| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den rolig?
|
<< 1, 2, 3 >> 5022 besök totalt |
Hoppas mitt inlägg inte innefattades av detta...
Som allmänt tips kan man dock säga att ju mer exakt och konkret man ställer en fråga, ju bättre svar får man.
WORD! |
||||
|
Bredden på däcken!
Jag får på 195:or på 6" fälgarna och vad jag har hört så räcker det till! men jag kan ha fel!? Ska jag byta tillbaks till 15" eller vad tycker ni? Sen ser det ju snyggare ut med 16" Kan verkligen 1cm göra sån skillnad? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
|
Absolut mest kul för pengarna är rdäck på andra fälgar, så kan man ha de snygga boulevardfälgarna till vardags, så har jag på min banbil! 15" rdäck på träffarna och 17" putsfälgar på gatan... så kan man både ha bilen snygg och kul när man ska leka.
Priset på en uppsättning rdäck på fälg är väl som priset för ett sportavgas och sänkfjädrar (utan bättre dämpare) så då får man max skoj för pengarna, det är mitt tips! Mer behöver du nog inte göra på bilen din för att börja ha skoj. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
sen har vi ju det där med.....
....att prova uppdatera o se om det blir bättre eller inte? Jag gillar att skruva och meka med bilar, vill gärna få en liten vardags"räser". Jag skapade denna tråd för att få era tipps o erfarenheter o råd! _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
|
Re: Bredden på däcken!
1cm? Menar du på däcksbredden är den mer eller mindre försummbar utanför extremare racebilsåka. VILKA däck du väljer är sååååååååååååååå mkt viktigare. Hur snyggt det är spelar väl bara roll vid kiosken? 195or och 6" funkar säkert bra i en del fall, men är på gränsen. Att gå från 6,5 till 6 är absolut fel håll. Likaså från 15" till 16", iaf i den sitsen du är i. Mao, köp vettiga gatdäck i 16" och bra bandäck i 15". Du, plånboken och vännerna vid kiosken blir garanterat gladast då.
|
||||
|
OK!
Då är det där med vilka sulor som är bäst avklarat!! 15" vid race med bra racesulor och 16" vid vanlig gatåka! till nästa modifiering...... lättningen? eftersom jag upplever bilen lite "lätt" där bak så måste jag väl lätta bilen lite framtill? bäst är väl att försöka väga in bilen så att den väget lika mycket fram som bak? om den är tyngre fram vad ska jag göra då? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
|
Re: OK!
du kan ju undersöka möjligheten att köpa en batterilåda och stoppa batteriet i skuffen (förstör ju lite för bruksandet men lite bagageutrymme kanske du kan offra?) sen blir det väl lite svårare, är du lagd åt det praktiska hållet kan du ju läsa ajden's guide för glasfiberläggning och kanske gjuta dig en ny motorhuv. _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
en undran??
Vilket sätt är bäst tycker ni? 1: om man lättar hela bilen och den fortfarande är lättare bak? 2: Försöka jämna ut vikten, flyttar diverse saker bakåt men håller samma vikt? Vilket ger sig bäst på banan?? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
|
Re: en undran??
Nu tycker eller tror man inte i denna fråga.
Vikt är aldrig bra. Bort med det du kan. original lär din vagn ha typ 60% av vikten fram och 40 bak...eller i den kommunen. Nu är det inte säkert att 50/50 alltid är det bästa men det är grov överkurs just nu så börja med att lätta det du kan/vill. Flytta bak batteriet lär inte vara en dum ide dock. |
||||
|
mer,mer,mer...
Finns det något mer man kan flytta bak? Spolarbehållaren?? Montera en mindre behållare bak? Vilket är sämst, att ha en "flytande" vikt bak eller fram? _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
|
Här kommer några sammanfattande besserwisser-råd från en som kört en del banträffar med "en vanlig gatbil".
Du vill ha bilen roligare. Det roliga är ju att köra. Modifiera inte en massa utan att köra först. om du är novis, lämna prestigen hemma, plocka fram frågvisheten och ödmjukheten och åk på några slalom eller banträffar och testa med bilen i "originalskick". Det enda du egentligen behöver göra med bilen innan du kör bana första gången är att kolla beläggen och byta till ny färsk bromsvätska. Se till att ha oljenivån vid övre sträcket på stickan.
Försök åka med en instruktör och lyssna och lär. Testa sedan lite försiktigt hur bilen funkar. Efter några banträffar börjar du upptäcka vilka punkter som bör fixas till. Jag skulle tro att styvare fjädrar, riktiga däck, och belägg räcker långt på en bil som ska användas även på gatan. 205/50x15 eller 195/55x15 R-däck funkar antagligen bra på banan. Som redan nämnts passar 16"arna bättre på gatan. Att flytta bak batteriet är ju kul inte minst psykologiskt. Ger lite rejserbilsstuk. På vår ShoppingClio inbillar jag mig att jag faktiskt kände skillnad efter att ha flyttat bak batteriet Det viktigaste är ändå att köra en massa för att lära sig hur bilen funkar. Slalom är riktigt bra för att lära sig bilkontroll utan att riskera att slå sönder något.
Kolla runt på trådarna/diskussionerna här på rejsa. Det finns en massa inspiration att få. De flesta här är överens om att funktion går före bling. Fråga på!
|
||||
|
Skulle du kanske vilja sluta att skriva nytt ämne i samma tråd...i "ämnesrutan".
Man missar liksom lite vad du menar.
Har skickat dig ett PM. Klicka på länken ganska långt uppe till vänster, "Mina PM". Borde vara röd nu... För övrigt ska du lyssna noga på vad pappa Falk säger. Han har koll. |
||||
|
Marea var väl en fortsätning på gamla tipons bottenplatta
(som återfinns på alfas 155,deras spider och gtv tror även Lancia delta i 90 tals utförandet(den bulliga)har den plattan, samt fiat coupèn). +säkert någon till jag missat. om du väl kommer till att modda marean så är det väl vara en god ide att sätta sig ned och jämföra vad som går att plocka över från prestandaversionerna på dessa. det borde ge ett ganska bra sortiment att blanda och ge ifrån. lycka till med vad det nu blir. alltid kul med nån som väljer att köra nånting udda. en av gångerna som jag varit på gotlandring så var det en åtiotalsford escort kombi med automatlåda där och körde, trots matrialet så var han en av de som utnytjade mest procent av sin möjliga bantid och han verkade inte specielt uttråkad heller.
så oavsett vad som blir så kommmer du nog ha kul. _________________ John Nilson |
||||
|
Kul att fler kör riktiga bilar
Precis som tidigare rekommendationer så skriver även jag på om att körtid är nog det viktigaste (och roligaste). Innan du tar upp den på bana bör du byta bromsvätska och belägg. Sen är det bara och köra. Fiat ägare är oftast ganska prestigelösa så för oss spelar det inte så stor roll om vi blir omkörda av 20 bilar på banan eller kör om 20 bilar på banan. Vi vet ju att det ändå är vi som har roligast
om du inte har något emot att byta bil så skulle även jag satsa på Uno Turbo eller Punto GT pga. vikten. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
|
Satsa på bromsvätska, belägg, hårdare chassi tex gula konis med H&R fjädrar sedan på R-däck. Då har du en snabb och bra banbil. Att flytta batteriet är en bra grej att göra. Det gör skillnad! Lite upprepning av det som sagts tidigare men det är nog i ovanstående ordning du skall göra det hela. För ytterligare höjd kurvhastighet är camber plates ett alternativ, någon grads negativ camber gör nog gott för instyrningen. Om du gör allt detta kommer du att ha en ganska snabb och rolig bil som tål många varv utan vila.
Något som jag skulle satsa mer på är säkerheten, skaffa dig ett fyrpunkts bälte först av allt. I händelse av en rullning är det ovärdeligt, förutsatt att taket inte trycks in. Jag voltade själv i våras med en Ford sierra då var det bältet som räddade mig. Jag hadde inte planerat att volta men det hände ändå. Skoj att du bygger på en lite udda kärra, reaktionerna lät ju inte vänta på sig när du la upp denna tråd. Det första folk sa var att du skulle byta bil!! Det tyder bara på dess enkelspårighet när det kommer till att bygga ban bil. Lycka till!! _________________ Avregistrerad användare |
||||
|
OK!
Eftersom jag är lite av en nybörjare att köra på bana , så får jag börja lite lagomt!
I vår kommer jag börja modifiera min bil lite då! Nya sulor till mina 15" fälgar Byta skivor montera bättre bromsklossar byta bromsvätskan (DOT5?) titta på hur/var jag ska montera batteriet i bagaget leta efter en bra förarstol och byta till 4-punkts bälte Sen blir det att nöta på någon bana, så att jag lär mig tekniken riktigt. Men när jag känner att bilen börjar begränsa min framfart
så får jag nog börja med lite mer drastiska modifieringar (lättare,mer kraft,bättre komponenter) _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den rolig?
|
<< 1, 2, 3 >> 5022 besök totalt |
