Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (14599 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Dude skrev:

Tror faktiskt att wilwood inte ens har räknat på krafterna samt köpt portugisisk mesost för att gjuta dom

Skämt åsido så var flexet i oket synligt med blotta ögat thumbs down
Pedalkänslan var bättre i min gamla 240 med std prylar än i bilen med wilwood-oken.



Ehuumm...jag har 240 oken på min räcer och jag vågar nog utlova att dom är stabbigare än det mesta. 4.2 kg utan belägg och vätska


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kunta skrev:
Dude skrev:

Tror faktiskt att wilwood inte ens har räknat på krafterna samt köpt portugisisk mesost för att gjuta dom

Skämt åsido så var flexet i oket synligt med blotta ögat thumbs down
Pedalkänslan var bättre i min gamla 240 med std prylar än i bilen med wilwood-oken.



Ehuumm...jag har 240 oken på min räcer och jag vågar nog utlova att dom är stabbigare än det mesta. 4.2 kg utan belägg och vätska




Nu missförstod du mig grundligt

Jag menade att hela std-bromssystemet på volvon hade bättre känsla än vad superlite-oken lyckades förstöra i mitt vettiga ap-system med våg i racerbilen

När jag bytte supermesost-oken till ett par ap så blev det systemet hundra ggr bättre än std systemet på volvo:n thumbs up .

ok!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Göran Malmberg skrev:
om nu Willwood skulle flexa något så spelar det ingen roll för en vajer manövrerad handbroms. Vajern har en helt annan rörelsesträcka och behöver ingen "pedalkänsla".
Själva den funktionella kvaliten kan jag inte uttala mig om, men det skulle förvåna om den inte åtminståne är brukbar, och bara dom funkar är väl dom flesta nöjda.

Göran Malmberg


Jo det var väll det jag kom fram till också men tänkte att dte är alltid bättre att få andras syn på det hela. Är ju endå bromsar som vi snackar (Även om det inte är färd bromsar)

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Jag köpte iaf RS6 bromsar och är faktiskt nöjd än så länge med dom på RS4;an...

RS4;ans bromsok har jag nu ligger i en påse och dom är till salu...
/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Har kanske inte provat så många andra märken av racingbromsar, så jag ska kanske inte säga för mycket......, men om man vill få bra bromsar för liten peng så är faktiskt Wilwood Superlite IIA ett bra alternativ till bromsok ändå.....

Tillsammans med en extra stabiliseringsbult utanför beläggen så fungerar dom ypperligt på en bil runt 1000 kg iallafall!

Har just dessa på min E21:a banbil o den lider då inte av dåliga bromsar, svampig pedal eller liknande, det är tvärstumt o med bra belägg (Ferodo-racing) så blir det bara mer o mer bromseffekt ju varmare sakerna blir...

Visst funkar ett AP, Brembo eller liknande ok för 2,3,4-5 gånger pengarna bättre, konstigt vore annars men Wilwood SL räcker ändå långt för clubracing/bankörning.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Tillsammans med en extra stabiliseringsbult utanför beläggen så fungerar dom ypperligt på en bil runt 1000 kg iallafall!


Vad menar du med det? Gjort om oket lr? Bild? Vart ha du handlat dina ok?

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Roger Brorsson skrev:
Tillsammans med en extra stabiliseringsbult utanför beläggen så fungerar dom ypperligt på en bil runt 1000 kg iallafall!


Vad menar du med det? Gjort om oket lr? Bild? Vart ha du handlat dina ok?



Beläggen tas ut "radiellt" alltså genom oket. För att hålla dem inne, sitter det en liten pinne mellan två hål. Ett vanligt "hack" är att att sätta dit en lagom bult istället och förstumma där, och därigenom minska flexet aningen. Jag har kanske nån bild nånstans som jag kan pillra ihop och visa, men kan inte göra det idag utan får bli imorgon.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544


Trådstartare
Westfield skrev:
Roger Brorsson skrev:
Tillsammans med en extra stabiliseringsbult utanför beläggen så fungerar dom ypperligt på en bil runt 1000 kg iallafall!


Vad menar du med det? Gjort om oket lr? Bild? Vart ha du handlat dina ok?



Beläggen tas ut "radiellt" alltså genom oket. För att hålla dem inne, sitter det en liten pinne mellan två hål. Ett vanligt "hack" är att att sätta dit en lagom bult istället och förstumma där, och därigenom minska flexet aningen. Jag har kanske nån bild nånstans som jag kan pillra ihop och visa, men kan inte göra det idag utan får bli imorgon.


Tror jag förstår hur du menar, men en bild säger mer än 1000 ord Så gärna en bild thumbs up

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Är gjort så på mina Superlite II ok också, kanske kan ordna en bild senare i veckan/nästa vecka.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Ja, det är som tidigare sagt, en bult, eller som jag gjort 2st bultar utanför klossarna!


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska väl tilläggas att utan en distanshylsa mellan okhalvorna, påträdd på bulten, gör bulttricket ingen nytta...
(Kan inte ritktigt se hur du gjort Magnus men tror mig se hylsor???)

Bara så ingen missar detta.

Nödvändigheten av distanshylsan framgår tydligt om man mäter hur oket flexar vid broms.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



AL: Ja, givetvis har du rätt, jag som glömde tillägga det.

Jag svarade bultar/distanshylsor som passar exakt mellan okhalvorna och gängade dom i ändarna, som jag sen skruvade fast med korta M6-insex.
och oken var redan förborrade för detta, om jag minns rätt!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Andreas Lidström skrev:
Ska väl tilläggas att utan en distanshylsa mellan okhalvorna, påträdd på bulten, gör bulttricket ingen nytta...
(Kan inte ritktigt se hur du gjort Magnus men tror mig se hylsor???)

Bara så ingen missar detta.


Självklart! Men kunde inte hitta orden just då att beskriva vad jag menar. Halvorna måste stagas.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (14599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande