Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ok till 22mm skiva.
2100 besök totalt
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ok till 22mm skiva.

Som topik.
Någon som har bra tips på bra ok i hyffsad prisklass till skivor som är 280x22mm.
Har själv haft funderingar på att ta 4kolvs ok från Volvo 240.
Då finns det ju sport och race belägg att få tag i lätt.
Skivorna som ska användas är från VW Corrado VR6. Om jag köper original eller några sport skivor får vi se. Men dom passar bra på min bil.

Max pris 2000:-/ok, gärna billigare. Beg. gör inget. Så vet man vad man ska hålla ögonen öppna efter.

Bilen kommer väga under 1000kg startklar.

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Har inget att sälja men vill smita in ett litet tips...

Sitter 288x25mm skivor på Passat VR6 94-96.

280:22: http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/ArtBild/02-09.5570.10.j . . . .
288x25: http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/ArtBild/02-09.6747.10.j . . . .

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Mitt spontana svar är att ok från en Corrado VR6 borde passa?

T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Va inte tydlig nog... Ska va skivor från tidiga Corrado VR6, för 4bult.
Sen så är det helt fel offset på passat skivorna. Tack ändå.

Vill inte ha flytande ok, det har ju Corrado original, mer grejer som ska röra sig och kan börja kärva. Sen så väger ju en corrado mindre än en 240, kanske marginellt men ändå, så ska man köra med flytande ok så kan man ju ta det från någon tyngre bil.

Hört att 240 oken ska va bra/prisvärda. Bytes kostar ju ca 650:-/st så det är ju inga pengar.
Fast tänkte mer om det finns några andra bra alternativ.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

240oken är nog ganska bra..!

från 240 med abs så är det en anslutning på. då slipper man koppla om med konstiga kopplingar..

annars titta på oken från seat ibiza cupra..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

T08R skrev:

Vill inte ha flytande ok, det har ju Corrado original, mer grejer som ska röra sig och kan börja kärva. Sen så väger ju en corrado mindre än en 240, kanske marginellt men ändå, så ska man köra med flytande ok så kan man ju ta det från någon tyngre bil.

Hört att 240 oken ska va bra/prisvärda. Bytes kostar ju ca 650:-/st så det är ju inga pengar.

Corrado, Golf, Passat, Vento VR6 har 5x100 och samma offset på skivorna... Det är G60-skivor som är 4x100.

jema
Kalmar
Här sen Nov 2004

Alfa Romeo's GTV6a har brembo 1-kolvsok i alu. Om nu din bil väger 1000kg kan det vara dumt att öka vikten med 20kg bara för att slänga på volvo 240-ok. Borde också göra att det räcker med 1-kolvsok.

Jag tror även att 75-bilarna har dessa ok, vissa av dem iaf. Bara o kolla skroten

GoodLuck

EDIT: Jo, det viktiga i sammanhanget är att Alfas 116-skivor är 268x22 (de är ventilerade)

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jema skrev:
Brembo 1-kolvsok

Tvåkolvs, Mattias, tvåkolvs... en kolv på varje sida (vilket jag vet att du vet).

Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Johan Rius skrev:
T08R skrev:

Corrado, Golf, Passat, Vento VR6 har 5x100 och samma offset på skivorna... Det är G60-skivor som är 4x100.

Alla tidiga Corrado VR6 har 4x100. Kollade upp skivorna på jobbet (jobbar på Din Bil) i reservdelkatalogen ETKA, där står det att det är samma till Golf, Corrado, Vento bla.

MellanSverige
Här sen Jun 2003

T08R skrev:
Johan Rius skrev:
T08R skrev:

Alla tidiga Corrado VR6 har 4x100. Kollade upp skivorna på jobbet (jobbar på Din Bil) i reservdelkatalogen ETKA, där står det att det är samma till Golf, Corrado, Vento bla.

Alla Corrado VR6 har 5x100, om du kollar i etka igen. (COR 90 6 15 118-00) står det

8 b 535 615 301 bromsskiva 280x22 4/100 PG
8 b 1H0 615 301 A bromsskiva 280x22 5/100 ABV

PG är motorkoden på G60 motorn 1,8L 8v + G-lader (118kw)
ABV är motorkoden på VR6 12v 2,9L (140kw)

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Sorry, fel av mig. Ibland så är man inte så uppmärksam
Hade för mig att Corado VR6 utan synkro hade 4x100, dom tidiga.

Aja hur som, ska ha 4x100.

MellanSverige
Här sen Jun 2003

T08R skrev:
Sorry, fel av mig. Ibland så är man inte så uppmärksam
Hade för mig att Corado VR6 utan synkro hade 4x100, dom tidiga.

Aja hur som, ska ha 4x100.

Det är inte lätt att veta allt, och etka är krångligt ibland.

OT Förresten så finns inte corrado med syncro, för det var väl inte så här du menade :
http://razer.mine.nu/vw/Bilder/Roliga/fddc6e90.jpg
/OT

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Snacka om att fått allt om bakfoten...

Kollade i ETKA förra veckan. Har vart sjuk hela den här.
Så jag ringde en kille på jobbet och frågade, han sa att et va Corrado syncro som va 5 bultade och alla sena.
Ringde han igen efter att jag läst ditt svar razer och då bara garva han och fråga om jag verkligen trodde att Corrado funnits som syncro.
Har bara jobbat med VW i 2år och dom gamla vagnarna har man ju inte inne så ofta. Tror inte vi haft någon Corrado inne på den tiden jag jobbat.

Man lär så länge man lever.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Nissan 200sx s13 efter 91 har 280x22mm skivor fram och därigenom ok som borde fungera.
Sen om dom är bra är en annan fråga...på 200sx är dom iaf för klena för bankörning.

Urshult / Småland
Här sen Aug 2005

Jag använder fyrkolvsok (lätta!) i alu från Mazda RX-7 Turbo -88 (278x22) tillsammans med med Nissan 200 Turbo skiva (280x22) Tyvärr är dessa ok ganska tjocka, och eftersom WV skivan har väldigt liten offset så gick det inte med den den. Provade det först men behövde ha 15 mm spacer för att det skulle gå fritt vid fälgen... Har dock för mej att Brembo-oken som sitter på SEAT Ibiza Cupra kostar ca 1700 + moms på VAG.... Detta är ett fyrkolvsok, finns även adaptrar att köpa för montering på tex Golf II...

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Marcus Nyström skrev:
Nissan 200sx s13 efter 91 har 280x22mm skivor fram och därigenom ok som borde fungera.
Sen om dom är bra är en annan fråga...på 200sx är dom iaf för klena för bankörning.

Med tanke på att Nissan skivorna är hemskt hemskt dyra original och brukar vara slutsålda varje vår/försommar som eftermarknad skulle jag undvika dessa så långt det gick.

Sundsvall
Här sen Maj 2003

Jag har två Brembo alu-ok från Alfa 75 som du kan få köpa.

Ok till 22mm skiva.
2100 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande