Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3430 besök totalt |
Optimala banåkarbil!
Kan ju säga att jag är ny på detta område... Jag är iaf intresserad av banåka så jag har väl hittat rätt ![]() Men vilken är den optimala bilen? Jag pratar då om bilar som man kan köpa på marknaden och inte olika racebilar som funnits. Funderade lite på en Opel Speedster Turbo. Ser att många på forumet har den... MEN... Fick syn på haler concepts kit car "Attack" (www.halerconcepts.com).. Som är grymt snygg och dessutom ovanlig. vad är för och nackdelarna mellan dessa bilar? Tacksam för svar! _________________ /Christopher Kjellgren |
||||
Re: optimala banåkarbil!
Detta är ju ett ganska omtvistat ämne. Jag anser nog att en optimal bil för bankörning är en bil som är gjord enbart för just bankörning. Så frågan är väl vad du mer ska använda bilen till. Jag antar att du inte är inne på att ha en bil som du drar till banan på ett släp. Ska du köra mycket på gata, eller bara till och från banan? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Sorry var kanske inte så specifik!
Jag hade tänkt mig att använda den på gatan och den ska absolut inte dras av nåt släp. Det jag är ute efter är en bil med låg vikt och bra respons i motorn. Fördelen med en kit car är väl att man har lite större valmöjlighet inom motorer än om man tex skulle välja speedstern. om man gör som tex Anders Westberg och hans badster måste man väl byta motor igen innan besiktning. _________________ /Christopher Kjellgren |
||||
Börja med att ta alla tillfälle i akt att utvecklas som förare. Om du vill ha enkelt för dig väljer du ett beprövat driftsäkert koncept där det allra enklaste borde vara hyrgokart då man inte har några möjligheter att ändra inställningar eller har några ägarkrav på sig.
![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Att köpa en porsche är ju ett ganska väl beprövat sätt som nog många är nöjda med.
Det går ju att få ganska nya porschar för runt 300k som garanterat är roliga att köra bana med. Dessvärre är en porsche ganska vanlig idag så vill man vara lite udda är det kanske inte helt rätt sätt. Fast det är klart, en gammal 911 turbo i lite rejs-utförande ser jäkligt cool ut och sticker ut rätt rejält från mängden ![]() Sen finns ju även Ferrari 348 i ungefär samma prisklass men de är nog inte lika driftsäkra och är nog betydligt dyrare i drift. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Re: optimala banåkarbil!
Den bilen har fått rejäl kritik för sin ram ett flertal gånger ![]() Testa att söka lite på rejsa med ord som Attack ram så hittar du nog en del. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Som folk har påpekat så blir det ju en glidande skala beroende på hur praktiskt du vill att bilen ska vara till vardags...
Men med 300kkr(?) brinnande i fickan skulle jag föreslå dessa: (ju högre upp i listan destå mer opraktisk) Ariel Atom (numera gatlegal i sverige) Super7 replika (kostar från 100000:- och uppåt som ny byggsats) Lotus Exige S1 Lotus Elise Opel Speedster (personligen skulle jag skaffa en N/A och trimma (kompressor ![]() Porsche Boxter Porsche 911 _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Mm jag tänkte osså en Speedster N/A med kompressor för bättre register men det är juh ett jäkla jobb att plocka av och på vid varje besiktning. För det måste man väl göra om jag inte är felinformerad. Eller man kan besiktiga den som "ombyggt fordon"? _________________ /Christopher Kjellgren |
||||
Ne.. Det lär blir svårt eftersom du inte får ändra på något av miljösynvinkel. Rätt kört. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Jag tänker flagga för ett billigare alternativ. Mest för att man inte från början kan veta vad man gillar för bilsetup o.s.v.
Man ska för det första köpa en bil som man har råd att parkera i armcon utan att det förstör ens liv. Jag vet inte dina ekonomiska gränser och tänker inte heller spekulera i dem, men inte heller den störste miljonär njuter av att riva sönder pengar. ![]() Köp dig en bil som är ganska lätt att anpassa för lite banlek. Exempelvis en BMW E30, Porsche 944 eller liknande. Kostar inte särskilt mycket men går att ha precis hur kul som helst med. Bilar som även uppför sig riktigt fint och konsekvent och som du gott kan lära dig hantera. Tänk inte på hur snabb bilen är. Det handlar inte om att köra ifrån alla på banträffar. Det handlar, tycker jag, om att ha förbannat skojjigt och det har du om du har en bil som du vågar åka av med lite. Då kan du ju verkligen ladda och börja nöta och prova nya spår! och det är skitkul! En annan sak som är ännu roligare är att spöa upp bra mycket "snabbare" bilar med en gammal E30 eller liknande. ![]() När du känner att du har gjort det du kan med den bilen så vet du förmodligen mer vad du själv vill ha och vad som passar din körstil och då är det gott att ha lite pengar över så du verkligen kan köpa dendär bilen som du då faktiskt vill ha. Att köra gocart är inte samma sak som att köra bil. Tro mig, jag har också tävlingskört gocart och jag är fortfarande mycket novis på banåka med bil trots 3 år på banan. ![]() Lycka till med bilvalet och banåkandet! Hoppas det blir många och roliga varv framöver vad du än väljer! ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Köp två speedstrar - den ena trimmar du, den andra besiktigar du... ![]() |
||||
ehum... ett annat alternativ med tveksam laglighet är helt enkelt att plocka av kompressorremmen, peta in orginalmappen och besikta, med en strategisk plåt på rätt ställe kommer det vara omöjligt att se att bilen är utrustad med kompressor... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Men som vardagsbil kanske det inte är läge för det... Att rulla in med andra skyltar är ju inte så lätt på en helbilsgodkänd sak eftersom både chassinr och typplåt skall stämma. ![]() Usch, vilka samhällsomstörtande råd vi halkade in på... |
||||
Det blir lättare att komma med tips på bilar om du anger ett ungefärligt prisintervall. Köp inte en för dyr bil då det kostar endel att på bana. Det går åt endel däck/bromsar som inte är helt gratis.
Köp ett bra utgångsmaterial, börja inte med att uppgradera utan lär dig köra det första året. Efter det har du bättre koll på vad som behöver uppgraderas/bytas ut. Köp den senaste automobil och läs lite om 968:an, intressant läsning, det är kanske en sån bil du ska ha? _________________ Rehan Mirza |
||||
Bra saker där. om vi nu pratar banbil som ämnet antyder, och kikar på de mer "obekväma" bilarna. En Ariel Atom i racekläder (jo den är rejsig från start men kan bli värre) landar runt halvmiljonen så den skulle inte jag vilja sätta i räckena. Om man ändå mest tänker sig bana så kanske en radical för samma peng? Jag skulle inte heller vilja börja med att försöka bygga en bil. Det finns ju massa bilar till salu där ute som håller lagom patina men ändå är välbyggda för bana av folk som gjort sina misstag på tidigare bilar. Till bra priser! Min egen tex ser ut som skräp och just därför vågar jag använda den. Men den har gjort bra ifrån sig hos tidigare ägare och är en bra bil att lära sig på. Du får 3-5 st begagnade Locost Sevens för en ny Ariel, många locosts är skräp så där får man se upp men en hel del är byggda för racing och kan vara ett bra köp. Men även om jag tar en tur då och då i den så är det ju ingen långfärdsbil i min smak med 16 liter tank och ingen tankmätare, den gör sig bäst på bana. Björn Larsson på forumet har nog ett oslagbart svensk rekord i mil i sin Seven på landsväg däremot skulle nog inte hålla med mig så nog kan man ha en Seven till annat om man vill. Vill man ha lite mera bil så verkar trots allt Miatorna gå bra. En lite tillfixad sådan borde inte vara alltför dyr? Fast jag vet som sagt inte din budget eller om bilen ska användas till flera funktioner. Gallardon kan ju vara trevlig också... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
om jag ville satsa på banåka så skulle jag nog kolla upp om det går att få en sån här gatlegal i Sverige. Billig, ovanlig och jävulskt snabb (om man ska tro dom få som recenserat den)
|
||||
Bygger man den själv så ska det inte vara några problem att få den gatlegal i sverige (amatörbyggt fordon) - möjligen får man väl tynga ner den lite vid regbesiktning för att klara gränsen min 5kg/hk. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3430 besök totalt |