| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olika squishhöjder
|
2296 besök totalt |
|
Olika squishhöjder
Tjena.. Håller på att modifiera en s38b38 för lite effekt. För de som inte vet är detta en BMW m5 motor, en rak sexa på 3.8 liter.. Den innehåller en omslipad vev pga tidigare missöde, smidda kolvar från CP-pistons (beräknad komp 11.7), vevstakar från verdi & portad topp med andra kamaxlar... Nu till problemet, efter att bottendelen nu är ihopsatt skiljer squishhöjden (höjden som kolven når över blocket i sitt högsta läge) mellan högsta & lägsta kolven på 0.2 mm. Vad göra?? Ska jag riva allt igen & mäta stakar & kolvar med micrometer?? Hur allvarligt är det?? Ska jag strunta i det & anpassa mig efter kolven som når högst?? _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
|
Re: olika squishhöjder
Skiljer det på en enskilld kolv på olika ställen eller mellan kolvarna. Var på kolven har du mätt, mitt över kolvbulten eller? Jag måste även veta hur kolv och förbränningsrum ser ut. 0,2mm är ifs ganska lite, antgligen kan du strunta i det. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Mät flera gånger så du är säker på att det skiljer.
Sen skulle jag ha rivit isär motorn igen och försäkrat mig om att allt står rätt till. Du kan ju även försöka lokalisera vart "felet" ligger, 0,2mm är inte tokmycket men man vill ändå veta vart det felar, särskillt i en såndär motor som ändå kostar rätt mycke pengar att sätta ihop... |
||||
|
Tja, hoppas du mätt antingen med mätklocka i alla fyra hörnen av kolven gentemot blocket eller om du använt lödtenn mätt på alla fyra kvadranterna på en gång. Om det då skiljer, isär och mät stake samt kolvens höjd. Med lite tur kan du byta plats på några delar och få det rätt. om du på minsta squishet ligger rätt så blir det inget ras, men en gnutta effektbortfall mot vad du kunde fått med RÄTT squish. Hur mycket värderar du tid och pengar du lagt ut? Gör rätt direkt brukar ge samvetet lite ro :-) Eller med lite bearbetning höjdändra 'felaktiga' förbränningsrum så squishet blir lika på alla. Även att du jobbat upp oljetryck i motorn, lite mer olja på ett vevlager när det byggs ihop kan ge mindre spel vid mätning. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Nu ska jag berätta en historia, inte för att den är en rekomendation att följa, långt därifrån. Men den kan ändå tjäna ett visst perspektiv. När jag köpte min första Pantera så åkte jag ned till fabriken i Italien och skulle kolla hur det såg ut där och även köpa lite delar. Bilen var nyrenoverad, nylackad med renoverad motor då en 351 Ford. Året var 1976. Vänliga som dom var på fabriken så erbjöd dom mig en "ÅKTUR" i passagerarstolen med Mr Bertochio som förare, en legendgubbe som provkörde de flesta bilar som lämnade Modena (flera märken) och då var runt 65 år. Bilen fick beröm och had bra accprestanda motormässigt sett. Bensinförbrukning 1,27 fram o tillbaka till Sverige över 800 mil. Efter en 1500 mil till ville jag byta motor och den såldes till en polare som fortsatte att pina den på strippen i en Mustang. När den plockades isär och skulle trimmas upptäcktes en OPEN chamber och en CLOSE chamber topp på motorn! Alla i fikagänget häpnar. Open chamber har ingen squish och är på 76 cc medan closed är på 62 cc med tre klämmytor. Open, kom 1971. Vad man lär sig av historien är upp till var och en, för det kan man skriva sida upp och sida ned om. Men det gäller att förstå vad som är viktigt, eller NÄR det är viktigt. I ett annat fall blev balanseringen till en mardröm bara för att en ohyggligt noggran våg hade inföskaffats. Jag säger inte att avvikelsen i fråga inte behöver kollas upp, man måste veta vad saker beror på. I det här fallet kanske en däckning där en packning kan blåsa om det är felet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Det är redan orginal väldigt tight squish på en S38B36, så jag antar att det är liknande på B38. Och då är de all idé att kolla upp frigången ordentligt mellan kolv och ventiler..
Jag pajade ett vevlager och då slog kolven och ventilerna ihop. Så såpass tight är det i en B36. MVH |
||||
Var det en avgasventil? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Allihopa, de har likadana kammar på insug och avgas, så de lyfter lika högt. Ventilurtagen i kolvarna är gjorda så att det precis går fritt orginal. Planar man toppen så måste man fräsa ner sätena lika mycket, annars så slår ventilerna i kolvarna.. |
||||
Hupp, du menar att det gick åt skogen så fort motorn gick runt. Räknade Du med mer frigång så Du aldrig testade att dra runt och kolla? Vad är det för frigång orginal? Varför jag frågade om avgasventiler var att jag tänkte mig att det handlade om lite högre varvtal. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Jag drar alltid runt något varv och kollar, sen å andra sidan så monterar jag ju aldrig något fel
Det hände alltså när vevlagret pajade, som jag skrev i tidigare inlägg. Det varvade friskt och det gick mycket fort (fullt på femman ), så det hördes inte förrän jag slog av och då var det redan för sent..
MVH |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Olika squishhöjder
|
2296 besök totalt |