| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"gashäng" TURBO
|
1399 besök totalt |
|
"gashäng" TURBO
hjälp mej! jag har "gashäng" problem! När jag har kört 1 pass ca:10min hård körning och sedan stått still i 15min och ger mej ut på banan igen, så vill motorn varva vidare i 2-3sek varje gång växlar eller kliver av gasen När jag sedan kliver på gasen igen så är responsen helkass
problemet försvinner först efter 30min lungn vägkörning. bilen är en Opel speedster turbo 03 (orginal, ej trim) Det är fler turbospeedstrar som samma problem men vid lite olika omständigheter tex:kallt väder mm SE FILMEN NEDAN! först 1 varv med problem (förutom att jag har råkat tok-zooma) Jag kliver av gasen ca 2 sekunder innan jag kopplar. sedan 1 varv när den går som den ska. http://media.putfile.com/speedster-g Jag har en teori om vad det beror på, men vill gärna höra lite fler! Mvh/Sliparn _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||
|
Är det elspjäll på dessa?
om inte, det är lätt att åtgärda genom att plocka bort spjälldämparen och eventuellt montera hårdare spjällfjäder. Är det elspjäll som på moderna oplar och SAAB:ar så ligger problemet tyvärr i mjukvaran. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
elspjäll är det. men inte alla bilar brabbas av problemet, trots samma mjukvara. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||
|
hej
jag är ingen expert på det här men du kan ju få en ide kanske. kan det inte vara så att motorn tror att den får för lite luft och håller på att dö och för att kompensera dett håller kvar gasen vet ej nu om du har luftmassemätare eller map sensor på den vet att polarens saab blev bättre med öppet filter och ny map sensor |
||
Med de nyare motorerna försedda med elspjäll så brukar man utnyttja både luftmassmätare och speed-density. Speed density fungerar vid ex. snabba spjällrörelser och som backup vid problem med massmätaren. När det gäller själva problemet så låter det som att det är något sorts problem med antingen mjuk- eller hårdvara. Utan tillgång till ytterligare uppgifter är det omöjligt att säga vad såvida inte det finns något känt problem med dessa motorer. Vidare bör tilläggas att moderna motorer med elspjäll i regel är byggda för att ha ett visst uppförande när det gäller hur varvtalet sjunker då man släpper på gasen. Detta för att unvika hackig körning samt onödiga avgasutsläpp. Detta regleras förstås av mjukvaran. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
"gashäng" TURBO
|
1399 besök totalt |