| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diff fråga
|
1786 besök totalt |
|
Diff fråga
Vi har blivit erbjudna att köpa en axel som skall vara en riktigt bra sak till vår Bil. Killen sa att det sitter en "oljediff" i den, någon som vet vad det är för typ av diff å hur den funkar?? Det han sa var att den låser upp när man gasar och släpper när man backar av gasen. Axeln sitter i dag på en rallycrossbil, axeln är förrövrigt en volvoaxel. En annan fråga funkar det att åka bana med en sån diff?? Hur bra är det om den nu låser när man gasar genom en lång böj tex?? Hoppas att det finns nån här som kan förklara lite. Edit: Ändrat länken _________________ Opeltok/Jonas Schiller Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||||
|
såvida det inte är en ramplamelldiff.
den låser mer och mer allt efter hur mycket moment man lägger på den. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Dude: om det nu är en ramplamell diff är det något att ha till banåka?? är den isf justerbar efter vridet i motorn???
Kan tillägga att den även är "skrängt" framåt,uppåt... Är köpt och ihopsatt av Ingvar Gunnarsson, är en sån axel han sätter på dom bilar han bygger till RC åkarna!!
_________________ Peter Sörensen 850 19T-kitt, 12,880s/167km/h Mantorp -04 |
||||
|
Jag har inte så bra koll på olika diffbromstyper, men känns inte viskodiff som något liknande. Det sitter väl en sådan i M3 E46? Alltså, en sådan som bromsar mellan hjulen, beroende på att viskositeten i oljan förändras med värmen? Kan ha fel.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Jag skulle vilja vara lite gnällig och ändra "låser" till "bromsar", låst är låst men en diff kan ju (och gör så oftast) utjämna varvtalsskillnaderna mellan ytter och innerhjul, dvs slira, men fortfarande överföra massa moment till innerhjulet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
lägg på tillräckligt med moment och den är låst
Jaja! medger att ordvalet låser var dåligt
Men erkänn att du fattade vad jag menade
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Jag tror att det är en ZF Diff eller något liknande, alltså en kondiff som är på ett ungefär, när du bara kör rakt fram och inte gasar så har du inte någon som helst diff utan när du börjar belasta och "sladda" så har du helt plötsligt 100% diff.
En kompis till mig som hade en Volvo 240 och körde rally med den då hade en sådan, han tyckte att det blev lite svårkört innan man lärde sig, bakänden av bilen kommer väldigt fort när den väl "diffar" _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||
|
Vi åker med precis en sådan gunnarsson-bakaxel på teamets rallycross 240. Sk kondiff. Den är justerbar i den mening att man kan förspänna den mer eller mindre. Dock kommer den alltid att idiot-låsa när du gasar. Känslan blir mer eller mindre svets-diff om du gasar genom en böj. Fungerar fint i rallycrossen men mitt inte allt för sunda förnyft säger att det borde bli tämligen knepiga köregenskaper i en banracingbil som ofta går långa svepande asfaltskurvor och där du vill kunna gasa ur en chikan utan att den hystar ut bakänden.
Den anledning jag har hört till att man åker med denna typ av diff i rallycrossen är att den är väldigt underhållsfri jämnfört med en lamelldiff samt att den pallar bra mycket mera vrid. De ultraklibbiga slicksen har en viss förmåga att bryta söner det mesta i drivlinan... _________________ Emanuel Nilsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Diff fråga
|
1786 besök totalt |

