill den inte gå. Jag lyfte av bränsleslangen efter filtret och slog på tändningen. Då sprutade det rätt ordentligt med bensin. Skruvar jag sen bort spridarslangarna från bränslehuvet så kommer det några få droppar där när jag lyfter skivan. Det bubblar bara lite grann.
Jag har dock bara kört pumpen korta stunder eftersom den går någon sekund när jag slår på tändningen. Trycker jag på startknappen så går pumpen efter en stund igen.

Ibland funderar jag på att kapa insuget och be nån kamrat svetsa dit en fästplatta för Holley-förgasare. Såna begriper jag mig på...

K-jeten ÄR en stor förgasare... Mycket enkel och simpel.

Börja med att bygla pumpen hårt, så den går hela tiden under fix.

Kan vara kolven i bränslehuvudet som fastnat. Kan gå att få liv i med lite massage.

om du efter att pumpen gått några minuter inte får mer än droppar vid slangarna fram mot spridaren så är det stopp någonstans innan, och då troligen kolven som fastnat. Kommer det sås, borde den gå att få fart på snart.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det känns att något följer med när man lyfter skivan. Dessutom så bubblar det först när man lyfter och inte när skivan är opåverkad.
Får prova att bygla pumpen. Nån gång borde det komma soppa.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Mäkinen: Så där brukar Saaben bete sig när man kört soppatorsk = luft i systemet. Har alltid en liten sladd med två kabelskor modell spade med mig så jag kan tvinga pumpen gå i några minuter för att lufta systemet.

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Mäkinen: Så där brukar Saaben bete sig när man kört soppatorsk = luft i systemet. Har alltid en liten sladd med två kabelskor modell spade med mig så jag kan tvinga pumpen gå i några minuter för att lufta systemet.
Det där låter rimligt. Min första tanke var att "det ser ut som när man börjar lufta ett nybyggt bromssystem".

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Det känns att något följer med när man lyfter skivan. Dessutom så bubblar det först när man lyfter och inte när skivan är opåverkad.

När skivan är i viloläge ska den inte släppa fram något bränsle, det enda som då händer är att du dränker motorn. Först när motorn börjar konsumera lite luft ska det börja komma bärnsle.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

När skivan är i viloläge ska den inte släppa fram något bränsle, det enda som då händer är att du dränker motorn. Först när motorn börjar konsumera lite luft ska det börja komma bärnsle.
Jag kanske var otydlig. Det jag försökte göra var att visa hur jag hade kommit fram till att prylarna där inne inte satt fast. Tyvärr hinner jag inte till garaget förrän nästa vecka så jag får avvakta med testandet.

Mer K-jet...
1 besök senaste veckan (1097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande