Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1457 besök totalt |
Bakfjädring Saab 900NG
Sitter och funderar på om det är värt att bygga bakfjädringen till coilovers med. Vet att det finns några som kör med 120mm 60mm fjädrar bak, men då riskerar fjädrarna att trilla ur när man hissar upp bilen. Vajer som håller upp bakaxeln är en fullösning på detta för att klara besiktingen. Tänkte att man kunde limma fast gängröret som "beepbeep" har gjort med dämparna på deras Porsche med Saabmotor. http://project911.luminasweden.com/log_images/IMG_8437.jpg Fördelen med en coilover bak är ju att jag kan ställa höjden efter önskemål, samt att fjädrarna garanterat håller sig på plats. Men Kommer det krävas massiv förstärkning i bakre dämpartornen om man monterar coilovers? För och nackdelar med att ha fjädrarna monterade på bakaxeln som de sitter original? Går det att demontera övre skyddshöljet på konidämparen utan att skada något? http://hem.tyfon.net/wa0353/Saab/P3050004_2.jpg Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Du kan köra med 60mm fjäder + hjälpfjäder.
Hjälpfädern är bara till att se till att huvudfädern inte sitter löst vid full utfjädring Höj och sänkbart han du få om du stoppar dit ett gängat rör där std fjädern sitter. Bäst då i karrosessen. Stora fördelen med 60mm, hmm eller vad de nu har för mått ![]() _________________ Johan Sjölinder |
ok, en hjälpfjäder vore en lösning vid originalplacering....dock så måste fjädrarna svetsas ihop då.
Gängat rör vid originalplaceringen av fjädern för höjdjustering är nog ingen bra idé? Blir nog en väldigt kort fjäder bak om man ska kunna sänka bilen lite mer än idag, plus att röret inte får bli för långt pga platsbristen. Se bilden.... (bilen är upphissad) http://hem.tyfon.net/wa0353/Saab/P3050004_2.jpg _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Nä, det går tyvärr inte att sänka ner fjädern i bakaxeln/bärarmen. Fjäderkoppen sitter mitt på axeln nämligen.
Önskar att jag hade mätt längden på fjädern innan jag hissade upp bilen på pallbockar och demonterade framvagnen och bakaxeln. Hade inte planerat att göra så mycket med bilen då jag ställde av den. Nu har det dock spårat ur lite..... ![]() Skulle gissa på att fjädrarna är mellan 130-150mm långa när bilen är nersänkt. De är annars 250mm långa (progressiva). _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1457 besök totalt |