| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa falstång för bilplåt?
|
9 besök senaste veckan (7783 totalt) |
|
http://www.jula.se/Butik/docs/produk
Har inte testat den själv men tänkte köpa en. _________________ /Arne Lindgren |
||
|
Tipps
Det är inte bra med fallstång !! det förstör bilens form Vill du ha tipps ?? Jag är en avdankad bilplåtslagare jobbade på saab när dom rostade som värst _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Jag har använt Biltemas falstång som fästs i mejselhammaren, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=854&iItemId=80498
Men som Per säger så kan man missforma plåten å det grövsta om man inte aktar sig. De där handfalstängerna ger jag inte mycket för. Du orkar inte jobba speciellt länge med dem. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Re: Tipps
tippsa oss.. vi suger åt oss som skrumpna levrar som får sprit.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Tips
Regel ett är att byta så lite som möjligt på en exempelvis kärm kant och att lägga skarven i vecket så att plåten inte slår sig. Så börja med att kolla hur mycket som behöver bytas kapa sedan ekonomi delen följ hjulhusnings öppningen ta sedan ekonomi biten som mall rita på, spar 3 mm så att ekonomi biten kan stickas in under befintlig plåt. sedan pungtar man upp plåten. sen finns det två sätt det ena är att helsvetsa räkna med att svetsningen tar lång tid då man bara kan svetsa ca 40 mm i taget så plåten hinner kallna men det brukar ju finnas mer saker o greja med i garaget. Det andra sättet är att lägga en svets sträng på ca 10 mm och ett uppe håll på ca 30 mm sedan så slipar man mer svetsfogen och skarven tennspaklas sedan.Tänk på att en pungt med mig svets är svagare en en 3.25 poppnit. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Man behöver inte lägga plåten omlott, det går utmärkt att svetsa kant i kant också. När man gör detta så får plåtarna inte ligga ihop, det ska vara en spalt på någon millimeter. Svetsar man ihop plåtarna när det ligger ihop så slår det sig direkt eftersom svetsen tenderar att dra ihop plåtarna mot varandra.
Jag brukar mata på svetspunkter direkt efter varandra bzzz bzzz bzzz ......... ett par centimeter i taget medan jag håller delen på rätt ställe med den lediga handen, sedan kyler jag med tryckluft och kollar att det passar som jag tänkt innan jag fortsätter. Sätt inte fast delen med svetstång när du svetsar utan bara när du passar in den och när du sätter den första svetsen.
Tennspackling är en självklarhet för ett beständigt resultat. _________________ //Mikael Jardstam |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa falstång för bilplåt?
|
9 besök senaste veckan (7783 totalt) |