Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Kolfibergottis
2325 besök totalt
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Kolfibergottis

Var på Composite Design idag, med MGCC. Mycket intressant att se vad proffsen kan göra med kol. Dörrar till Marcos, insug till Porsche 928, insug till BMW, trösklar till Viper och paraboler till TVsändning. Eller varför inte 75 kg tresits-monocoque till en GT 40. Han visade också en bromsskiva som det tar 4 veckor att göra men då har den ju samma egenskaper oavsett om den har rumstemperatur eller om den är 3200 grader varm (dom blir ca 1800 grader varma).
C




_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



interesant..


vad använder man för matris till skivor??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Razerblade
Kristianstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 59



Det såg inte alls billigt ut!
Trevligt med kolfiber ialla fall! Något av detta som är ditt?

///ola Persson

_________________
Ola Persson
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Vart ligger denna verkstad? Ska börja med plastning av motorhuv nu och är lite ny på området så vore kul med ett studiebesök.

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608



Hejsan

Henke YZ skrev:
Vart ligger denna verkstad? Ska börja med plastning av motorhuv nu och är lite ny på området så vore kul med ett studiebesök.


Denna firma finns i Arlöv utan för Malmö så kan bli lite tufft

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Re: Hejsan

okej,,, får leta vidare efter någon i stockholmsregionen som kan vara villig att ta emot en nyfiken student

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2374



Här har du lite du kan läsa så vet du grunderna i plastning.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16785

Efter det finns det flera olika lite mer avancerade metoder för plastning som också kan vara bra att kunna.

http://www.tanso.se/Metoder.htm

Bra förklaring om vakuuminjektion.

http://www.svensktmodellflyg.se/artikel.asp?viewmode=1&msgid=75
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Har läst en del om grunderna och så, men jag tror att det kan vara bra att vara med och se hur man gör praktiskt även fast det kanske inte är överdrivet avancerat.

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



LuddeR skrev:
interesant..


vad använder man för matris till skivor??


Som jag har fattat det hela så är kolfiber(broms)skivor inte en komposit i samma bemärkelse som ett kolfiberlaminat. Istället "pressas" kolet ihop och man har med andra ord mer eller mindre bara kol i skivan.
Någon som vet mer får gärna fylla på...

_________________
Henning Olsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2374



henningo skrev:
LuddeR skrev:
interesant..


vad använder man för matris till skivor??


Som jag har fattat det hela så är kolfiber(broms)skivor inte en komposit i samma bemärkelse som ett kolfiberlaminat. Istället "pressas" kolet ihop och man har med andra ord mer eller mindre bara kol i skivan.
Någon som vet mer får gärna fylla på...


Inte helt säker jag häller men så som jag har hört är att skivorna görs först som vanligt med kolfiber och matris sen läggs dom in i en ung där dom får ligga länge till matrisen mer eller mindre har övergått till kol.
Någon som vet mer får fylla på.
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106


Trådstartare
Bromsskivorna består endast av kol - inget bindemedel. Tillverkningen är mycket komplicerad, med upphettningar och andra trix. Ett Le Mans-team körde hela rejset med en uppsättning skivor och belägg!
Vi fick också veta att det är brist på kolfiber i hela världen (det finns endast 5 tillverkare och ca 20 väverier). Bristen beror på att Airbus 380, Boeing?, köper upp enorma mängder vilket i sin tur får andra storförbrukare att också köpa på sig ett lager.
Kolfiber påverkas inte av värmeväxlingar och används därför till paraboler och annan utrustning med höga toleranskrav.
Glasfiber är kass i det hänseendet och mjuknar när den blir varm, men det finns knep för att få glasfibern att behålla formen bättre: Värm upp den - måla den svart och ställ ut den i starkt solsken.
Det finns två sorters kolfiber. Den ena är avsedd för bakning och speciellt bindemedel. Den andra kan vi hobbyplastare använda till att göra huvscoop och annat onödigt och då använder man epoxi eller polyester. Plasten skall torka långsamt eftersom det tar tid för plasten att tränga in i fibern.
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Bilder o videos
Kolfibergottis
2325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande