| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur "lägga åt" diffbroms M3 E30
|
1326 besök totalt |
|
Som rubriken lyder. Bromsen är ju ställd på ca 25% orginal, och går att lägga åt hårdare ( ca 40% tror jag) Men frågan är hur måste man shimsa upp den eller lägger man åt några fjäderbelastade bultar. Om det är någon som vet vore jag tacksam för upplysningar. Har bromsen ligger löst på bänken.
Mvh; Rolf _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
För att få 40% broms måste du fördubbla antalet lameller till fyra. Om du bara sätter dit tjockare schims så låser du ramperna så bromsen bara fungerar med förspänningsmomentet och får inte hjälp av ramperna för att låsa hårdare. Sätter du dit för tjockt schims tappar du axialspelet och lamellerna skär.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Kolla med Peder på: www.mobimech.se
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Du kan aldrig låsa diffen genom att öka på förspänningen. (självklart så kan man låsa den om man ökar förspänningen oändligt, men det kan aldrig bli nåt slags byrolåds-fenomen, att den självlåser pga mer förspänning)
Det enda som händer om man ökar förspänningen, shimsar eller byter till hårdare fjäder, är att just förspänningen ökar. Ökar förspänningen så bromar ju diffen mer hela tiden, vilket kan resultera i ett bilen blir mer understyrd i ingången till kurvor bla. Och man får inte det dynamiska beteendet som ramperna kan kontrollera. Men är man enbart ute efter mer bromverkan i alla lägen är det bara att öka på förspänningen. Vilket axialspel pratar du om ? Det är omöjligt att diffen någonsin har ett axialspel eftersom den har just förspänning. Jag kan hänga med på att om ramperna i orig är gjorda för att motverka bromsverkan vid motorbroms och man iaf ökar förspänningen. Så kommer lamellerna att gå varma då de försöker bromsa vid ingången av kurvor. Men det borde va samma som vid utgång och värmen borde kylas bort av motoroljan. Utveckla gärna mer hur de kan "skära" , jag är nyfiken.
(allt jag skrev grundar sig på min allmäna kunskap om diffbromsar, jag har inte sett en specifik BMW diffbroms eller ramp men jag antar de funkar på samma sätt som alla andra) _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Allt jag skrev är hur Peder på Mobimech har förklarat det åt mig. Axialspelet är hur mycket spännmån det finns kvar på fjäderbrickorna innan dom bottnar. Lamellerna skär väl för att man spänner åt förspänningen till att överföra mer moment än vad lamellerna i sig klarar av. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Är detta verkligen rätt adress, får ingen respons
Vidare kan någon svara på hur tjock lammellen skall vara i nyskick _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Finns en bättre länk i inlägget ovanför ditt inlägg, men rätt ska vara www.mobimech.com _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
om jag kommer ihåg rätt så var den 1,9mm, mellanbrickorna finns i 2,0 och 2,1mm tjocklek. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1326 besök totalt |