| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorfäste i ombyggt fordon
|
2201 besök totalt |
|
Jag håller på och snickrar på motorfästena i min corolla, och funderar lite på hur man ska göra det för att inte göra bort sig helt. Såhär ser det vänstra växellåds-/motorfästet ut i dagsläget:
Det är byggt på ett sätt som efterliknar originalet, fast bredare eftersom celicamotorns gummikudde är bredare än corollans. Jag hade tänkt svetsa fast fästet i balken dels längs den vertikala plattans lodräta kanter, dels längs den kanten som är längst till höger. Och givetvis även i underkanten av fästet. SFRo:s bygghandbok säger inte mycket om denna typen av motorfästen, men det står iallafall att man inte tjänar något på att borra hål i de stora ytorna och svetsa igen dem för att ytterligare förstärka förbandet. Grejen är att originalfästena sitter precis så, så jag hade tänkt göra så från början. Är det kanske så att fabrikens punktsvetsar håller bättre än en sådan pluggsvets jag hade tänkt göra? Är det någon här som har några synpunkter eller tips så lyssnar jag gärna..
_________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
|
Att pluggsvetsa för att fästa ett motorfäste på en rambalk eller liknande brukar vara helt okej. Att däremot bara lägga ett plattjärn (mha pluggsvets) utanpå en balk, för att förstärka den, ger sällan något.
Fästet tycker jag ser helt okej ut. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2201 besök totalt |