Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Väldigt R:iga däck... För R:iga??
1936 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hur kan SBP tänkas reagera på att man kommer in med dessa däcken?
I staterna säljs de ju som street legal, men frågan är vad gäller för regler om mönster här hemma?

AVON Tech R

Caution: While Tech R radials meet U.S. DOT requirements, they are not intended for highway use as the expected miles of wear from their racing tread compounds is greatly reduced. The Tech R is not recommended for driving in wet conditions where there is the risk of hydroplaning. Drivers should drive cautiously at reduced speeds in these conditions.

vad säger experterna?
Jag är väl egentligen inte inne på att köpa dem, men tanken slog mig bara...
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det finns nå't liknande som jag sett raktframåkare använda här i Sverige, men
det hade en viss antydan till mönster mellan de längsgående rillorna. Annars
ska det väl vara E-märkt för att vara OK här.

Fixhult
Här sen Apr 2004

E-märkt för Helbilsgodkända.
I övrigt så finns det ju dom på att huvudmönstret skall vara minst 1,6mm (och där huvudmönstret ansågs vara de längsgående spåren). Huvudmönstret kanske kan anses vara de två ränderna, som kanske är 1,6mm när de är nya.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=319197

Annars är väl Hoosier mer jänkestilen (men mönstret är riktigt likt)

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så det klassas alltså inte som för lite huvudmönster på dessa däcken? Måste man inte ha någon annan form av mönster än bara huvudmönstret också?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det ska väl vara ett mönster som är "regelbundet och återkommande" och om jag var polis eller besiktningsman skulle jag inte tolka två längsgående ränder som det som var i åtanke när texten formulerades.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Westfield skrev:
Det ska väl vara ett mönster som är "regelbundet och återkommande" och om jag var polis eller besiktningsman skulle jag inte tolka två längsgående ränder som det som var i åtanke när texten formulerades.
I tråden om dommen kommenterades det att huvudmönstret på vissa däck är endast längsgående ränder; framhjul till traktorer, däck till långsamtgående släpkärror, mm. Det ju djupet på mönstret som avses, inte förmågan att transportera vatten.

Naturligtvis finns det en gräns för hur långt man kan dra det och förmodligen är de två exemplen ovan lite väl extrema (det är ju dessutom inte polisen som avgör vad du får åka med på bana).

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:
Westfield skrev:
I tråden om dommen kommenterades det att huvudmönstret på vissa däck är endast längsgående ränder; framhjul till traktorer, däck till långsamtgående släpkärror, mm. Det ju djupet på mönstret som avses, inte förmågan att transportera vatten.

Naturligtvis finns det en gräns för hur långt man kan dra det och förmodligen är de två exemplen ovan lite väl extrema (det är ju dessutom inte polisen som avgör vad du får åka med på bana).

För banåka tror jag ingen har nån åsikt om att de är för R-iga iafl så länge det inte är tävling under bestämda regler avseende däck osv ... Min kommentar var med avseende på att ta sig dit och det faktum att råkar man åka av vägen, så lär nog inte försäkringen gälla.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kumhos V710 har också lagom med mönster:

Minimikravet verkar vara två spår, oavsett var...
De fanns i 315/35WR17 för $217 - lagom bred och inte allt för dyr.

#24, #64, #88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Westfield skrev:
För banåka tror jag ingen har nån åsikt om att de är för R-iga iafl så länge det inte är tävling under bestämda regler avseende däck osv ... Min kommentar var med avseende på att ta sig dit och det faktum att råkar man åka av vägen, så lär nog inte försäkringen gälla.
Ingen av de däck som avses i den här tråden lär behålla mönsterdjup 1,6mm när du ska åka hem från banan. Frågan är om mönsterdjupet ens räcker för transport till banan (20 mil eller så). I mina ögon passar de endast som extrema varianter i klasser där "gatgodkända" däck gäller. Detta under förutsättning att reglementet bryr sig om mönstret vid start och inte vid målgång
TireRack avråder från att rulla till events på Hoosier tex...

Sen kan man ju diskutera om vilket DOT-märkt däck som helst är "gatgodkänt" på en icke helbilsgodkänd bil. Tror knappast det.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jag har kört med Hoosier (inte med egen bil) och det är ett kanondäck på bana men verkar ha lite kvalitetsproblem om man inte använder det korrekt.

Relativt vanligt med punktering när man kör dem på väg. Inom open road racing har det skett några däcksexplosioner när folk kört med mycket downforce under lång tid i över 200 mph - det är grymt viktigt att ha rätt belastningsindex.

Stockholm
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:
Ingen av de däck som avses i den här tråden lär behålla mönsterdjup 1,6mm när du ska åka hem från banan. Frågan är om mönsterdjupet ens räcker för transport till banan (20 mil eller så). I mina ögon passar de endast som extrema varianter i klasser där "gatgodkända" däck gäller. Detta under förutsättning att reglementet bryr sig om mönstret vid start och inte vid målgång
TireRack avråder från att rulla till events på Hoosier tex...

oki

Bästa däcken jag nånsin kört på var Avon ACB10 som ju i princip är slicks med aningen mönster. Cross-ply och väldigt stabila stommar. Härligt grepp. Steget från r-däck till ACB10 är som gatdäck till r-däck, så mycket bättre tyckte jag de var. Misstänker att slicks på större bilar ger ungefär samma aha-upplevelse.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Westfield skrev:
Bästa däcken jag nånsin kört på var Avon ACB10 som ju i princip är slicks med aningen mönster. Cross-ply och väldigt stabila stommar. Härligt grepp. Steget från r-däck till ACB10 är som gatdäck till r-däck, så mycket bättre tyckte jag de var. Misstänker att slicks på större bilar ger ungefär samma aha-upplevelse.
De är ju inte så enormt dyra om man köper dem på rätt ställe (£110 + okänd frakt).
http://www.bmtr.co.uk/road_legal.htm
Mönstret när de är nya är ju ganska grovt men det ska tydligen vara lätt att äta upp en uppsättning på en dag (eller halvdag). Dessutom ska de väl vara grymt lätta också .
Jag har ett ACB-10 som är oanvänt men inte färskt, märkningen är "E2" och inte "E4" så frågan om det är godkänt i Roadsport på en helbilsgodkänd bil? En sak är säker, det är enormt mycket kletigare än alla andra däck jag hanterat. Som flugpapper när det är kallt är kanske en lite överdriven jämförelse men ganska nära.

Lite åsikter från Caterham:
http://www.caterham.co.uk/aftersales/upgrades/mar03.htm

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Cross-ply

På svenska snälla

Fixhult
Här sen Apr 2004

fuling skrev:
citat:
Cross-ply

På svenska snälla
Diagonaldäck verkar det som.

CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004

Måste inte mönstret vara 17% av ytan för godkännande (i alla fall i UK) ?
Citera
Däck för banåka
1936 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande