Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5731 besök totalt |
Glöm inte att köpa camberbultarna hos din Honda-åf!
Gör för guds skull inte misstaget att sänka bilen! _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
M Scotte: Har köpt en K&W coilover sats som jag tänker montera på CTR;en...
Menar du att det inte är ett bra köp? Fick den biligt! ![]() Angående: camberbultarna? /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
KW är bra saker. Säkert ett mycket bra köp. Gör inte misstaget att sänka bilen mer än org. Camberbultarna köper du hos din lokala Hondahandlare. Monteras på framvagnen istället för nuvarande bultar och gör att du kan justera in mer camber.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
M Scotte: Ahhhh så det finns att köpa av Honda som "orginal" tillbehör!?
![]() Imponerad! Men K&W coiloversatsen sänker 20mm vad är felet på det? Tänkte själv klart göra en bra framvagnsinstälning på bilen efter det... Samt köpa fjäderbensstag & lite annat väg lul lul... ![]() /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
20mm är nog försumbart men sänk inte mer.
Försök att bli av med så mycket toe-in fram och tryck ut den mot toe-out. Bak ska du helst ha toe-in. Om det går juster castern så mycket det går, gärna uppemot 3-5grader. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
M Scotte: oki... Tack för tipsen framför detta till han som får göra framvagnsinstälningen...
Så då sänker jag minsta möjligt med K&W satsen... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Testa dig fram lite med KWsatsen är mitt tips. Men "släpp" inte bilen i backen det mår inte väghållningen i en CTR bra av. Tänk på att du har Mcpherson ben som beter sig konstigt vid för låg bil. Kurvan för camber kan bli helt fel vid för stor sänkning. Lycka till och glöm inte den 1 maj.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
M Scotte: Tack ännu en gång för tipsen och det var kul att få reda på att CTR en inte mår bra av "för mycket" sänkning...
Angående 1 maj så är det i år svårare än nånsin då jag bör vara i skokloster med alla andra som åker italienskt (har en Lancia Delta EVo & Fiat Coupé) medans jag även bör vara på japan träffen... ![]() /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Är det generellt för bilar med Mcpherson eller är det mera CTR:en som är känslig? |
||
Snackar vi om den nuvarande CTR?
Isf så verkar den gå att sänka rejält med gott resultat. iaf om man skall döma av resultatet i VLN där en kompis vann med sin CTR som är rejätlt sänkt. Även hans gatbil är rejält sänkt med ett kit från H&R och det är inte många som kör fortare än honom på Ringen. definivt ingen annan med en CTR. |
||
Visst kan man sänka CTR med gott resultat.
Problemet är att du kan få oönskat beteende av en allt för låg CTr. Tråden om mer krängning vid sänkning är en bra och väldigt beskrivande tråd i ämnet. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Trots att jag har en allvarlig fundering på att köpa en Civic Type-R så reagerar jag när någon använder betckningen "CTR" för dem. För mig är CTR något som gör 349km/h på Mulsannerakan...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Aaahh, så skönt! Jag trodde jag var ensam om att vara så enkelspårig ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Jo om nu nån undrar så är det den nya CTR (CivicType-R) en bil som fall mig i smaken mycket väll eller snarare extremt mycket!
![]() Så nu är Alfan såld och jag äger min första japs! Fortsät nu argumentera varför jag inte ska sänka 50mm då K&W rekomenderar det... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Camberkurvan (camberutvecklingen under belastning/sänkning) blir negativ så fort den undre länkarmen vinklas över det horisontella planet.
I andra ord, om du sänker bilen så den undre länkarmen ligger horisontellt och du ställer cambern noll, så kommer du få + camber i grader i varje kurva (belastning). Även hävarmen mellan rollcentra och tyngdpunkten ändras vid en sänkning vilket ökar krängningskraften. Detta betyder att du lägger större belastning på ytterhjulen (fram) och kan leda till minskat grepp på innerhjulen. Eftersom detta är en framhjulsdriven bil tappar bilen grepp ut ur kurvor. Dessutom har CTR (bak) en övre länkarm vilket enligt mina teorier motverkar krängning vid sänkning(belastning) vilket kontra McPhearson (fram) skapar understyrning vilket man har tillräckligt i en FF-bil. Obs! allt ovan angående RC och CG är bara teorier och saknar praktisk analys och mätning från min sida. Någon som kan bekräfta det? Dessutom ändras utgångspunkten för toekurvan men det försämrar inte väghållningen. CTRens styrlänkar är extremt långa vilket ger en mkt liten toeförändring vid belastning. Dessutom ger en belastning toe out vilket är bra. Bak för får bilen toe in och mer camber vid belastning (sänkning), vilket också är bra. Mitt tips till CTRägare är att sänka bilen så lite som möjligt (om man nu måste sänka). Ställa så mkt negativ camber fram som möjligt med hondas egna camberbultar, och kräng på ett par bra däck. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
Anders Lundgren: Det låter förnuftigt...
Nå ni som har andra teorier vad säger ni? /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
och är du riktigt seriös och har mkt deg kan du alltid kontakta dessa gubbar: http://www.jasmotorsport.com/ tryck på CTRloggan och sedan brochure.
Deras bakre kränghämmare hade kanske funkat? Såg ingen topplagring till org.dämparna (eller KW) men mer caster (negativ) hade ju inte varit fel heller. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5731 besök totalt |