| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW 850 bromsar på bana?
|
1 besök senaste veckan (1958 totalt) |
|
BMW 850 bromsar på bana?
Ska uppgradera e30 325 bromsarna på E30in till något värre + bygga om till 5bult och får tag på 850 bromsar för ca 1500:- runt om med ok och skivor i fint skick. Skivorna fram mäter runt 320mm vilket jag tycker är bra men oken däremot är enkolvs till min förvåning! Bilen kommer att väga ca 1000kg så det borde ju funka bra men tror ni en amatör skulle märka stor skillnad om man byter ut oken mot några fyrkolvs som sitter standardmonterade på någon lite värre bil (läs runt ca 2000:- för ett par beg) ? Eller duger stora enkolvs på bana? Ser ju allt annat än bra ut iaf när dom andra kommer med 4-6kolvs brembo osv.. Ska inte tävla, bara åka på skojj men vill kunna brosa lite också. _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
|
Kraften/energin som skall väck när man bromsar är linjärt med vikten.
Själv åker jag inkolvs ok för 1400-1500kg på ca 1000+kg bil, funkar kanon. Medan std bilarna när oket kommer ifrån brukar muttra om taskiga bromsar. Har åkt bana med std piratbelägg, sportbelägg och racebelägg. Alla 3 funkar, men bettetet i bromsarna mellan pirat och racebelägget är som natt och dag. Men racebelägget är inget för ett flytta häcken objekt. Sen brukar std bromsar funka ganka lång med just kyling. _________________ Johan Sjölinder |
|
Kolla vad prylarna väger!
Kan tänka mig att det är snarlika prylar som sitter på en BMW 750och då har jag för mig att skivorna väger drygt 12 kg och oken nånstans mellan 7-10kg. Bromsa lär det göra men jämfört med originalbromsarna lär du lägga på närmare 10kg ofjädrad massa per hjul. Hur stor skillnad det gör är inte jag rätt man att svara på. _________________ Jonas Edling |
|
Det med vikten kan nog stämma, kollade på dom ännu en gång och tog några bilder som jag lägger upp snart, så fort jag får igång överföringen. Såg en tråkig sak också, bak är inte skivorna ventlilerade men dom mäter dock 280-300mm. Har även fått tag på en som använder framoken på en äldre porsche och det funkade "hyffsat".
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
|
Går det att få ihop det med handbromsen bak eller kör du utan? Kan tänka mig att 850:in har betdylgit mycket större handbromstrumma än 325:an.
Att det inte är ventilerat bak kan inte spela någon stor roll, inte så vanligt att bakbromsar är ventilerade. _________________ Jonas Edling |
|
Tips: Det är inte antalet kolvar i oket som bestämmer hur mkt bilen bromsar när man trycker på pedalen.
Jag har klubb-rejsat med en 323 E30 med standard bromssok och skivor. Aldrig några problem med bra belägg, vätska (+ ev stålomspunna slangar för bättre pedalkänsla). _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
|
Två bilder på skiva fram + ok och en på skivan bak med ok.
Har mätt nu och båda mäter ca 320mm. Tänkte försöka använda bromscylindern ifrån 850in eller ev. 750 om det går annars testa med orginal.
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
![]() |
Skruva banåkabil
BMW 850 bromsar på bana?
|
1 besök senaste veckan (1958 totalt) |
