| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Får man ha sidepipes på en 4D sedan?
|
2 besök senaste veckan (9157 totalt) |
|
Som rubriken lyder. Finns det några bestämmelser för hur långt bakom dörrarna sidepipesen måste mynna ut? Har för mig att jag har läst någonstans om xx antal cm bakom dörrarna. Någon som har stenkoll på detta??? EDIT: Bilen skall köras på allmän väg och besiktigas hos SBP Den ska ej få vagnbok utan bara åka isracing samt lite banträffar på somrarna.
|
||||||
|
Det står lite om avgassystemet i GT 1.12, men inget om hur långt fram det får mynna ut, så jag vet inte om det finns några särskilda bestämmelser om det. Beror kanske på klass, annars fritt? om det inte är uppenbart farligt, förstås. Säkert inte poppis att ha avgassystemet utmynnande framför friskluftsintaget...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
Aha sorry denna tråden gäller BMW 3,0/5,7SS-en som inte kommer få vagnbok. Den ska köras på allmän väg och bes hos SBP.
|
||||||
Eh, jaha. Ja, då har jag ingen aning och bryr mig inte heller tillräckligt för att ta reda på. Men det går kanske att hitta hos VV?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Ja eftersom den förutom på allmän väg kommer att köras på isbana och även på lite banträffar och jag har gjort en banåkarbil-tråd om den så.. Men det gäller väl lite andra regler hos SBP än hos SBF.. |
||||||
Ja, märkte det precis
Jag har nu i första inlägget skrivit lite tydligare. Och frågan kvarstår.. |
||||||
|
hittade i denna tråden
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php följande text som Habbe hittat hos vägverket: "Svart på vitt saxat ur Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar 8 Kap. Avgassystem Övergripande krav 1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 - 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap. Personbil och lätt lastbil 2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet." slut citat Det där sista gör ju att det är väldigt öppet för individuell bedömning från besiktningsmannens sida.. Under körning innebär det under tiden bilen körs = rör sig? Eller även när bilen står still? För när bilen står still så kan ju under vissa omständigheter även avgaser från avgasrör som mynnar ut bakom bilen tränga in i förar/passagererutrymmet.. Knappt luddigt det här ju
|
||||||
|
Ja, det är luddigt. Normalt sett brukar det vara okej med sidblås om röret mynnar bakom den bakersta öppningsbara sidorutan men bedömningarna skiljer förstås.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Kanske är det lite trådkapning men hur skulle det funka om man har en wastegate som dumpar under bilen i stället för att dra ett rör ända bak? Wastegaten öppnar ju enbart under belastning och aldrig när bilen är stillastående.. Alltså dumpar den under förarutrymme men det finns ingen risk att avgaserna tränger in i kupén vid de hastigheterna den öppnar.
_________________ Anders Hansson |
||||||
Jag vet av erfarenhet att om avgasröret slutar ungefär mittmellan bakhjulen på en 924 så blir det goa gaser i som även hjälmprydd chaffis på räserbana blir konstig i knoppen av. Alltså under körning.... Hur gaserna kom in vet jag inte, men det hjälpte att återmontera ljuddämparen som lossnade i hårnålen ivf... Så med andra ord så finns det nog avsevärd risk på en turbocup om man låter avgaser strömma ut strax bakom motorn. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Någonstans i vv reglerna har jag tidigare hittat att det endast är på lastbilar som avgasröret får mynna ut på sidan, och i dessa fall efter sista öppnigsbara ruta.
Nu har ju Therealpinto mer efarenhet av hur detta bedöms hos SBF, men jag tror de är mer petiga på ombyggda bilar. Svaret är m.a.o. troligtsvis nej, men jag kan tyvärr inte verifiera det. En variant är ju att dra ett 1 1/2" rör ut där bak och sedan ha en rejäl sidepipe utan dämpning =). Sedan får man bygga en omkopplingsventil i rostfritt eller bygga en stor plugg/lock till sidepipen (ala 911 RSR). _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag har kört 944 turbo helt utan avgassysttem vid några tillfällen (felsökning) utan att besväras av avgaser i kupén. Kanske körde du för långsamt Pär?
_________________ Anders Hansson |
||||||
okaj, det låter rimligt ju. Finns det någon gräns för ungefär hur långt bakom, eller endast bakom en tänkt vertikal linje som fortsättning på rutans bakkant? Något sånthär:
|
||||||
|
följdfråga: hur mycket fortare kommer yttersidan av däcket att slitas då krille verkar tvingas ha mynningen ganska nära hjulet och innanför bilens linjer?
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Ja, så måste det ju vara Så med andra ord gäller det att gå hela vägen, bort med hela systemet så att man få en rejäl viktreducering och kan köra fortare!
Kanske är det så rök/avgaser har lättare att leta sig in via diverse småöppningar i karossen på helt rensade räserbilar än på bilar som har inredningsmattor och sånt? När all inredning är ur så ser man hur många dräneringshål etc det finns i bilen, antagligen mer än 10 st som är 10-20 mm i diameter eller större. Bland annat ett strax under/bakom kopplingpedalen, jag brukar tejpa för det när det vankas regnkörning. Glömmer jag det sätter jag hälen där som en propp.... Det är dock praktiskt med alla dränineringshål när man tvättar bilen med slang och svamp invändigt
_________________ Pär Hylander |
||||||
Ev. värmestrålning från avgaserna borde väl inte ha någon markant inverkan på däcksslitaget på v-bakdäcket? Det borde väl isf kunna avhjälpas genom att man skiftar hjulen ibland. Krilles däck brukar ändå bli förbrukade "ganska snabbt"
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
|
Citatet ovan stämmer (ur VVFS), det som skiljer är att det för lastbilar finns klara(re) regler för vinkeln på åt sidan riktat avgasrör. Bedömningen är snällare på bilar som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon (och på andra får man ju egentligen inte ändra utförande på avgassystemet...).
Det finns inga fasta mått, BMWn kan godkännas, eller underkännas, beroende på humöret hos besiktningsmannen... När det gäller öppna bilar är det ofta mindre risk att få in avgaser med sidblås, än med röret längst bak. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (9157 totalt) |