Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Optimala banåkarbil!
1, 2   >>
3430 besök totalt
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Optimala banåkarbil!

Kan ju säga att jag är ny på detta område...

Jag är iaf intresserad av banåka så jag har väl hittat rätt

Men vilken är den optimala bilen?
Jag pratar då om bilar som man kan köpa på marknaden och inte olika racebilar som funnits.

Funderade lite på en Opel Speedster Turbo. Ser att många på forumet har den...

MEN...

Fick syn på haler concepts kit car "Attack" (www.halerconcepts.com)..
Som är grymt snygg och dessutom ovanlig.

vad är för och nackdelarna mellan dessa bilar?

Tacksam för svar!

_________________
/Christopher Kjellgren
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



"optimalt" är ett väldigt starkt ord eftersom nästan allt är kompromisser.. kan du nöja dig med "bra banåkarbil"?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Re: optimala banåkarbil!

Ludden skrev:
Kan ju säga att jag är ny på detta område...

Jag är iaf intresserad av banåka så jag har väl hittat rätt

Men vilken är den optimala bilen?
Jag pratar då om bilar som man kan köpa på marknaden och inte olika racebilar som funnits.

Funderade lite på en Opel Speedster Turbo. Ser att många på forumet har den...

MEN...

Fick syn på haler concepts kit car "Attack" (www.halerconcepts.com)..
Som är grymt snygg och dessutom ovanlig.

vad är för och nackdelarna mellan dessa bilar?

Tacksam för svar!


Detta är ju ett ganska omtvistat ämne. Jag anser nog att en optimal bil för bankörning är en bil som är gjord enbart för just bankörning. Så frågan är väl vad du mer ska använda bilen till. Jag antar att du inte är inne på att ha en bil som du drar till banan på ett släp. Ska du köra mycket på gata, eller bara till och från banan?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Sorry var kanske inte så specifik!

Jag hade tänkt mig att använda den på gatan och den ska absolut inte dras av nåt släp.

Det jag är ute efter är en bil med låg vikt och bra respons i motorn.
Fördelen med en kit car är väl att man har lite större valmöjlighet inom motorer
än om man tex skulle välja speedstern.

om man gör som tex Anders Westberg och hans badster måste man väl byta motor igen innan besiktning.

_________________
/Christopher Kjellgren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Börja med att ta alla tillfälle i akt att utvecklas som förare. Om du vill ha enkelt för dig väljer du ett beprövat driftsäkert koncept där det allra enklaste borde vara hyrgokart då man inte har några möjligheter att ändra inställningar eller har några ägarkrav på sig.

_________________
Anders Hansson
Citera
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Hehe den tiden är nog förbi...

Har t.o.m tävlat i gocart och jag älskar att köra på bana så jag ville utveckla det...

_________________
/Christopher Kjellgren
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Att köpa en porsche är ju ett ganska väl beprövat sätt som nog många är nöjda med.
Det går ju att få ganska nya porschar för runt 300k som garanterat är roliga att köra bana med.

Dessvärre är en porsche ganska vanlig idag så vill man vara lite udda är det kanske inte helt rätt sätt.
Fast det är klart, en gammal 911 turbo i lite rejs-utförande ser jäkligt cool ut och sticker ut rätt rejält från mängden

Sen finns ju även Ferrari 348 i ungefär samma prisklass men de är nog inte lika driftsäkra och är nog betydligt dyrare i drift.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re: optimala banåkarbil!

Ludden skrev:


Fick syn på haler concepts kit car "Attack" (www.halerconcepts.com)..
Som är grymt snygg och dessutom ovanlig.


Den bilen har fått rejäl kritik för sin ram ett flertal gånger
Testa att söka lite på rejsa med ord som
Attack ram

så hittar du nog en del.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En lådbil kanske???
( Kolla nu vad lådbil är på rejsa )

_________________
Johan Sjölinder
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Som folk har påpekat så blir det ju en glidande skala beroende på hur praktiskt du vill att bilen ska vara till vardags...

Men med 300kkr(?) brinnande i fickan skulle jag föreslå dessa: (ju högre upp i listan destå mer opraktisk)

Ariel Atom (numera gatlegal i sverige)
Super7 replika (kostar från 100000:- och uppåt som ny byggsats)
Lotus Exige S1
Lotus Elise
Opel Speedster (personligen skulle jag skaffa en N/A och trimma (kompressor ) den för pengarna som blir över) Turbovarianten är dock lite mer komfortabel...
Porsche Boxter
Porsche 911

_________________
Mattias Meldert
Citera
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
meldert skrev:
Som folk har påpekat så blir det ju en glidande skala beroende på hur praktiskt du vill att bilen ska vara till vardags...

Men med 300kkr(?) brinnande i fickan skulle jag föreslå dessa: (ju högre upp i listan destå mer opraktisk)

Ariel Atom (numera gatlegal i sverige)
Super7 replika (kostar från 100000:- och uppåt som ny byggsats)
Lotus Exige S1
Lotus Elise
Opel Speedster (personligen skulle jag skaffa en N/A och trimma (kompressor ) den för pengarna som blir över) Turbovarianten är dock lite mer komfortabel...
Porsche Boxter
Porsche 911


Mm jag tänkte osså en Speedster N/A med kompressor för bättre register men det är juh ett jäkla jobb att plocka av och på vid varje besiktning. För det måste man väl göra om jag inte är felinformerad.
Eller man kan besiktiga den som "ombyggt fordon"?

_________________
/Christopher Kjellgren
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Ludden skrev:

Eller man kan besiktiga den som "ombyggt fordon"?


Ne.. Det lär blir svårt eftersom du inte får ändra på något av miljösynvinkel. Rätt kört.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag tänker flagga för ett billigare alternativ. Mest för att man inte från början kan veta vad man gillar för bilsetup o.s.v.

Man ska för det första köpa en bil som man har råd att parkera i armcon utan att det förstör ens liv. Jag vet inte dina ekonomiska gränser och tänker inte heller spekulera i dem, men inte heller den störste miljonär njuter av att riva sönder pengar.

Köp dig en bil som är ganska lätt att anpassa för lite banlek. Exempelvis en BMW E30, Porsche 944 eller liknande. Kostar inte särskilt mycket men går att ha precis hur kul som helst med. Bilar som även uppför sig riktigt fint och konsekvent och som du gott kan lära dig hantera.
Tänk inte på hur snabb bilen är. Det handlar inte om att köra ifrån alla på banträffar. Det handlar, tycker jag, om att ha förbannat skojjigt och det har du om du har en bil som du vågar åka av med lite. Då kan du ju verkligen ladda och börja nöta och prova nya spår! och det är skitkul! En annan sak som är ännu roligare är att spöa upp bra mycket "snabbare" bilar med en gammal E30 eller liknande.

När du känner att du har gjort det du kan med den bilen så vet du förmodligen mer vad du själv vill ha och vad som passar din körstil och då är det gott att ha lite pengar över så du verkligen kan köpa dendär bilen som du då faktiskt vill ha.

Att köra gocart är inte samma sak som att köra bil. Tro mig, jag har också tävlingskört gocart och jag är fortfarande mycket novis på banåka med bil trots 3 år på banan.

Lycka till med bilvalet och banåkandet! Hoppas det blir många och roliga varv framöver vad du än väljer!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



oj, meldert kom ju med det bästa förslaget hittils, Ariel Atom
Hur kunde jag glömma den pärlan i mitt inlägg

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



Ludden skrev:
Mm jag tänkte osså en Speedster N/A med kompressor för bättre register men det är juh ett jäkla jobb att plocka av och på vid varje besiktning. För det måste man väl göra om jag inte är felinformerad.


Köp två speedstrar - den ena trimmar du, den andra besiktigar du...
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Anders Jeppsson skrev:
Ludden skrev:
Mm jag tänkte osså en Speedster N/A med kompressor för bättre register men det är juh ett jäkla jobb att plocka av och på vid varje besiktning. För det måste man väl göra om jag inte är felinformerad.


Köp två speedstrar - den ena trimmar du, den andra besiktigar du...


ehum... ett annat alternativ med tveksam laglighet är helt enkelt att plocka av kompressorremmen, peta in orginalmappen och besikta, med en strategisk plåt på rätt ställe kommer det vara omöjligt att se att bilen är utrustad med kompressor...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Anders Jeppsson skrev:
Köp två speedstrar - den ena trimmar du, den andra besiktigar du...
Ett alternativ är inte besikta banleksaken alls, bara skatta, trafikförsäkra och stoppa huvet i sanden.
Men som vardagsbil kanske det inte är läge för det...
Att rulla in med andra skyltar är ju inte så lätt på en helbilsgodkänd sak eftersom både chassinr och typplåt skall stämma.

Usch, vilka samhällsomstörtande råd vi halkade in på...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Det blir lättare att komma med tips på bilar om du anger ett ungefärligt prisintervall. Köp inte en för dyr bil då det kostar endel att på bana. Det går åt endel däck/bromsar som inte är helt gratis.

Köp ett bra utgångsmaterial, börja inte med att uppgradera utan lär dig köra det första året. Efter det har du bättre koll på vad som behöver uppgraderas/bytas ut.

Köp den senaste automobil och läs lite om 968:an, intressant läsning, det är kanske en sån bil du ska ha?

_________________
Rehan Mirza
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rehan skrev:
Köp inte en för dyr bil då det kostar endel att på bana.

Köp ett bra utgångsmaterial.


Bra saker där.

om vi nu pratar banbil som ämnet antyder, och kikar på de mer "obekväma" bilarna.

En Ariel Atom i racekläder (jo den är rejsig från start men kan bli värre) landar runt halvmiljonen så den skulle inte jag vilja sätta i räckena. Om man ändå mest tänker sig bana så kanske en radical för samma peng?

Jag skulle inte heller vilja börja med att försöka bygga en bil. Det finns ju massa bilar till salu där ute som håller lagom patina men ändå är välbyggda för bana av folk som gjort sina misstag på tidigare bilar. Till bra priser!

Min egen tex ser ut som skräp och just därför vågar jag använda den. Men den har gjort bra ifrån sig hos tidigare ägare och är en bra bil att lära sig på. Du får 3-5 st begagnade Locost Sevens för en ny Ariel, många locosts är skräp så där får man se upp men en hel del är byggda för racing och kan vara ett bra köp. Men även om jag tar en tur då och då i den så är det ju ingen långfärdsbil i min smak med 16 liter tank och ingen tankmätare, den gör sig bäst på bana. Björn Larsson på forumet har nog ett oslagbart svensk rekord i mil i sin Seven på landsväg däremot skulle nog inte hålla med mig så nog kan man ha en Seven till annat om man vill.

Vill man ha lite mera bil så verkar trots allt Miatorna gå bra.
En lite tillfixad sådan borde inte vara alltför dyr?

Fast jag vet som sagt inte din budget eller om bilen ska användas till flera funktioner.
Gallardon kan ju vara trevlig också...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



om jag ville satsa på banåka så skulle jag nog kolla upp om det går att få en sån här gatlegal i Sverige. Billig, ovanlig och jävulskt snabb (om man ska tro dom få som recenserat den)
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



vanMould skrev:
om jag ville satsa på banåka så skulle jag nog kolla upp om det går att få en sån här gatlegal i Sverige. Billig, ovanlig och jävulskt snabb (om man ska tro dom få som recenserat den)


Bygger man den själv så ska det inte vara några problem att få den gatlegal i sverige (amatörbyggt fordon) - möjligen får man väl tynga ner den lite vid regbesiktning för att klara gränsen min 5kg/hk.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Allmänt banåkaforum
Optimala banåkarbil!
1, 2   >>
3430 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande