Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Skadligt med drastiskt ökad spårvid?
1742 besök totalt
zemren
Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Hejsan, Kim Zemren heter jag och är en smygare här på forumet, smyger runt endel och läser och har alldrig behövt posta förut för jag har alltid funnit svar genom sökmotorn i detta emenenta forum med uppenbarligen mycket kunniga personer.

Men denna gången fan jag inget tillfredställande svar så jag hoppas jag placerar frågan i rätt avdelning och att ni kan hjälpa mig.

Det är så att jag kör en calibra turbo(inte bässta banbilen jag vet men jag trivs med den och vill ta den in på banan) men nu är det så att jag skulle vilja bredda den men undrar om framtida banåkande kan bli lidande av detta.

Med breddningskittet jag har så kommer jag behöva en ökad spårvid av ca 60mm fram och 80mm bak(per sida), dessa kommer till ca 30mm fram och 50mm bak att utgöras av spacers.

Det som jag undrar är hur så mycket ändrar spårvidd tillsammans med lite inspirerad körning kommer slita på lager? får man byta efter varje banträff? 1000mil? 5000? 10000? det beror ju säkert mycket på andra omständigheter som kvalitet på lager mm men säg på en höft =)

Är det riskt att man som jag läste i en gammal tråd knäcker bultarna eller på nått annat sätt blir av med en fälg under lite inspirerad körning? såg att Jocke qvarnström körde med 60mm bak och han har ju lite pulver som ska överföras av dem..

Andra frågan(om det av praktiska skäl går att genomföra breddningen) är hur den här breddningen kan påverka köregenskaperna på bilen?

Övrig info om bilen som kan vara till nytta är att den har en visco 4x4 som omöjliggör olika breda fälgar bak/fram därav den ofantliga et:n bak. Sitter för stunden gula koni runt om med 35/35 sänkning, ska sänkas lite mer framtill. Motor kommer leverera ungefär 280 hästar (vev-hästar).

Som sagt pallar den dehär breddningarna i sammband med bankörning och påverkas köregenskaperna markant negativt?

Tack för ett superbra forum. thumbs up thumbs up

mvh//kim

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Öking av spårvidden är bra, ger mindre viktförflytting.

Men med typ spacer fram så ökas skrubbradien.
Detta med för att vid ax och broms ger mer rycka i ratten vid olika grepp på framhjulen.
Ökningen ger också mer känsla, lättare att känna, vad som händer mellan däck och marken.

Det är känsligare på en FWD än på en RWD.
Typ 50mm skrubb är ingen jag rekomedear på en FWD men det funkar.

Nu fattar jag inte riktigt, beror inte på dig, hur mycket du skall bredda(spacra ut).
Fram=??? (mm per sida)
Bak=?? ((mm per sida)

Men jag fattar att det rör sig ganska mycket typ 50mm.
50mm tror jag funkar, OBS tror, pga att hjullager brukar vara riält överdimensionerade.

Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej och tack för ett snabbt svar. Det rör sig om ca 60mm som fälgen måste flyttas utåt per sida fram och ca 80mm per sida bak. hur mycket av detta som ska utgöras av spacers är inte riktigt bestämmt, letar fälgar i skrivandets stund och de som jag tittar messt på ligger på 8" breda med et35 vilket jämnfört med orginal ger en breddning på ~40mm så fram skulle det då bli 20mm spackers och 40mm bak.

Bussningarna kommer om dom ger upp bytas mot powerflex.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om breddingen sker med spacer eller ändring av ET-måttet spelar ingen större roll OM spaceren är rätt gjord. Dvs med ordänklig styring på navet.
60mm och 80mm TROR jag kan funka. Men vist hjullagren får mer stryk.
Brukar man få byta hjullager på på din biltyp????

Lycksele
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej, att det inte spelar nån roll om det är låg/negativ et eller spacers som gör breddnignen är jag med på. Men ju mindre spacers desto bättre resonerar jag då jag får en magkänsla av att smalare spacers borde vara stadigare med bult osv, kanske är helt fel men bara som det känns.

Man brukar inte behöva byta hjullager, inte vad jag vet iaf jag har inte behövt byta och har alldrig hört nån som behövt gör det eller frågat om hjälp hur/var man ska göra det så för orginal vidd så verkar dom hålla bra.

tack.

1742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande