Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Räkna med utväxlingar?
2592 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Räkna med utväxlingar?

Efter en diskussion på ett välkänt forum som börjar på Z så undrar jag över följande.
Tog ett exempel på hastigheter:
BMW E46 M3 80-120km/h på fyrans växel 5,3 sek
Mini Cooper S Works 80-120km/h på fyrans växel 5,6 sek

Då undrade någon om varvtalet och hur mycket det skiljde, då till min fråga.

Utväxling
E46 M3 fyrans växel 1.23:1
Bakaxelutväxling 3.62:1

Mini Cooper S fyrans växel 4.407:1

Hur räknar man då skillnaderna mellan FWD och RWD, vad ger det för vartal i ovan nämda hastighet?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Räkna med utväxlingar?

Johan CooperS skrev:
Efter en diskussion på ett välkänt forum som börjar på Z så undrar jag över följande.
Tog ett exempel på hastigheter:
BMW E46 M3 80-120km/h på fyrans växel 5,3 sek
Mini Cooper S Works 80-120km/h på fyrans växel 5,6 sek

Då undrade någon om varvtalet och hur mycket det skiljde, då till min fråga.

Utväxling
E46 M3 fyrans växel 1.23:1
Bakaxelutväxling 3.62:1

Mini Cooper S fyrans växel 4.407:1

Hur räknar man då skillnaderna mellan FWD och RWD, vad ger det för vartal i ovan nämda hastighet?


Vi måste ha rullradien för drivhjulen på respektive bil också för att få reda på varvtalet.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Sant.. får försöka hitta det, men i teorin, hur skiljer det sig mellan FWD och RWD, adderar man bakaxelns utväxling eller hur går man till väga?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du multiplicera slutväxelutväxlingen med den du har på önskad växel i lådan.

1.23 * 3.62 = 4.4526

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Så den effektiva utväxlingen på fyrans växel borde bli snarlik om dom iallafall är utrustade med samma dimension..

Rullomkretsen för Minin är iallafall följande
195/55 16" (standard) 1947,79mm
205/45 17" (tillval) 1935,22mm

M3:an
har däckdimensionen 225/45-255/40 ZR 18 standard

Borde väl ge en rullomkrets på
2076,60mm eller?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Japp, det verkar väl rimligt efter tumme-pekfinger-principen.

Givet då att det skiljer ca 6,5% i omkretsen, samt 1-4,407/4,4526=~1% i utväxling, borde ju då BMWn ha ca 7,5% lägre varvtal vilket känns förvånansvärt lite, det borde väl vara mer (instinktiv känsla).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Minin är ganska högt växlad, gör en bit över 100 på tvåan, gör toppfarten c:a 225 på femmans växel (dock är vindmotståndet största problemet) med sexan som överväxel
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ok... thumbs up

Men...varför vill man då veta hur fort det går på FYRAN 80-120, det är ju då perfekt för trean, eller?

om jag ska köra om i de hastigheterna, inte drar man på fyran eller femman, man växlar ju till trean för att få maximal acceleration. Är det inte mest intressant att mäta den kortaste tiden mellan 80-120 (oavsett växel)?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Cooper:
205/45 17
80 120
3035r/min 4552r/min

BMW:
255/40 18
80 120
2858r/min 4287r/min

De olika däcks variantena spelar så liten roll på varvtalet för dåda bilar så det gav jag fa.. i att precentera.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
fuling skrev:
Cooper:
205/45 17
80 120
3035r/min 4552r/min

BMW:
255/40 18
80 120
2858r/min 4287r/min

De olika däcks variantena spelar så liten roll på varvtalet för dåda bilar så det gav jag fa.. i att precentera.


Man tackar thumbs up
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

n=r/min
c=km/h
D=mm (hjulet)
u=utväxling totalt

n=c*1000*u/D/pi/0,06

c=D/1000*pi*n*0,06/u

1000= från mm till m på D(hjulet)

0,06 är omvandling från r/min till r/s och m/s till km/h
1/60 *3600/1000

D= tex för 195 55 16
D=16*25,4+2*195*55/100 ger D=620,9mm
omkretsen ger 620,9 * pi ger 1950,6mm
55:
55% av däcksbrädden som ger däckshöjden.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Kallerman skrev:
ok... thumbs up

Men...varför vill man då veta hur fort det går på FYRAN 80-120, det är ju då perfekt för trean, eller?

om jag ska köra om i de hastigheterna, inte drar man på fyran eller femman, man växlar ju till trean för att få maximal acceleration. Är det inte mest intressant att mäta den kortaste tiden mellan 80-120 (oavsett växel)?


Man vill ju framhäva accelerationen i en vässad Cooper och då är det väl en lämplig metod. Bara den korkade Cooper-PR-Mannen jämför med en M3 som jobbar på "sina" varvtal.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Kallerman skrev:
ok... thumbs up

Men...varför vill man då veta hur fort det går på FYRAN 80-120, det är ju då perfekt för trean, eller?

om jag ska köra om i de hastigheterna, inte drar man på fyran eller femman, man växlar ju till trean för att få maximal acceleration. Är det inte mest intressant att mäta den kortaste tiden mellan 80-120 (oavsett växel)?


Man vill ju framhäva accelerationen i en vässad Cooper och då är det väl en lämplig metod. Bara den korkade Cooper-PR-Mannen jämför med en M3 som jobbar på "sina" varvtal.


Siffrorna på Coopern kommer från tyska och svenska Auto Motor & Sport, BMWs siffror kommer från www.bmw.se där dom har ju 80-120 på fyrans växel angivet på alla sina modeller, om det är bra eller dåligt kan man tvista om men det är likt sjutton ett mått på elasticitet... Sen om jag nu råkade jämföra dessa mått av en tillfällighet så får jag väl ta på mej mössan med korkad skrivet på då...
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Johan: Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att klanka på dig.
Jag antog, kanske felaktigt, att uppgifterna kom från Works som ville göra reklam för sin produkt.
Jag tycker det är ett dumt sätt att mäta elasticitet pga att alla bilar har så olika varvtal, utväxlingar etc. så det egentligen inte ger något av värde.
Möjligen har jag missat att det är en vedertagen mätmetod numera.

(tycker personligen att acceleration genom växlarna i valfri "landsvägsfart" bättre speglar omkörningsprestanda)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Johan: Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att klanka på dig.
Jag antog, kanske felaktigt, att uppgifterna kom från Works som ville göra reklam för sin produkt.
Jag tycker det är ett dumt sätt att mäta elasticitet pga att alla bilar har så olika varvtal, utväxlingar etc. så det egentligen inte ger något av värde.
Möjligen har jag missat att det är en vedertagen mätmetod numera.

(tycker personligen att acceleration genom växlarna i valfri "landsvägsfart" bättre speglar omkörningsprestanda)


Ingen fara Håller med om att det är mycket som spelar in, dock verkar det vara nått mått som det börjas med mer och mer, AMS jömförde Works-bilen med bl.a. Porsche Boxter S sam BMW Z4 3.0 i just ovan nämda siffror... Men t.ex. 0-200km/h osv säger ju mera om prestandan...
Citera
Torkel Börjeson
Värmdö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 99



Kolla min post i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&postid=58707#post58707 . . . .
Det är effektkurvan man ser mappad på olika växlar, ger intressant information om när man bör växla bl.a. v3.0 snart klar, då j-r!

_________________
Torkel Börjeson
www.tracktimer.com - Programvara för racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Räkna med utväxlingar?
2592 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande