| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ang regbesiktning
|
1078 besök totalt |
|
Ang regbesiktning
Min volvo 242:a är reggad med utbytt motor står ej vad det där för motorr i den. Tänkte montera in bur i den nu så baksätet försvninner, då måste jag ju göra en ny reggbesikting om jag inte tar fel? Hur blir det då med det nuvarande reggpapperet med utbytt motor? Komma dom ändra det då och skriva i vad det sitter för motor i just vid det tillfället?
Vill ju som ha kvar i papperen att det står Utbytt motor
_________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Det är lite svårt att säga med säkerhet vad som händer eftersom Bilprovningen och dess personal agerar lite olika.
Jag har varit med om att bilen reggats med bur utan att man alls ifrågasatt motor (i detta fallet var specifikationen ändrad jämfört med föregående regbes för motorbyte, men det var "rätt" motortyp fortfarande). Men om det var länge sedan bilen ändrades/reggades första gången med ändrad motor, är det inte otänkbart att man skriver in exakta uppgifter nu. Mycket hänger på om motorn ser ut att stämma med vad som står i papperen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Har ju sånt där nytt regpapper. Motor och växellåda: Maximal nettoeffekt, kw 125 DIN växellåda Manuell Slagvolym,ccm där står det inget.. Hittar ingestans där man kan se hur länge sen bilen blev reggad med annan motor. Svårt att säga då om motorn ser ut att stämma med papperen .
Ska va det med kw då, men B5234T är ju på mindre hk än den föra motorn Sat en b230 dubbla weber med turbo på 430hk förut i den. Nu en b5234T med nira sprut.. Kanske jag ska fråga den lokala besktings mannen om detta då? _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Klart intressant, jag står ju själv inför samma operation, att regbesika störtbåge i bil med utbytt motor. I mina papper står det såvitt jag kan se inget annat än "utbytt motor", men det kan alltså komma att ändras om man registreringsbesiktar igen?
|
||
|
125 kW är 170 hk...sitter det en turbofemma i nu är risken stor att det blir diskussion eftersom de normalt sett har minst 193 hk eller så.
Förr i tiden (typ 15 år sedan kanske) så skrevs det sällan in fullständiga uppgifter på motorn när man reggade om, det var bara en effektsiffra och dispenskoden för "utbytt motor" eller "ändrad motor". Senare insåg man att det var alldeles för lätt att "utnyttja" de regpapperen så man började notera noggrannare. Vissa besiktningsmän tar nu chansen att komplettera i papperen om en sådan bil regbesiktas igen. Som sagt, så länge motor och effekt verkar stämma blir det sällan snack. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Va och besikta min andra bil i dag så jag passa på att fråga ang detta, om jag nu skulle regga bilen med bur så kommer dom att skriva om papperen oxå men den motorom sitter i just nu + att jag fick lov att fixa bromsintyg på motorn...
_________________ MVH Roger Brorsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ang regbesiktning
|
1078 besök totalt |