| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Weber 45 insug till BMW M30-motorn?
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (6465 totalt) |
|
Jag ska bestycka en BMW 525 e12 med 3 st weber 45 dcoe. Hittar dock inga insugsrör till M30 för att sätta webrar på. Vet att det finnes en tillverkare kallad Alquati som har gjort till M30-motorn men hittar inga återförsäljare. Är det någon som tillverkar själv så är det också av intresse eller andra märken. Motorn är en M30b25 men jag är ganska säker på att alla M30-toppar ser lika ut på utsidan. Mvh Chris _________________ Chris Ranehov |
||||||||||
|
www.topptrim.se
Han tillverkar efter egna gjutformer och ideer. Mkt trevlig att prata med. Tips: Ändra gärna i rubriken till "stora BMW-sexan" eller liknande då många på rejsa inte vet vad en M30 är.
|
||||||||||
|
Jag har i min hand hållit två fabrikat av M30-insug för 45:or. Det ena är som du nämner Alquati (som jag själv ska använda till min trenolla) och det andra är Günther. Günther verkar vara mer känt för BMW-folk. Dessa insug annonseras begagnade en handfull gånger per år på autopower och brukar vanligtvis kosta runt 1500-2000.
_________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||||||
Dessutom är det inte så dyrt som man kan tro. TWM tillverkar förresten också insug till M30, tror de skall ha 5500 för dem!!
_________________ Rikard Ahlin |
||||||||||
|
Andreas Lidström: Tänkte att rejsa.nu-anhängare var väl bekannt med BMW och BMW-sexor, verkar ju vara majoritetsmärket iaf..
SKall skicka ett mail till topptrim så får vi se vad ha kan komma fram till.
Habbe: Vad är det som gör att Alguati-insuget är så bra? Måste man matchporta toppen oavsett vilket insug man väljer? _________________ Chris Ranehov |
||||||||||
Nu har jag skickat mail till topptrim så får vi se vad han svarar. insug för 5500 är kanske lite väl.
Betalade 3 lakan för bilen och jag lovade mig själv att det inte skulle spåra ur, vara ett budgetprojekt och behålla orginalutseendet. Men det får vi se hur det går. Har redan inhandlat R-däck så vi får se hur lång tid det tar innan inredningen åker ut..
_________________ Chris Ranehov |
||||||||||
|
Så bra, det här var precis den informationen jag behövde inför framtida planer.
Berätta gärna vad du kommer fram till och om det blir ett eventuellt köp eller tillverkning. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Varför kollar ni inte priset på två insug direkt. Borde ju göra någon krona på priset tycker man?
||||||||||
Tanken är god Rickard, men jag står fortfarande och väger på om jag skall köra separata spjäll med sprut eller förgasare. Det är dessutom en senare fråga då jag antagligen kommer köra motorn relativt standard ett tag. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
OK, då är jag med!
OM du i framtiden skall köra med separata spjäll och sprut så kan du gjuta upp insug som är raka och slippa den något flödeshämmande böjen som finns på alla förgasarinsug. Dock får du nog göra ett scoop på huven sen för att få plats med trattarna..
||||||||||
Ja, Ett spjäll per cylinder med sprut är ju det optimala. Men man kommer ju nära med 3st 2-portsförgasare. Fördelen med förgasare är ju att det är en väldigt stor begagnatmarknad på dem så man kan komma över dem för hyffsade pengar. _________________ Chris Ranehov |
||||||||||
Jag är inte så säker på det. Jag har inte kommit över några 45:or eller 48:or för en "billig" peng ännu =) _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
|
Man skall inte bara komma över förgasarna de skall vara rätt bestyckade också.
Munstycken, halsringar, spridare, nålventiler är inte gratis. Finns ju en och annan justermölighet på en Weber liksom. Var sitter M30 gängan på motorn???
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Jag var tvungen att tänka mer än en gång för att hajja ditt skämt
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
|
En dum tanke kanske, men jag slänger ur mig den ändå...
MC-förgasare då? Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||||||
|
Fick svar från Uffe på topptrim igår. Han hade ett insug liggandes för 3000:-. Men han sa att det insuget var tillverkat för modifierade kanaler så om det skulle passa mot en orginaltopp så fick man slipa mycket (han hade alltså lite mindre kanaler i sitt insug för att sedan köra inlägg i kanalerna för få bort en virvel som uppstår i toppen). Tyckte priset var rätt men jag letar efter ett insug som passar mot orginal. Så jag skall höra med motornord om dom har något när jag får tid.
||||||||||
Då behöver du bara lämna toppen också till Ulf så skall du se att det passar när han är klar!
||||||||||
|
Annars så hade Bäckis ett komplett M5 insug med plenum och spjäll till salu på ppf. Skulle ha 5 lappar för det. Borde bli biligare än förgasare fast å andra sidan bör man väl då även ha någon form av elektronisk insprutning till det...
_________________ Jonas Edling |
||||||||||
Japp.. Citat från Uffe: om vi tar en sak i taget så kostar detta insug som du fråga efter 3000:- Det är 3 delat och jag kan skicka med en bild på dessa. Jag vill påminna dig om att om du ska använda dessa insug på en originaltopp så kommer du att få fila ganska mycket i insugen så att de stämmer med originalkanalen. ombyggnad av en sådan topp som vi pratade om kostar ju en del. Montering av inlägg i kanalerna så som jag pratade om vill jag ha 2000:- för och portningen går på 4000:- Sedan så måste man fixa till säten och ventiler (mira) och det går på 1200:- Alltså kostar toppen 7200:- + insug 3000:- Slut citat. Borde bli super det där, men känns som överkurs på min gamla klenod.
||||||||||
Alquati/Günther, same shit different name gissar jag. Kom förbi garaget nån gång när jag är där så kan du kolla på Alquatin. Du var väl där med Bader en gång så du hittar väl dit? Jag tackade fö nej till ett erbjudande om en uppsättning Günther för ett par år sedan. 1000 spänn ville killen ha. Jag har namnet ngn stans, han har kanske inte sålt dom än! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||||||
Ja det hade varit sjysst och kolla på dina porriga prylar.
Kan ju försöka lura med mig Bader så han också får lite projektbyggar-sug..
Kan du PMa killens kontakt-info? Alltid värt ett försök... _________________ Chris Ranehov |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (6465 totalt) |