Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-8 Nov/04 | 4252 besök totalt |
Hej, äntligen har man en riktig bil!
Hämtade upp den i måndags. Så nära en 911 som möjligt fast billigare; varvvillig motor, snabb på gasen, köttig känslig styrning o vx-låda med hårda direkta lägen, låg tyngdpunkt, fast chassi o snabb instyrning. Trång kupe o bullrigt. Däcken mest men man hör motorn i alla farter. Mao...exakt som det ska vara. Usel stereo (Bose), värmen i stolarna känns knappt, ingen farthållare/färd dator. Mediokert ljus trots Xenon. Gick för nära med vidvinkeln så den ser lite skum ut... ska ta bättre bilder senare Först ska jag slänga på riktiga däck, sedan blir det antagligen ett katback o sist chassi. Men efter att ha kört den lite aggresivt vete fasiken om inte standardchassit räcker - är bättre än jag kommer ihåg det var. Frågan är bara - vilka däck o vilket avgas _________________ Jan Å |
||
På exemplaret jag har kört var bromsarna rejält slitna och lät jätte mycket, bilen var trots allt bara ett halvår så jag är lite osäker på kvalitén. Frågan är om dom håller för banåka. Sen tycker jag att klädseln är lite hal, men det kan man ju leva med. Det är synd att ratten är så ful, iaf den med rött skin på. Annars är det lätt den ultimata bilen, snabb, rymlig och lagom dyr.
_________________ Andreas Eriksson |
||
Ultimata bilen vet jag inte direkt, för mig är det Porsche
Är bara den som håller fullt ut för banåka samt vardagskörning. Men en 911 är utanför min budget, vill ha en 2002 eller senare... RX-8 är en rätt bra budgetkompromiss Är själv lite tveksam över kvaliteten på bromsarna, min har redan små spår i skivorna. Dock har de bra känsla o är lite lagom trögtrampade. Bromsar rakt o utan vibrationer från 150+ Ska testa reält i helgen med lite aktiv körning på små kurviga vägar. Då får vi se vad de duger till. Jag har helsvart inredning, rött ser för j**gt ut, håller med. Kan tänka mig att det röda i ratten blir solkigt med tiden samt urblekt till rosarött - har sett det hända med flertalet röda inredningar tyvärr. _________________ Jan Å |
||
En firma jag handlat en del av har ett turbokit till RX8, Speed Force Racing.
http://www.speedforceracing.com/prod _________________ Anders Hansson |
||
Ja, Tim är kanon. Du kan handla genom mig (DEVEK) om du vill ha grejer därifrån. Maila direkt till info@speedforceracing.com om du har några frågor. Jag har bara haft kontakt med dem när det gäller Porschegrejer men allt jag sett som kommer från dem är kanonsaker. Inget skitsnack från dem heller som man ibland får i överflöd från annat håll. _________________ Anders Hansson |
||
Här har du det rätta forumet för din Wankel: www.wankelregistret.se Gå in på forumet därifrån.
_________________ Sebastian Gottfridsson Mazda Rx-7 -94 |
||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Tack för tipset, är på det forumet redan.
Yepp - bilen fick en ny pgmvara av Mazda i måndags. Verkar gå snålare än tidigare, då den drar runt litern i 120knyck på autobahn med en hel del broms/acc. Enligt andra ägare ska det vara snålt. Kör stadskörning med "inspirerad körning" i kurvor/rondeller nu o ska se vad den drar Ungarna tycker det är skitfräckt att sladda runt gathörnen, haha. Antisladdsystemet är kallibrerat för att tåla lite lagom släpp, perfekt. _________________ Jan Å |
||
Det lär vara 231 hk, fjuttmotorn säljs inte i Sverige.
Bor du och kör med bilen på kontinenten, i så fall är jag lite nyfiken på hur eventuella kontakter med Mazdaverkstäderna där är. De svenska serviceverkstäderna har ett uselt rykte bland wankelägarna, nyfiken på hur kompetensen är utomlands. Jag vet bara en Mazdaverkstad som verkligen kunde wankel, få se nu de säljer tydligen Nissan numera och vänta nu! Tyckte det lät bekant, det är ju farsans verkstad Verkar som Mazdas verkstäder i Sverige alltid haft ett makalöst ointresse för modellerna med wankel, och med sådan attityd så förvånas jag inte över hur lågt intresset för wankel är i detta landet. Fast det kanske kan bli ordning på den detaljen så småningom då Mazda själva sköter agenturen och RX-8 är lite på uppåtgående. Fascinerande att din bil drar så lite bensin, fördomen säger att med din typ av körning så borde du ligga på 2,5 och vid hjärnblödning uppemot 3 liter milen. Fast det är väl tur att den går så billigt som den gör, tycker mig läsa tendenser i riktning mot ett stort däckskonto. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Jobbar i s frankrike (Montpellier), en stad något större än Malmö.
Får se hur verkstäderna är här när service ska göras. Ska dit n vecka o köpa olja som tydligen rekomenderas, Mazda Dexelia 5W30. De hade två RX-8 stående idag då jag passerade o kollade öppetiderna, så de vet ivarjefall hur man stavar till RX-8. Hoppas de har olja hemma, har dragit halva stickan på 250mil. Bakdäcken kommer att slitas, är ju himla kul att ställa upp den i kurvorna Är SÅ snäll på gränsen, makalöst chassi!! Har en liten bilteststräcka o där andra sportbilar studsar runt, sväljer denna bulorna perfekt utan att vara mjuk - på samma sätt som Boxster gör. Imponerad är förnamnet, trodde inte det. Man kanske skull fortsätta att köra på standard däck Pirelli P-zero C/Corsa greppar klart bättre. Frågan vad som är roligast, är ju inte farten i sig som framkallar kramp i mungiporna! Ja, det är stora motorn , o vi får se hur m den drar nu när jag kör i stan o leker lite _________________ Jan Å |
||
RX-8 har 18"/8" bred fälg med 225/45 Bridstone Potenza RE40 91W standard - o har blivit rekomenderad P-zero corsa...
Finns bara i dessa liknande dimensionerna: Fram (Direzionale) 235/40 ZR18TL 91N6 i 18" Bak (Azimmetrico) 235/40 ZR18TL 95YLEFT 235/40 ZR18TL 95YRIGHT Hur pass m bättre/greppigare är de över orginaldäcken? _________________ Jan Å |
||
Vad väger en RX8:a egentligen? Motortrimmöjligheterna kan väl inte vara så stora heller? Har svårt att tänka mig att det utvecklats speciellt mycket till de motorerna..
Fast å andra sidan är ju "importmarknaden" oerhört stor i USA. Turbokit m.m. Men en sugis är ju ändå en sugis _________________ Rachid Rachid |
||
Nja, i och med att det är en wankel så är det faktiskt ganska lättrimmat. Man kan justera porttider och förbättra flöde. Ger ganska mycket effektökning för lite jobb. Det pågår en del såna jobb med RX-8 motorer även här hemma i Sverige. Så det är nog inga problem om man känner sig sugen. I USA och Japan finns en del turbokit. Finns minst en RX-8 här i Sverige med ett sånt monterat! Den sägs gå fint _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Max 1390 kg tjänstevikt utan förare enligt Mazda (egentligen är väl inte det korrekt sätt att ange tjänstevikt på?). Så ca 1460 kg borde det bli enligt EU-definitionen. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Petrus projekttråd med turboråttan, klart läsvärd och han har hitills varit flitig i sitt skrivande. http://www.wankelregistret.se/readar Denna wankelmotor RENESIS är något annorlunda gentemot Mazdas tidigare varianter på wankelmotorn, i normalfallet sitter insugskanalerna i gavlarna och avgaskanalerna i rotorhusen. Denna motor har även avgaskanalerna i gavlarna, detta är nytt för alla wankeltrimmare och det råder lite osäkerhet om hur avgasporten klarar/lämpar sig för turbotrimning i den tuffare skolan. Kan ju påpeka att den gamla klassiska värstingtrimningen har varit att ha både avgas och insugskanalerna lokaliserade till rotorhusen och då har motorern haft potential för över 300 hk, fast föga lämpliga för gatan. Hysteriskt hög tomgång 2000 rpm och härligt högljudd samt en hysterisk bränsleåtgång. Plus duktigt med pulver Så Renesis är ju ett stort avsteg mot traditionerna och måste utforskas. Men det är gissar jag på snart utrett och säkerligen finner trimmarna på lösningar, problem är ju till för att lösas. Det finns en stor eftermarknad till wankelmotorer, finns företag som tillverkar excenteraxlar för tre och fyra rotorer för hembyggen baserade både på 12A och 13B. Det är egentligen bara här i Sverige som wankel är något fjuttigt, till och med i Norge är wankel hyper och det tävlas friskt med dom och de vinner. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Jihaaaaa!
Nu har man efter vet inte hur många år som passerat äntligen åkt wankel igen. En RX-8 fick tjäna som transportmedel till och från wankelregistrets klubbmöte i Jönköping, förvisso fick jag nöja mig med passagerarsätet. Jag satt mest och förvånades över hur normal bilen kändes under normal körning, när jag vred på huvudet och konstaterade baksätenas existens blev det än mer kulturkrock, det kan väl inte vara fart i en Japanare med baksäte? Jo, jag vet att exempelvis BMW M3 har baksäte och ett jäkla ryt i motorn men det är ju en präktig tyskebil. De sista två kilometerna hem från mötet kom vi på att lyssna på stereon, jo det var väl tjänligt ljud i den men vem bryr sig om sånt när man är skadad;-) Tanken slog mig ett antal tillfällen att kan detta verkligen vara en bil som kan förflytta sig snabbt runt en bana, tyckte nog jag satt hyfsat komfortabelt och vid normal körning fanns det inget i form av stötig gång och andra typiska kännetecken på prestanda som förtog själva resan. Det måste vara en konsekvens av att vi lever på denna sidan 2000-talet, antar att det är så de flesta bilar känns numera. Annat var det förr med skakiga bullriga bilar som var svårkörda vid normal hantering och förmedlade diverse tecken på prestanda. Motorn, var den fortfarande lika kul eller kom jag äntligen ner på jorden? Tyvärr jag är fortfarande lika skadad! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-8 Nov/04 | 4252 besök totalt |