| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur montera/demontera pinnbultar ?
|
1, 2 >> 19 besök senaste veckan (15798 totalt) |
|
Hur montera/demontera pinnbultar ?
Har monterat loss grenrören. En pinnbult gick av, en annan fick jag kapa. Finns det något specialverktyg för att jobba med pinnbultar. Tack! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Hmm det finns om jag inte minns fel specialverktyg för att dra fast pinnskruv.
om igen om jag minns rätt så drar man då på den cylindriska delen. Men att hålla på med sånt för ett fåtal pinnskruv käns som att stjuta mygg med kanon. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Trodde frågeställningen var hur man ska få loss dom fastbrända och avrykta gamla? Den metod jag tror mest på är att slipa den plan med tätningsytam, körnslå mkt nogrannt i mitten, borra igenom hela med ca 3mm borr, därefter borra med den borrdim man använder till motsvarande invändig gänga och därefter om allt gått bra pilla ut resterna och ha kvar en nästan helt oskadad gänga.
Det specialverkyg kan sett användas i industrisammanhang för montering av pinnskruv ser ut som en lång 6-kantshylsa, fast istället för inv 6-kant så är där en gänga och botten, antagligen är gängan i överdimension så att den glappar friskt. Man drar i pippskruven med detta verktyg och mutterdragare, sen reverserar man mutterdragaren och eftersom gängan i verktyget är glappig så lossnar den lätt för pinnskruven. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re: Hur montera/demontera pinnbultar ?
GASSVETS. Värma innan man försöker lossa, värma under tiden om det behövs. Rensa gängorna med tapp innan nya bultar monteras. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re: Hur montera/demontera pinnbultar ?
Är de lönt att använda en gaslampa vid dylika situationer? Gassvetsen tycker jag är otäck
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Re: Hur montera/demontera pinnbultar ?
Absolut! Det är värmen och vad den medför som man vill åt.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Re: Hur montera/demontera pinnbultar ?
Läste i Jims mekarhörna i Classic Motor att man tydligen kan rikta ett hundratal hammarslag på pinnskruven innan man börjar ta loss den. Detta för att "smula" sönder eventuell rost som håller fast skruven. Har inte provat det själv än, men det låter ju logiskt.
|
||||||
Japp, sånna verktyg använder jag dagligen för att dra i några hundra pinnskuvar om dagen
Det är dock en kula i botten på "hylsan" för att inte stuka skruven.. Särskillt glapp är den inte heller, typ som en vanlig gänga.. Det finns även fina verktyg för att dra ut pinnskruvar, ser ut som en tändstiftshylsa utvändigt, men invändigt är det tre rullar som låser mot pinnskruven med hjälp av ramper (som man inte ser) går riktigt bra att både monter och demontera utan att skada gängorna! Drar man hårt med verktyget så får man sjävlklart märken i gängorna.. på en M8 skulle jag gissa på att allt under 10Nm går bra! Detta verktyg förutsätter iofs att pinnskruven är såpass lång att rullarna får ordentligt tag om den.. |
||||||
|
Re: Hur montera/demontera pinnbultar ?
Jag riktade ett hundratal axiella hammarslag mot den fastrostade skruv som höll min stötdämpare (M12) till slut gick den av vid "anläggningsytan" och jag fick börja borra.. Utmattning är intressant fenomen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Gustav, vet du var man kan få tag på ett sånt här verktyg ? Planen just nur är att spreja 5-56 i omgångar, sen värma butangas och prova med bultar om det inte funkar så ska jag se om jag kan få plats med min 1 meters rörtång, är nog lite stor så specialverktyg är plan B. Var lägger man värmen ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Tips: När du håller på att lossa om du känner att skruven håller på att kärva igen, spraya 556 och skruva in den igen tills det tar stopp, börja skruva ut igen.. Osv osv.. Själv har jag haft en del skruv som kärvat på utvägen och sedan gått av, med ovanstående metod så har jag sluppit det fenomenet.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Aha, ngn kula eller sfärisk yta har jag inget minne av men det verkar ju helt rimligt. Då det begav sig hade jag inget specialintresse för det och nu jobbar jag ju inte där. Däremot så har jag ett bestämmt minne av det var mycket glappigare än ett normalt gängförband, men det kanske finns några olika variationer på temat. Användarvänligt verktyg ivf, på en värmeväxlare drar man i ca 32-64 pinnskruv och man monterar kanske 10 såna per dag. _________________ Pär Hylander |
||||||
Värm på skruven, så mycket att den är röd in mot planet där den sitter. Sedan kan du offra lite olja på den just innan du försöker dra loss. oljan kommer krypa in i gängorna av värmen, dock blir det lite röksignalar
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Hej!
Förslag med värme och verktyg låter bra. Värm dock inte bulten själv (den kommer bara att svälla och försvagas) utan materialet där pinnen går in i toppen. Aluminium sprider värme väldigt bra så det kan behövas mycket värme för att få bort den. Börjar pinnen släppa kan du köra "fram och tillbaka sen lite mer fram" osv. för att slutgiltligen dra ut dom. Återanvänd inte pinnskruvar, köp nya. Gillar du inte priser på Porsche Centrum kan du kika på Volvo pinnskruvar, dom är betydligt billigare och i samma M6 storlek. Pinnar brukar rosta sönder och går dom av är det oftast borrning som gäller. Förra ägare på min gamla bil misslyckades med en sådan borrning vilket ledde till ovalt hål = inte bra. Det slutade med att jag rev allt och satte Helicoils i samtliga hål vilket äntligen höll tätt och bra. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Jag har pinnbultsverktyget med invändiga rullar i olika dimensioner.
Finns i Spånga eller Bromma (tror att det är utlånat till Falk för tillfället). _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Jag har problem.
Försökte först med värme + två muttrar, pinnbulten gick av, är några centimeter kvar så det finns fortfarande hopp. Tog sen och försökte med den andra pinnbulten, tokvärmde enligt Gorans tips och försökte sen dra med min feta rörtång, det var riktigt trångt, var rädd för att jag skulle få stöd i topplocket, drog hårt men inte fullt. Inget resultat. Goran, tack för tipsen! Du vet inte var man kan få tag på insex bultarna ? Steffe, jag skulle verkligen vilja prova med dina specialverktyg innan jag börjar borra. Skulle du kunna kolla om du har grejjorna eller lånat ut dom ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur montera/demontera pinnbultar ?
|
1, 2 >> 19 besök senaste veckan (15798 totalt) |
