| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (9566 totalt) |
|
Såhär svarade Dalhbäcks på min fråga
"däck skall ligga svalt och mörks om dom skall vara som best." Varpå jag ställde en följdfråga vad svalt innebär, om man kan förvara däcken i ett uthus och då svarade dom såhär svalt är ned till +8c Man kan ju ivf inte beskylla dom för att lägga ut texten en massa.... Jag gissar att 8°C är med hängsle, livrem, margnal och moms, eller? Undrar var det börjar bli olämpligt i verkligheten Hur förvara dom själva, dvs dom "vällagrade" däcken man shoppade superbilligt på rean? Hursomhelt, ett kort svar är ju trevligare än inget svar alls. Bridgetstone sverige har inte hört av sig. Synd oxo att alla generalagenter för diverse fabrikat som bevisligen läser och skriver på rejsa inte deltagit i denna tråd _________________ Pär Hylander |
||||
Jag skulle inte tro att det är speciellt kallt i flygplanens lastutrymme, men jag vet inte säkert. I förhållande till motorernas förbrukning bör det inte gå speciellt mycket bränsle för att hålla värme i lastutrymmet. Men jag har som sagt aldrig åkt med nåt rent transportplan, om man inte räknar Hercules. De här djupfrysta liken som brukar trilla ned i närheten av flygplatser brukar gömma sig i landningställsutrymmet och inte i lastrummet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag väntar på svar från Yokohama Sverige också. Inte ett pip så långt... /M, som inte har supervarmt i garaget.
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Jag har en omgång halvslitna R-däck(Kumho) som ligger utomhus mot garageväggen och utsätts för värme på sommaren samt snö och kyla på vintern. De blir perfekta lagom till nästa säsong.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
Fick just svar från Yokohama:
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Hur tror ni att däckhandlare/däck general agenter lagrar sina däck? Inte f_n håller de koll på tempen i sina storlager i något industri område. Skulle snarare kolla produktions datum och hålla koll på antal heatcycles mina däck gått igenom.
Ciao, Johannes E. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||
|
Då kan jag nog kasta alla mina däck.
För det första så är dom skeppade över atlanten på vintern.....och dom ligger alltid i kallförådet, eller så sitter dom kvar på bilen.....ute............
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Eftersom jag är i branschen och besökt att antal "storlager", så kan jag berätta för dig att dom har ganska bra koll på läget. Du ska inte blanda ihop Std-däck och R-däck/slicks i den normala lagringsproceduren. Butterfly: Båtfrakten står för en mkt kort del i lagringsproceduren (Hur lång tid tar det från USA? Det tar runt 3 veckor från asien iirc). Temperaturen på lastfartygen är sällan lägre än -5 och det sporadiskt under kanske 2-3mån om året. Genomsnittstemp under vintermånaderna lasttutrymmet är nog +-grader och det vore lite kul om ngn har lite mer exakta fakta att presentera. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Vill minnas att det diskuterats tidigare att det inte är så hälsosamt att ha däcken inomhus för att de avger något ämne som inte är så jättenyttigt och dessutom är det inte så bra att ha däck inomhus om det skulle börja brinna heller... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||
Jag skulle misstänka att Rdäcken inte direkt är miljömärkta när det gäller HA-oljor mm. Jag vill inte veta energiinnehållet i min däckshög (15) i förrådet (rakt under lägenheten). Det motsvarar nog en tresitssoffa ungefär. |
||||
|
Detta skrev jag även i en annan tråd under r-däck, vill bara nämna att jag nu har satt på helt nya färska r-däck och därför reviderar det jag skriver här. I övrigt har jag kopierat från det jag skrev tidigare#
Håller med om att de är klart överdrivet hur farliga cup däcken är i regn. Det går alldeles utmärkt att köra upp lite temp i dom om även om det regnar(om de är god vigör i övrigt vill säga). om det regnar (sommar) så kan de vara initialt väldigt hala efter depå stopp, men efter ett par varv så går det faktiskt över föväntan bra. Om man kör på torrt underlag under varvet och det börjar regna under detsamma varv har man direkt på vätan ganska hyggligt grepp i o m att de har värmen med sig. Mina cup däck som sitter på bilen nu var nya i septemper 05 på ringen(datum på däck ca 04). Över hela vintern har däcken varit ute i kylan på marken, inte ens inne i bod, utan ute( det var en ovanligt stäng vinter med mycket snö/kyla). Ställde på bilen för ca en vecka sedan och det är ju fortfarande inte direkt varmt ute, de känns stenhårda, och ger jätte dåligt grepp på gatan. Snacket har ju gått här på rejsa att r-däck inte bör ligga ute, särskilt inte under ca +5 grader, mina har varit ute länge och kallare än -5 var det ju lätt i vintras vid tillfällen. Körde på Mantorp den 20 april det var dugg regn hela förmiddagen så det var helt blött på hela banan, glad i hågen var man, jag minns hur väldigt körbara cup däcken var i regn sedan förra året(visst var det varmare, juli, men mycket mer regn än på Mantorp i tors). Men någonstans i mitt inre kände jag att däcken kanske tagit styk i vintekylan. Nåväl efter ett varv kände jag att det var knappt körbart! Det var väl max 4-5 grader ute tror jag, jag fortsatte en hel del varv men det gick överhuvudtaget inte att få något grepp alls. Det påminde mig faktiskt lite om en våt flygraka med trackbit på då jag testade nya men väldigt många år gammla slicks, inte riktigt lika okontrollerbart men nästan. Några vänner körde oxå r-däck men hade inte såna svårigheter som jag. Då vi körde i ungefär samma fart genom startkurvan tappade min bil helt fästet, trots att jag inte var under särskild fart eller gas, utan det bara gled undan. Min vän i 993RS hade fullt grepp igenom, så här var det hela vägen runt. I vanliga fall under regn bromsar jag precis lika hårt som under torrt, d v s allt, kort och väldigt hårt så ABS går in hela tiden under vätan. Nu vid samma bromsning gick bilen väldigt oroligt i sidled vilket aldrig händer vid full hård broms annars i regn. Var faktisk på väg hem efter ett par timmar på morgonen i regnet. Tur att jag stannade då jag när solen kom fram blev en erfarenhet rikare. Denna förhårdnade yta som bildats på däcken under vintern var helt omöjlig att slita av på regnvåt bana såklart. Men efter ett tag på torr bana kom greppet faktiskt åter vill jag påstå, och det var väl vänta på torrt. Inte säker på att de är som de var nya, skulle inte tro det(dock trodde jag det innan jag fick på mina ny r-däck). I övrigt har jag inte förut åkt r-däck under tider som April med 4-6 grader ute men även vid torrt väglag nu eftermidag 20 april på banan då det torkat upp gick ABS in som jag inte minns att det gjort tidigare under torrt(som om fästet var sämre och däcket tappade grepp abs kom in) om det hade med i övrigt kallt väder att göra eller andra pads än tidigare, eller de fakto att de legat ute är svårt att svara på. Men säkert är att de inte blir bättre av att ligga ute. Nu kom corden fram på Mantorp så jag har sedan en dag nya färska r-däck på. Då jag nu kör runt på gata med dessa(det är fortfarande kallt som då jag före 20 april körde på gatan med r-däcken som var ute hela vintern) nya däcken känner jag mig ganska övertygad om att det andra verkligen tagit skada av att vara ute. Det är först nunär jag rullar med de nya som jag inser hur hårt de andra gick på vägen trots att jag körde ner den värsta ytan på Mantorp. Man verkligen känner bara genom att rulla på de nya att de har bra mycket mer grepp att ge samt att de rullar mycket mjukare och ger inte det höga vägljud de vinteskadade däcken gjorde. Det verka oxå svårt att reglera temp på de gammla, jag blev inte klok på det egentligen, tyckte de steg allt för mycket under körning. För att när dagen var slut knappt ha luft kvar då de svalnat
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
Sådär ja, nu står det för mig helt klart att r-däck inte ska ligga ute under vintern, de blir riktigt dåliga i jämförelse med nya färska.
Körde Gelleråsen 1 maj på nya färska r-däck. Temp och klimat var detsamma på de båda banorna torrt samt regn. Var på Mantorp tidigare den 20 april, då med de däcken som varit ute under vintern. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Däck för banåka
Mina rdäck ligger i en ute-bod i vinter, slitage?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (9566 totalt) |