| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med simulering av hjuluphänging.
|
2068 besök totalt |
|
Är det någon som har lust att simulera den här hjulupphängingen vid infjädring och roll så jag ser hur rollcentret rör sig och om det är något mer att sumulera kan ni göra det också. Mitt simuleringsprogram hadde tydligen gått ut för väldigt länge sedan, så det enda jag kunde kolla var chamberkompensationen. Har ni några komentarer på måtten får ni gärna komma med dom också. för det är bara på ritningsstadiet än så det är lätt att ändra.
som .dgw fil http://eastlake.mine.nu/robert/leman Tack på förhand! |
||||||
Tack det låter bra. Vad använder du för program? exel? Skulle vara kul att kunna göra det själv också. Tror jag har fixat till alla mått nu, när jag zoomade in mycket såg jag att inte alla snabbs hadda hamnat helt rätt. |
||||||
|
Jag provade det här programmet på min hjulupphängning.
http://www.performancetrends.com/Sus 30dagars demo finns längst ner på sidan. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
|
Re: Hjälp med simulering av hjuluphänging.
Vad hade Du tänkt använda för spindel? Jag hade själv tänkt hitta på något med fravagnan, men spindel ser det ut som man får tillverka. Men 5 gdr spindeltappsvinkel kanske finns. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Så långt har jag inte hunnit än. Men den kommer till största sanorlikhet ligga under bilen med pullroads till, för att få ned tyngdpunkten och mindre ivägen för luften och kylkanalerna.
Var det jag också hade men det hade gått ut för längesen.
Tänkte tillverka egna. Så jag får dom som jag vill. Med dom rätta måtten och inbyggda luft genom släpp till bromsarna. Det här projektet ska jag börja med tidigast om ett år så jag har tid att planera. Ser det här som ett tillfälle att lära mig något som har med bilkonstruktion att göra, för trotts att jag pluggar bilsystemteknik så kommer jag inte lära mig ett skit om bilar i skolan så då är det bara att sätta sig och lära sig allt på fritiden istället. |
||||||
Tum är jobbigt. Man matar in alla koordinater i sin hjulupphängning. 3 punkter för varje A-arm och ett par punkter för styrningen och två punkter för fjädringen. Man kan mata in fjäderkonstater och krängningshämmare också men det provade jag aldrig. Ajden: Jag har flera datorer så när jag behöver använda det nästa gång tar jag nästa dator. Den sparade filen borde gå att flytta. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
Då låter det som ett billigare alternativ att köpa det. Får du för dig att leta efter ett crack till det där programmet så gör det inte! Jag gjorde det och råkade hamna på någon rysk hemsida där jag fick spyware, virus och antivirusprogram på samma gång. Desutom en fin bakgrund där det stod att jag kunde bli av med allt det där om jag betalade 50 dollar. Mitt virus program indekerade över 100 virus innan det dog, blev tvungen att formatera datorn. |
||||||
Jag ska försöka hitta en undre kulled för spindel, typ universal. Dom vanliga sfäriska lagringarna som jag använt till övre A-armslager klarar inte axialbelastningar. Vanliga spindelleder har kona vilket jag tycker verkar struligt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Så struligt är det inte med konor, är bara att borra ett hål som är lite mindre än det man ska ha sen är det bara att använda en konisk brotch, gjorde det på mina styrarmar på spriten. Det svåra var bara att hitta en konisk brotch som stämde, han byta jobb 3 ggr innan jag hamnade på ett ställe som hadde rätt brotch. Annars har jag tittat lite på peter schmidt främre upright den lösningen kanske skulle fungera med länkarna, men då är frågan hur mycket det går att svänga.
|
||||||
Det var egenterligen inte själva konjobbet som jag såg som ett problem, även om jag var inne på att svarva en konad insats om jag tillverkar upprights i aluminium. Det är även det att man måste fräsa ur för att få på en mutter som stör mig om man vill göra en smidig uppright i alu. Den lösningen som på bilden ger också krafter i bromsriktningen. Annars är den helt ok. Det är dock ett visst fräsningsarbete. Ska kolla och se vad som finns i lager. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2068 besök totalt |