| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spakställ
|
2 besök senaste veckan (8133 totalt) |
|
Spakställ
Tjena! Gällande Saab 99 Tänkte höra om någon har ett förslag på hur jag ska få min växelspak längre och samtidigt bibehålla slaget. Jag har en Jörgenspak i dagsläget men skulle vilja ha den lägra upp mot ratten och lite kortare lägen då. Frågan är hur jag ska göra, för om man bara förlänger spaken så blir det ju för långt mellan växlarna och jag vill inte heller att det ska bli för trögväxlat, men det kan jag leva med. Alltså kortare slag och längre växelspak. Någon som tillverkar eller kan hjälpa mig att ta fram något? _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||
|
Nu vet jag inte exakt hur en saab 99 spak ser ut i konstruktionen.
Men på min ford spak så flyttade jag kulan en bit upp på spaken och satte en 1cm distans så att infästningen av spaken kom lite högre. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
ok, något sådant hade jag tänkt också men jag vill ha upp spaken ca 20 cm
Så de e hur man ska lösa det som är problemet just nu... Vad händer om man sätter leder på stången och bara flyttar upp spaken med distanser? _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||
Kan du ha wire istället? Sellholms wirespakställ kan man ha på de flesta bilar. _________________ Daniel Steiner |
||||
Tack för tipset, ska kolla med honom! _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||
|
Hej
När jag körde rallycross åkte jag också med Jörgen Eriksson spak. Visst, en längre hade inte varit fel. Det fanns en smed som tillverkade lite längre spakar med grym finnish som en del åkte med. Vet inte om han tillverkar sådana längre men han var jäkligt billig (han tog ca 1000:- för en spak). Lägg ett inlägg på www.gotalandscupen.com www.svealandscupen.se eller www.evocupen.com Båda dessa använder original spakställ, ett alternativ som jag såg på en del Evocup saabar från "norrland" var egentillverkade spakställ med rejält ledlager och spak, ser brutala ut, har dock ingen anningen vem som tillverkat dem men bilderna är från 2001 så lite dektektivarbete kan du nog komma i kontakt med dem. Hoppas det kan vara till någon hjälp
Min Eriksson-spak i rallycrossbilen:
Från en blå 900:
Från en röd 900:
_________________ Anders Olsson |
||||
|
Vad tror ni händer om man gör så här?
Hur kommer utväxlingen bli i förhållande till den växelspak jag har idag tror ni? Blir det alldeles för korta lägen så den blir svårt att hitta lägena? Plattan som är innan den nedre kulan är ledad och skruvas i exempelvis en låda som i rallycrossbilarna ovan eller om man gör en "hylsa" som man skruvar den i originalhuset. Kan det funka om jag gör en ny spak enl det jag gjorde? _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||
|
om du procentuellt förlänger spaken lika mkt ovan som under ledkulan kommer du ha exakt samma slag som tidgare.
Jag skulle: 1. Här vill jag ha spakknoppen. 2. Räkna på hur måna % längre nya spaken är från knopp till led. 3. Förlänga under leden, men då inte fullt så många % längre som ovanför. Hur mkt kortare...tja...om jag minns rätt så blir den procentuella ändringen mellan ovan/under led lika med procentuell kortning av slagen. Ta inte för mkt, tjänar inte så mkt på det. om du inte var med nu riktigt så får du bjuda på kaffe i garaget så tar vi det där. För längesedan vi snackade lite ouwally.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Spakställ
|
2 besök senaste veckan (8133 totalt) |