Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
pit-to-car radio...
<<   1, 2, 3   >>
4729 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Hittade en fin sammanställning över drömradios (samtliga har större effekt än 0,5W ):
http://www.buytwowayradios.com/Products/All-Two-Way-Radios.aspx
Kenwood TK-3101-K verkar ju vara byggd så att de skulle fungera som posteringsradio i flera år. Men kostar ju därefter. Synd att det inte lönar sig att bygga bra radios med 0,5W...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



NiklasFalk skrev:
Vilken typ av licens är det som behövs för Julas "MarinRadio". VHF med 2W från handenheten (25W från basstation).
Hur blir man "ertappad" och vad är boten?

Basstation
Handenhet


Sån radio är inte licensfri, man måste gå kurs, avlägga prov, betala en licens hos PTS.
om nån lyssnar på marinradiofrekvenserna och hör att det pågår icke-båtrafik utan riktig identifiering kan dom ringa PTS och klaga eftersom det är tillståndsplikt på Marinradio måste PTS "utreda ärendet".
En polisanmälan är antagligen att vänta om man lokaliseras.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



Precis, det är en relativt strikt "kod" som måste följas när man pratar via VHF, visst finns det säker "öppna" kanaler men det lär ta hus i helvete om man blockerar en hel kanal för race-tjat en hel helg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



NiklasFalk skrev:
NiklasFalk skrev:
Vilken typ av licens är det som behövs för Julas "MarinRadio". VHF med 2W från handenheten (25W från basstation).
Hur blir man "ertappad" och vad är boten?

Basstation
Handenhet
om jag fortsätter leka struts när det gäller regler, hur ade denna fungerat jämför med 'våra "3Km"varianter:
http://www.cobra.com/index.php?page=shop/flypage&product_id=427&am . . . .


Rakt på NMT450 frekvenserna

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



MaZ skrev:
Personligen tror jag inte att ett headset utvecklat för normala telefonsamtal har skuggan av en chans i en rejsbil. Det blir nog ett stort brus av alltihop, blandat med skrap.


Nja - utvecklingen går nog fortare än så....
http://www.motorola.com/motoinfo/product/details/0,,75,00.html

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Chriz skrev:
Rakt på NMT450 frekvenserna
De är det väl nästan ingen som använder numera
Fast basstationerna lär väl lägga sig i antar jag...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Chriz skrev:
MaZ skrev:
Personligen tror jag inte att ett headset utvecklat för normala telefonsamtal har skuggan av en chans i en rejsbil. Det blir nog ett stort brus av alltihop, blandat med skrap.
Nja - utvecklingen går nog fortare än så....
http://www.motorola.com/motoinfo/product/details/0,,75,00.html
Men GSM baserade lösningar är ju för enkelt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vi har provat med PMR och det hörs absolut ingenting annat än brus i bilen då man kör, om ens det.
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155


Trådstartare
Chriz skrev:
SpeedLab skrev:
Tack för tipset MaZ,
.....försökte använda två Cobra MT900 ...Men bra blev det inte. Var man hyffsat nära och motorn inte var på högvarv då fungerade det, men kom man längre bort dränktes det i odefinierat sprak och brak...
MVH/ Michael K


det är många faktorer som spelar roll....

MT900 är PMR, endast 0.5W uteffekt (med bra batterier!) och med en liten inbyggd kompromissantenn inne i en bilkupe lär det bli svaga signaler redan innan 500m avstånd, sen är det så att på UHF är fading ganska intensivt och försämrar hörbarheten ytterligare. Man måste mao. ha en rejäl marginal på signalen från bilen för att slippa undan brus och fading i "pit"mottagaren.
Hade bilen haft 5W och en yttre antenn slipper man kraftig fading.

Sen, om PMR radion var strömförsörjd via bilens elsystem lär tändsystem & generator ha bidragit till ytterligare försämring av den redan svaga 0.5W signalen. Oljud överlagras på radiosignalen soms edan hörs klart och tydligt i mottagaren.
Kör på batteri eller använd riktig avstörningsbox mellan radio och elsystemet.

och - en öppen mikrofon på bom cancellerar visst ljud, men mycket oljud lär braka rakt in i den stackars budgetprodukten MT900 och därmed orsaka kraftig distortion, det måste gå att reglera ljudet från
mic->radio fär att få rätt nivå på audio. proffsprylar kan passbandreglering av micljudet.
Rallymikar (m.fl) kan vara öppna dynamiska element dvs. dom cancellerar samma ljud som finns bakom/framför miken. MC-intercom för integralhjälm kan ha elektret-mikar eftersom dom sitter inne i en relativt tyst miljö.


När det gäller antennen var det så att eftersom vi har en ytterst tunn plastkaross på bilen och dessutom kunde placera radion så att ingen brandvägg var i vägen åt något håll hade vi en förhoppning om att vi skulle klara oss. Dessutom använde vi, som jag tidigare nämnt, strupmikrofon d.v.s ingen bommikrofon. Vi ansåg att det var värt ett försök eftersom ett flertal av svagheterna du nämner inte gällde i vårt fall. Men, som sagt, nu vet vi att det inte fungerar.

MVH/ Michael Karpers

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



PMR = thumbs down

de andra lic.fria alt. har grundförsutsättningarna eftersom dom hörs längre och däremed kraftigare på en så kort distans som en bana.
Problemet är mikrofonen, men det är ju redan löst i t.ex småflyplansheadset med oljudscancellerande elektret mikrofoner m.m. Rätt lik miljö som i en räserbilskupe?

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



intressant, mer info?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



NiklasFalk skrev:
Vilken typ av licens är det som behövs för Julas "MarinRadio". VHF med 2W från handenheten (25W från basstation).
Hur blir man "ertappad" och vad är boten?

Basstation
Handenhet


Du behöver "begränsat radiotelefonicertifikat för marinradio" inget problem att skaffa, men du får inte använda den i bil.

PTS sysslar med radiopejling (min förra arbetsgivare utvecklar övervakningsprogrammvara) och kommer de på dig med missbruk så tart de dig i örat

Reglerna har endrats sedan jag skaffade radiotelefonicert, men då behövde man tillstånd för att köpa radion....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Magnus L skrev:
PTS sysslar med radiopejling (min förra arbetsgivare utvecklar övervakningsprogrammvara) och kommer de på dig med missbruk så tart de dig i örat
Då låter ju det "vettigaste" fusket att fixa en PMR med 2W eller så.
Det borde vara lite svårt att skilja ut modifierade från de andra.

Det kanske redan finns beskrivningar hur man byter transistorer i nån Cobramodell... (inte kollat, än).
Edit: http://www.446forum.co.uk/
http://www.delboyenterprises.dsl.pipex.com/pmr446/pmr446_main.htm

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



NiklasFalk skrev:
Magnus L skrev:
PTS sysslar med radiopejling (min förra arbetsgivare utvecklar övervakningsprogrammvara) och kommer de på dig med missbruk så tart de dig i örat
Då låter ju det "vettigaste" fusket att fixa en PMR med 2W eller så.
Det borde vara lite svårt att skilja ut modifierade från de andra.

Det kanske redan finns beskrivningar hur man byter transistorer i nån Cobramodell... (inte kollat, än).
Edit: http://www.446forum.co.uk/
http://www.delboyenterprises.dsl.pipex.com/pmr446/pmr446_main.htm



Enklast torde vara att montera en riktig antenn, extern med riktigt jordplan (biltaket skall visst fungera bra som jordplan, om det inte är i glasfiber som på min bil)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



NiklasFalk skrev:
Finns det inte GSM baserade lösningar också?

Detdäringa "Push2Talk" har man ju hört nåt om. En mobil borde ju inte ha några större täckningsproblem iaf och några kontatkortsleverantörer har ju 0:- för kommunikation inom nätet...


mobil är bara att fetglömma. Det räcker inte att du har täckning, det måste även finnas lediga kanaler (platser) i en bastation.
På ett stort flertal banor är det ibland stört omöjligt att ringa om det kommer 5-600 i publik då antalet lediga kanaler bokas upp.
Att vänta och vänta för kommunikation så är nog en rad olikfärgade halsdukar att hänga upp i fönstret bättre.
Kinnekulle kan vara helt värdelöst även om det inte är mycket folk där, samtal som bryts etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



En del firmor som säljer LMR har någon form av eventsupport, dvs. man hyr ut (hand/fasta)apparater och skaffar ett kortare tillstånd via PTS.
Man borde kunna skaffa sig ett eget tillfälligt tillstånd.
PTS formuläret ser ut så här.

http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Anmalan_landmobilradio_med_basstation_S2_001.pdf

Tillståndspriset tycks vara knutet till hur länge man behöver tillståndet, prislista från PTS:
Tror det blir 350+90 SEK för två handapparater på LMR ett helt år?:
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/PTSFS_2005_1_avgifter.pdf

Tillståndet är geografiskt knutet, max. täckning 40km, så man får förnya det beroende på bana?.
I 08-kan man t.o.m hyra in sig på ett LMR repeatersystem, kanske finns det fler ute i landet?.[/url]

Själva LMR handapparaterna verkar gå på 3-5'SEK styck + tbh.
ger 1-5W beroende på om man kör 136-174Mhz eller 403-470Mhz LMR banden.
Finns LMR från ICOM, Motorola, Zodiac m.m.

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



NiklasFalk skrev:
Magnus L skrev:
PTS sysslar med radiopejling (min förra arbetsgivare utvecklar övervakningsprogrammvara) och kommer de på dig med missbruk så tart de dig i örat
Då låter ju det "vettigaste" fusket att fixa en PMR med 2W eller så.
Det borde vara lite svårt att skilja ut modifierade från de andra.

Det kanske redan finns beskrivningar hur man byter transistorer i nån Cobramodell...


Finns redan modeller som med små löd-ö-modifieringar ger 1-5W på 446, se t.ex DJ-446 Alinco.
om dom sedan stör kringliggande utrustning blir det pinsamt, små billiga produkter med hög effekt har inte prestanda som en riktig LMR radio, dessutom är dom inte godkända eftersom PMR inte tillåter mer effekt i standarden och produkterna ska vara certifierade/godkända enligt densamma.

Att stoppa i en 5w transistor i en 0.5w modell lär kräva mer än ett sluttransistorbyte, PIN dioder, spolar lär bli utsatta. Vanligen ansluter man ett externt schlutsteg med T/Rswitching.
Kanske går det med ett Pioneer 150W HiFi-steg

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
P_e_R quattro
Kil
Här sen Apr 2003
Inlägg: 46



Radio

Enklast är nog bli att hitta/köpa komradio utrustning som har sitt ursprung i nån form av transportfirma.

Då har man grejor med hög uteffekt samt risken att åka dit är minimal.

PTS åker i regel bara ut och pejlar och mäter om nån har lämnat en anmälan om ens då.

Vid det laget är tävlingen över sen flera dagar och PTS får vända hem igen.

Risken att man stör nån från en tävlingsbana är minimal.

_________________
Snabb fyrkrafs på gång
Per Erik Rundqvist
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Re: Radio

P_e_R quattro skrev:
Enklast är nog bli att hitta/köpa komradio utrustning som har sitt ursprung i nån form av transportfirma.

Risken att man stör nån från en tävlingsbana är minimal.


Transportfirma = LMR = 136-174Mhz alt. 403-470Mhz.

kanske får man tag på begagnad bilmonterad radio, dvs. har 6-9dB mer effekt än handapparaterna + mobilantenn 1-3dB. En del byggen har handapparater som byts ut då och då.
Är det äldre prylar finns det kanske inga tillbehör för ptt/mic/högt = fixa själv.

risker: ej licensfritt

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Det lättaste om man vill sända på PMR bandet med mer effekt äv väl att köpa något sånt här: http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct.asp?ProductId=10265
Finns billigare i tex Tyskland och är lätt att modifiera för att kunna sändapå PMR. En bonus är att man kan lyssna på farbror Blå på väg till och från banan också.

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



jag vet inte vad 27MHz använs till men jag hitta dessa
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=344915434&pf_id= . . . .
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html . . . .

ifall det kan vara nått?
(har inte sett nått om den frekvensen)

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Allmänt banåkaforum
pit-to-car radio...
<<   1, 2, 3   >>
4729 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande