Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakfjädring Saab 900NG
1457 besök totalt
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Bakfjädring Saab 900NG

Sitter och funderar på om det är värt att bygga bakfjädringen till coilovers med.
Vet att det finns några som kör med 120mm 60mm fjädrar bak, men då riskerar fjädrarna att trilla ur när man hissar upp bilen. Vajer som håller upp bakaxeln är en fullösning på detta för att klara besiktingen.
Tänkte att man kunde limma fast gängröret som "beepbeep" har gjort med dämparna på deras Porsche med Saabmotor. http://project911.luminasweden.com/log_images/IMG_8437.jpg

Fördelen med en coilover bak är ju att jag kan ställa höjden efter önskemål, samt att fjädrarna garanterat håller sig på plats. Men Kommer det krävas massiv förstärkning i bakre dämpartornen om man monterar coilovers?
För och nackdelar med att ha fjädrarna monterade på bakaxeln som de sitter original?
Går det att demontera övre skyddshöljet på konidämparen utan att skada något?
http://hem.tyfon.net/wa0353/Saab/P3050004_2.jpg

Mvh Magnus

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Du kan köra med 60mm fjäder + hjälpfjäder.
Hjälpfädern är bara till att se till att huvudfädern inte sitter löst vid full utfjädring

Höj och sänkbart han du få om du stoppar dit ett gängat rör där std fjädern sitter.
Bäst då i karrosessen.

Stora fördelen med 60mm, hmm eller vad de nu har för mått , är att det finns en uppsjö av fjäderkonstnter.

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
ok, en hjälpfjäder vore en lösning vid originalplacering....dock så måste fjädrarna svetsas ihop då.

Gängat rör vid originalplaceringen av fjädern för höjdjustering är nog ingen bra idé?
Blir nog en väldigt kort fjäder bak om man ska kunna sänka bilen lite mer än idag, plus att röret inte får bli för långt pga platsbristen.
Se bilden.... (bilen är upphissad)
http://hem.tyfon.net/wa0353/Saab/P3050004_2.jpg

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu ser jag inte hur bärarmen ser ut.
Ingen chans att sänka fjädern i bäramen?

Hur lång blir fjädern när bilen spår på bakcken?

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nä, det går tyvärr inte att sänka ner fjädern i bakaxeln/bärarmen. Fjäderkoppen sitter mitt på axeln nämligen.

Önskar att jag hade mätt längden på fjädern innan jag hissade upp bilen på pallbockar och demonterade framvagnen och bakaxeln. Hade inte planerat att göra så mycket med bilen då jag ställde av den.
Nu har det dock spårat ur lite.....
Skulle gissa på att fjädrarna är mellan 130-150mm långa när bilen är nersänkt. De är annars 250mm långa (progressiva).

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kolla hur lång total fjädrings väg du har.

jag tror det skulle gå att bygga om till typ 60mm fjädrar.

Bakfjädring Saab 900NG
1457 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande