|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

30 Nov 2005 12:26
Bakvagnsjusteringskit?
Då den förra tråden angående jsuetkiten flyttades och sedermera och jag är på akut jakt efter ett kit så undrar jag om det är någon som fortsatt med dessa och/eller vet vart man kan få tag på dessa godsaker?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17383&highlight=
_________________ Jonas Edling
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

30 Nov 2005 14:12
Jag har ett orört kit som ligger om det inte går att hitta någon annan stans, du kan väl skicka PM om du vill lägga ett bud på det. Vet inte om/när jag kommer hinna laborera med det.
/Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

30 Nov 2005 17:05
Tack vare den enorma hjälpsamheten på detta forum så verkar det lösa sig för mig!
Gustaf är så snäll att han kan tänka sig att skiljas från sitt prydnadsföremål i bokhylan.
Jättetack för det Gustaf.
MVH Jonas
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

30 Nov 2005 17:37
Nu kom nästa fråga...
Är det någon som fått ihop detta kit och även handlat ledlager och uniballs? Tips på dimensioner och kansk ev artikelnummer och inköpsställe?
|
Yngve
Norge
Här sen Nov 2005

03 Dec 2005 17:36
Heisann, er det flere som har ett sådan kit til overs??
mvh Yngve
_________________ Yngve Tveiterås
E30 m3 "CSL" 2,7L S14
|
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

04 Dec 2005 18:31
Jag köpte de dyraste lagren, från mecmove de har några som heter rodobal MTE som är speciella motosportlager, annars har snowball racing billigare men säkert sämre lager, jag valde de som verkade bäst eftersom om man får glapp så kommer de säkert påverka väghållningen till de sämre men vara svårt att hitta.
_________________ /Andreas Karlsson
Camaro V8TC
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

04 Dec 2005 22:57
| Karlsson skrev: | | Jag köpte de dyraste lagren, från mecmove de har några som heter rodobal MTE som är speciella motosportlager, annars har snowball racing billigare men säkert sämre lager, jag valde de som verkade bäst eftersom om man får glapp så kommer de säkert påverka väghållningen till de sämre men vara svårt att hitta. |
Hur mycket kostade de lagerna och vet du artikelnummer på dem?
|
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

05 Dec 2005 09:15
| M3Jonas skrev: | | Karlsson skrev: | | Jag köpte de dyraste lagren, från mecmove de har några som heter rodobal MTE som är speciella motosportlager, annars har snowball racing billigare men säkert sämre lager, jag valde de som verkade bäst eftersom om man får glapp så kommer de säkert påverka väghållningen till de sämre men vara svårt att hitta. |
Hur mycket kostade de lagerna och vet du artikelnummer på dem? |
Sidan: http://www.mecmove.se/rodobal/mte.asp
Först så är det ett RM lager till ytterleden, minns inte vilken gänga det är, finns uppgifter om detta i en tråd av pelle p angående kitet, jag vill minnas att de är: m14x1.5 men är inte riktigt säker.
Sedan så är de RG lager i innerhylsan, har för mig att de är den som heter RG12 men mät så finner du måtten. I min banåkarbils tråd finns en bild på hur mina armar ser ut.
_________________ /Andreas Karlsson
Camaro V8TC
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

05 Dec 2005 09:27
RG 12-MTE (26)
RM 16-MTE x 1,5
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

05 Dec 2005 14:08
Tack Karlsson och Samuel.
Undrar hur stor skillnad det är på Snowballs och MecMoves uniballs?
Det skiljer en hel del i pris... 325:- resp 862:-.
|
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

05 Dec 2005 16:44
Skillnaden i kvalitet är gigantisk..
Använde Snowballs när jag byggde mina och efter en säsong är de glappa..
Bild på Snowball Uniball.. OBS du ska ha M16x1,5
_________________ /Arne Lindgren
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

05 Dec 2005 17:18
| Arne skrev: | Skillnaden i kvalitet är gigantisk..
|
OK, så då kanske man enbart är dumsnål om man köper av snöbollen?!
Hur länge håller en bättre uniballvariant?
Antar att men behöver tillverka ett par distanshylsor till det yttre fästet som då styr uniballen eller låter man den sitta löst på bulten? Vilket yttermått kan man då ha vid anliggningsytan mot uniballen för att den fortfarande ska kunna röra sig?
Står still i tankeverksamheten nu så hjälp mig snälla ni
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

05 Dec 2005 17:21
En fråga när det gäller det inre ledlagerfästet:
Hur är det tänk konstruktionsmässigt att den isärskruvbara delen ska vara inåt eller utåt eler spelar det inte någon roll?
|
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

05 Dec 2005 17:49
| M3Jonas skrev: | | Arne skrev: | Skillnaden i kvalitet är gigantisk..
|
OK, så då kanske man enbart är dumsnål om man köper av snöbollen?!
Hur länge håller en bättre uniballvariant?
Antar att men behöver tillverka ett par distanshylsor till det yttre fästet som då styr uniballen eller låter man den sitta löst på bulten? Vilket yttermått kan man då ha vid anliggningsytan mot uniballen för att den fortfarande ska kunna röra sig?
Står still i tankeverksamheten nu så hjälp mig snälla ni  |
Svårt att säga hur länge Mecmoves håller, har inte erfarenhet än. Men de känns mkt bättre.
Till yttre fästet gör du en rörhylsa dia 16mm utvändigt och 12mm invändigt och låter uniballen glida fritt på denna. Till inre fästet gör du 2st rörhylsor (16/12mm) som styr bärarmen i sidled.
Jag vände förskruvningen inåt bilens centrum men det spelar ingen roll. se min byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5479&postdays=0&postord . . . .
_________________ /Arne Lindgren
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

05 Dec 2005 23:50
Tack Arne.
Jag fick för mig att det var 16mm skruv som satt på bilen original vilket det såklart inte är.
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

17 Maj 2006 22:27
Nu är jag i farten igen...
Spelar det egentligen någon roll vart man monterar fästet med uniball? Det är ju så rackarns trångt i det yttre fästet så det skulle underlätta om det gick att ha justeringarna inåt men hur blir det med geometrin då?
|
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

20 Maj 2006 10:25
har du en jigg, jonas? kan jag isåfall få låna den när du är klar? vill du ha tillbaka ditt finblock? vart ska jag lämna den?
_________________ Ossie kaistinen
Livet börjar efter 402 meter.
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Trådstartare

20 Maj 2006 10:42
Nope, har ingen jigg, får se hur jag ska lösa det. Om man tar ett fäste i taget och kapar bort och måttar bör det bli bra, det går ju ändå att justera om man hamnar någon 1/10 del fel...
|
|