Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elektrisk Sprut/tändning valet och kvalet *Hjälp*
3598 besök totalt
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Jag behöver köpa elektriskt sprut/tändning till min bil.

Det är en 4 cyl 1.8L 16V som kommer överladdas med kompressor.

Jag har tittat på olika sprut/tändningssystem i ett par veckor nu och blir bara mer och mer fundersam.

Vad ska man välja?

Jag har kollat på dom system som trendab säljer då jag bor ganska nära dom.

Är DTA EXP 48 nåt att ha?

Det svenska NIRA kanske? Eller får man betala ett överpris för det bara?

Jag har kollat på MicrOTech också, finns det någon som mappar det i stockholmstrakten? Det är ju ganska billigt iallafall.

Jag behöver inte ha något super avancerat system, det ska fungera och inte krångla.
Det får gärna vara lätt mappat också, men det kanske är en önskedröm

Vad kostar det ungefär att mappa ett system är det någon som har koll på det?

Edit: lade till Microtech

Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Det som jag kommit i kontakt med NIRA så har det alltid funkat mycket bra. Då är det NIRA I3 jag pratar om. Har 2 kompisar som kör med det nu och dom har inte haft några problem med det. Vad jag förstått så va det några buggar i dom när dom va nya fast det ska va fixat nu. Ena kompisen har kört med det i drygt ett år och när han köpte så va det redan fixat då. Måste även säga att det är lätt att mappa det själv, mycket lättförstårligt.

Själv så har jag funderingar på MS, bara för att det är kul att göra det själv, fast då missar man ju en hel del funktioner.

Uppsala
Här sen Sep 2005

jag har igen egen erfarenhet av nått av dessa men en killa jag pratat en del med har satt in en hel del datasprut och enligt han så rekomenderar han alla att köra med NIRA för det ska vara enligt han lika bra som alla andra men man kan använda nästan alla givare som redan sitter på bilen så det blir betydligt billigare i slutänden

sen så ska det vara extremt lätt mappat ijämförelse med de andra systemen han hålt på med genom åren

till sist ska niran ha grundmapningen till några hundra biltyper så du börjar med grundmapningen på din motor och mixtrar från det så man blir nöjd
iställe för att prova sig fram och behöva sitta en massa timmar i onödan för att komma i närheten av grundinstälningarna som redan ligger med till NIRAn

(men detta är bara det jag hört men de som jag träffat med andra sprut verkar ha problem att få allt att stämma)

stockholm
Här sen Jan 2005

Ska man bara ha ett speed/density sprut som de flesta eftermarknasspruten är så tycker jag att man ska köra nira i3.

Man mappar inte bränslemängd. utan volymetrisk verkningsgrad. Vilket beskriver hur mycket luft motorn får i sig vid varje lastpunkt. Sedan mappar man en Lambda-mapp. Där det står vilket lambda man vill köra på. Sedan räknar styrsystemet ut bärnslemängd.

Fördelen är att man bara behöver mappa motorn 1 gång, alla lastfallen. Sedan ändra man enkelt efteråt hur fett/snålt man vill att motorn skall gå.

i3an har öven en bra PID regulator för laddtrycksstyrning och även möjlighet att automatiskt mappa Volymetrisk verkningsgradsmappen om man kopplar in en lambda-sond.

man kan också snabbt ändra om man tex vill köra på etanol. så ändrar man bara en variabel så är det fixat.

Kabelstammen som man får med är också grymmt behändig att jobba med. Inte som många andra sprut som har sån där bosch-handske som är ett helvete å pilla ihop.

Ska man bara ha ett vanligt speed-density sprut och bor i sverige är nira i3 helt klart bästa alternativet. tycker jag.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Elektrisk Sprut/tändning valet och kvalet *Hjälp*

Raz skrev:
Jag behöver köpa elektriskt sprut/tändning till min bil.

Det är en 4 cyl 1.8L 16V som kommer överladdas med kompressor.

Jag har tittat på olika sprut/tändningssystem i ett par veckor nu och blir bara mer och mer fundersam.

Vad ska man välja?

Jag har kollat på dom system som trendab säljer då jag bor ganska nära dom.

Är DTA EXP 48 nåt att ha?

Det svenska NIRA kanske? Eller får man betala ett överpris för det bara?

Jag har kollat på MicrOTech också, finns det någon som mappar det i stockholmstrakten? Det är ju ganska billigt iallafall.

Jag behöver inte ha något super avancerat system, det ska fungera och inte krångla.
Det får gärna vara lätt mappat också, men det kanske är en önskedröm

Vad kostar det ungefär att mappa ett system är det någon som har koll på det?

Edit: lade till Microtech

Efter att en kamrat köpt en motor trendab byggt och justerat och den haft en hög fel som de inte vill kännas vid (bultar som ska dras med moment men varit dragna med fingrarna bara) och en annan kamrat köpt en bil med motor som trendab justerat (gjort lite jobb också) och velat ha lite assisastans att få den att fungera bra igen men mest blivit hånad! skulle jag hålla mig långt ifrån den firman.

Kanske var felet att det var privatpersoner eller andra ägare men många andra firmor har en otrolig generositet/rykte och ger service samt 'garanti' till näste ägare också.

Da Nang
Här sen Okt 2004

Enligt min mening hänger väl valet av sprut mest på vilket man har bäst möjlighet att få mappat.
Jag själv kommer att köra med Haltech till Ferrarin, detta eftersom min vän Uffe har hållt på med det i många år och kan det utan- och innantill, samt att han som mappar och bromsar den, Johannes på JPR i Helsingborg, också har mycket stor erfarenhet av just Haltech. Så jag tror att jag får bäst resultat med just Haltech.
Så välj den trimmare/mappare som ger dig bäst gensvar, hör sedan efter med dem vad de rekommenderar dig att använda för sprut.
Det är i alla fall min åsikt..

MVH

Krille

Citera
dgyldmark
Bräkne-Hoby
Här sen Mar 2005

Min mening, Håller på med DTA p8, mkt enkelt kan köra 8st spolar/ 8st spridare secvensiellt, ALS etc, kan mappas, rpm/tps mot map, MS kan hänga sig, lite instabilt, mycket kunskaper behövs men kan mappas i real time, vilket inte DTA kan, haltech, stabilt men lite halv drygt att mappa det i dos läge(e6k och tidigare), ska du ha något i billig klass och inte prioriterar nya funktioner så har du hestech och prospark, hestech:et mappas relativt enkelt i dosläge, prospark:et mappar du med hjälp av en dosa, mkt siffror och du får hålla reda på, mappen görs med siffror på ett block vid sidan om, och skrivs in

för dyra: Motec ,Autronic, Megnetic marelli, med fler

Nira har jag inte haft något att göra med, men vad jag hört skall det finnas en del tråkiga buggar och med funkt så sarar han inte som bxen borde,

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Alla på marknaden förekommande Haltech är numera windows baserade.
Gå in på Haltechs hemsida www.haltech.com och läs mer om de olika sprutens egenskaper samt om den nya mjukvaran: halwin

MVH

Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Vi hade aldrig nå problem med nira i3an iaf. Inga buggar.

Jag tycker i3an har massa nice funktioner, tex att manlåser tändmaoppen på nedersta raden när man har 0% TPS. dvs tomgång är enkelt att mappa. stöder även tomgångsventil så man kanlätt få sjysst tomgång om det är kallt/varmt osv.

Automatisk mappning av bränslemappen. Möjlighet att ändra lambda enkelt utan att behöva mappa om. Klarar utan problem att köramc motor på över 15000 rpm sekvensiellt. Osv. bra laddtrycksstyrning. ALS. launchcontrol.

Smiduig kabelhärva. 3d-mappar osv. går enkelt att byta bränsle utan att behöva mappa om.

Nu låter jag som en föräljare men faktum är att bor man i sverige och bara ska ha ett vanlig eftermarknasssprut så tycker jag det är det bästa.

Det där med att "mapparen" känner igen sig i programvarav osv är ju bara skitsnack. Styrsystemet är bra ett verktyg för att leverera rätt mängd sås och gnista vid ett visst läge. Det svåra med mappningen är ju inte programvaran utan det är ju de rent förbränningsmotortekniska bitarna.

nira i3 har också ingång för avgastemp och kan feta på sås iförhållande till avgastempen. Det är en bra funktion om man ligger på gränserna. DÅ har man lixom en extra skyddslina. i3an klarar även av att logga massa saker i boxen, som man sen för över till datorn.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Tack för all hjälp!

Jag har hittat ett sprut som jag tror passar mig. thumbs up

Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004

Vad vart det för sprut tillslut?

Skulle vara kul att veta mer om ditt bygge. Var gör jag det?

Lund
Här sen Feb 2003

fjadrik skrev:

Jag klickade på hans wwwknapp, gick in i forumet och kollade under projekt. Om han har samma användardnamn som här så kan det kasnke vara denna bilen:
http://www.raz.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12

mvh
Sherlock
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Jag har en tråd om bilen på rejsas forum också:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22931

Jag köpte ett MicrOTech sprut. Jag hittade ett begagnat som var till salu för rätt pris.
Sen fick jag med lite tillbehör också, typ tändningsförstärkare och dashlogger och bredbandslambda mm så det var det som avgjorde.

Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004

Anders Jeppsson skrev:
fjadrik skrev:

Jag klickade på hans wwwknapp, gick in i forumet och kollade under projekt. Om han har samma användardnamn som här så kan det kasnke vara denna bilen:
http://www.raz.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12

mvh
Sherlock

Hit me hard and call me stupid

3598 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande