Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4729 besök totalt |
Hittade en fin sammanställning över drömradios (samtliga har större effekt än 0,5W
![]() http://www.buytwowayradios.com/Produ Kenwood TK-3101-K verkar ju vara byggd så att de skulle fungera som posteringsradio i flera år. Men kostar ju därefter. Synd att det inte lönar sig att bygga bra radios med 0,5W... |
||||
Sån radio är inte licensfri, man måste gå kurs, avlägga prov, betala en licens hos PTS. om nån lyssnar på marinradiofrekvenserna och hör att det pågår icke-båtrafik utan riktig identifiering kan dom ringa PTS och klaga eftersom det är tillståndsplikt på Marinradio måste PTS "utreda ärendet". En polisanmälan är antagligen att vänta om man lokaliseras. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Precis, det är en relativt strikt "kod" som måste följas när man pratar via VHF, visst finns det säker "öppna" kanaler men det lär ta hus i helvete om man blockerar en hel kanal för race-tjat en hel helg.
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Rakt på NMT450 frekvenserna ![]() _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Nja - utvecklingen går nog fortare än så.... ![]() http://www.motorola.com/motoinfo/pro _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
![]() ![]() Fast basstationerna lär väl lägga sig i antar jag... |
||||
![]() |
||||
När det gäller antennen var det så att eftersom vi har en ytterst tunn plastkaross på bilen och dessutom kunde placera radion så att ingen brandvägg var i vägen åt något håll hade vi en förhoppning om att vi skulle klara oss. Dessutom använde vi, som jag tidigare nämnt, strupmikrofon d.v.s ingen bommikrofon. Vi ansåg att det var värt ett försök eftersom ett flertal av svagheterna du nämner inte gällde i vårt fall. Men, som sagt, nu vet vi att det inte fungerar. MVH/ Michael Karpers |
||||
PMR =
![]() de andra lic.fria alt. har grundförsutsättningarna eftersom dom hörs längre och däremed kraftigare på en så kort distans som en bana. Problemet är mikrofonen, men det är ju redan löst i t.ex småflyplansheadset med oljudscancellerande elektret mikrofoner m.m. Rätt lik miljö som i en räserbilskupe? _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Du behöver "begränsat radiotelefonicertifikat för marinradio" inget problem att skaffa, men du får inte använda den i bil. PTS sysslar med radiopejling (min förra arbetsgivare utvecklar övervakningsprogrammvara) och kommer de på dig med missbruk så tart de dig i örat ![]() Reglerna har endrats sedan jag skaffade radiotelefonicert, men då behövde man tillstånd för att köpa radion.... |
||||
Det borde vara lite svårt att skilja ut modifierade från de andra. Det kanske redan finns beskrivningar hur man byter transistorer i nån Cobramodell... (inte kollat, än). Edit: http://www.446forum.co.uk/ ![]() http://www.delboyenterprises.dsl.pip |
||||
Enklast torde vara att montera en riktig antenn, extern med riktigt jordplan (biltaket skall visst fungera bra som jordplan, om det inte är i glasfiber som på min bil) |
||||
mobil är bara att fetglömma. Det räcker inte att du har täckning, det måste även finnas lediga kanaler (platser) i en bastation. På ett stort flertal banor är det ibland stört omöjligt att ringa om det kommer 5-600 i publik då antalet lediga kanaler bokas upp. Att vänta och vänta för kommunikation så är nog en rad olikfärgade halsdukar att hänga upp i fönstret bättre. Kinnekulle kan vara helt värdelöst även om det inte är mycket folk där, samtal som bryts etc. _________________ Roland Johansson |
||||
En del firmor som säljer LMR har någon form av eventsupport, dvs. man hyr ut (hand/fasta)apparater och skaffar ett kortare tillstånd via PTS.
Man borde kunna skaffa sig ett eget tillfälligt tillstånd. PTS formuläret ser ut så här. http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Anmalan_landmobilradio_med_basstation_S2_001.pdf Tillståndspriset tycks vara knutet till hur länge man behöver tillståndet, prislista från PTS: Tror det blir 350+90 SEK för två handapparater på LMR ett helt år?: http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/PTSFS_2005_1_avgifter.pdf Tillståndet är geografiskt knutet, max. täckning 40km, så man får förnya det beroende på bana?. I 08-kan man t.o.m hyra in sig på ett LMR repeatersystem, kanske finns det fler ute i landet?.[/url] Själva LMR handapparaterna verkar gå på 3-5'SEK styck + tbh. ger 1-5W beroende på om man kör 136-174Mhz eller 403-470Mhz LMR banden. Finns LMR från ICOM, Motorola, Zodiac m.m. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Finns redan modeller som med små löd-ö-modifieringar ger 1-5W på 446, se t.ex DJ-446 Alinco. om dom sedan stör kringliggande utrustning blir det pinsamt, små billiga produkter med hög effekt har inte prestanda som en riktig LMR radio, dessutom är dom inte godkända eftersom PMR inte tillåter mer effekt i standarden och produkterna ska vara certifierade/godkända enligt densamma. Att stoppa i en 5w transistor i en 0.5w modell lär kräva mer än ett sluttransistorbyte, PIN dioder, spolar lär bli utsatta. Vanligen ansluter man ett externt schlutsteg med T/Rswitching. Kanske går det med ett Pioneer 150W HiFi-steg ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Radio
Enklast är nog bli att hitta/köpa komradio utrustning som har sitt ursprung i nån form av transportfirma. Då har man grejor med hög uteffekt samt risken att åka dit är minimal. PTS åker i regel bara ut och pejlar och mäter om nån har lämnat en anmälan om ens då. Vid det laget är tävlingen över sen flera dagar och PTS får vända hem igen. Risken att man stör nån från en tävlingsbana är minimal. _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||
Re: Radio
Transportfirma = LMR = 136-174Mhz alt. 403-470Mhz. kanske får man tag på begagnad bilmonterad radio, dvs. har 6-9dB mer effekt än handapparaterna + mobilantenn 1-3dB. En del byggen har handapparater som byts ut då och då. Är det äldre prylar finns det kanske inga tillbehör för ptt/mic/högt = fixa själv. risker: ![]() _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Det lättaste om man vill sända på PMR bandet med mer effekt äv väl att köpa något sånt här: http://www.mobinet.se/Pages/ShowProd
Finns billigare i tex Tyskland och är lätt att modifiera för att kunna sändapå PMR. En bonus är att man kan lyssna på farbror Blå på väg till och från banan också. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||
jag vet inte vad 27MHz använs till men jag hitta dessa
http://www.jula.se/Butik/docs/produk http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d ifall det kan vara nått? (har inte sett nått om den frekvensen) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4729 besök totalt |