| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Ålder på R-däck
|
2274 besök totalt |
|
Ålder på R-däck
Åldras R-däck fortare än vanliga däck ? Jag har köpt på mig däck till min blivande banbil bara för att jag kom över däck till bra pris. Men jag vet inte när jag blir klar med racern 06 eller senast 07 är ju förhoppningen. Men hur länge är R-däcken gångbara ? Anledningen till att jag frågar är för att när jag tävlade i SSK serien för 20 år sedan så använde vi slicks i den klassen jag körde och dom Goodyear däcken åldrades rätt snabbt och blev torra redan efter ett par år. Men det kanske är bättre med dagens gummiblandningar ? _________________ Michael Gunnarson |
|
Jag vet att det går bra att åka på 10år gamla slicks utan problem
Inga problem med vare sig sprickor eller livslängd. Tidsmässigt på bana, så var nog chauffören och inte däcken det stora problemet
Jag skulle utan tvivel kunna åka på 10år gamla r-däck utan att märka ngn skillnad
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
|
|
Reine Bergström vann vid ett tillfälligt inhopp SSK kl 2 på tre år gamla A032 i år. Han var nog nere på ungefär samma tider som för tre år sen med samma däck.
Kanske är större skillnad "nya -> något slitna" än "något slitna -> något slitna + 3 år"? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
Jag körde på ett set däck som blivit inkörda och sen legat ett par år och de var hemska, absolut inget grepp alls och makalöst enkelt att flat-spota.
Har inte däcken varit körda på så tror jag det är helt ofarligt däremot. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
![]() |
Däck för banåka
Ålder på R-däck
|
2274 besök totalt |