| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kan man göra nått kul av en pickup?
|
2855 besök totalt |
|
Re: Kan man göra nått kul av en pickup?
Ja. Titta i USA där de tävlar i bland annat dragracing med pickisar. Dra buren genom bakplåten mot bakre stötdämpartorn eller liknande... Eller äkta Paris-Dakar stuk som lastbilarna har där buren ligger utanpå karossen! _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Njaa... bur utanpå karossen tror jag nog att jag står över!
Men hur gör man med bälten? Dom kan man väl inte dra igenom bakplåten och ha delvis 'utomhus'? Har du (eller någon annan) några länkar till sidor med bilder på pickup-chassin eller byggbilder? Jag har sökt men tyvärr bara hittat bilder på färdiga bilar. _________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Du kan ju ha en sträva innanför plåten där du fäster bälten... Hur många pickisar har inte ett lastskydd med strävor från början? Ha det mesta av buren i bilen men dra ut strävor bakåt. Eller gör bara bur inne i kupen, ska du inte tävla seriöst är det mesta bättre än ingenting. Därifrån med 2 korta rör till lastskyddet så har du helbur
Hålsåg och sedan lite sikaflex runt plåtkanten _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Bättre en tjock plåt inne och en likadan ute, fyra kraftiga skruvar igenom begge, med karosseriplåten (och tätmassa) emellan, burrören svetsade i respektive platta. |
||||||||
_________________ Calle Olsson |
||||||||
|
I den här filmen så finns det en riktigt rejsig Skoda pickup(!) kanske kan ge lite inspiration.
rejsig film tyvärr bara en kort snutt ca 20 sekunder in i filmen... _________________ Mattias Meldert |
||||||||
Tack för inspirationen! Tydligen inte bara jag som har racepickupidéer alltså!
Mer inspiration mottages med tacksamhet?
_________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Intressant å se en fun p-up i bakkelop. Tips hvis du har den med mk1golf kaross: mk2 fjærbein, G60 girkasse med forsterket solhjulboltlås, G60drivaksler, 1,8t 20v motor med friere turbo og eksosmaifold, storre dyser, og Autronic smc motorstyring. En kompis puttet noe slikt inn i en mk2 for et par år tilbake, og fikk ut 310hk, samt 400 nm. Bremsene brukte han også fra G60 utgaven, men med oppgradert belegg og slissede skiver foran. Bilen virket meget bra, men endet sitt liv etter en strabasios forbikjoring på trafikkert vei, med påfolgende kollisjon og politisak.... Gudsjelov gikk det bra med kompisen og hans kjæreste, men bilen ble skrot.
_________________ Oyvind Hatterud |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kan man göra nått kul av en pickup?
|
2855 besök totalt |