Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3248 besök totalt |
Race vana med saab 900
Någon som har vana av att tävla med saab 900 gamla genrationen. som kan ge lite tips |
||||||
Re: Race vana med saab 900
Har ju inte tävlat men ett och annat tips kan man kanske skaka fram ändå. Vad är det du vill veta? _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
Re: Race vana med saab 900
har du några bra väghållnings tips? |
||||||
Re: Race vana med saab 900
Förutsatt att du använder orginal bärarmar så finns det ju en del klassiska tips. Boxning av lankarmar (övre och undre) Bussningar till dessa tex från www.classicsaabracing.com eller egentillverkade. Fräsning av spindelled för ökad castervinkel http://popeye.rty.nu/2004/spindel.ht Stumma bussningar till styrväxeln Ett fjädertornsstag. Mitt nuvarande projekt är att få på 9-5ans hjulspindlar på bakaxeln för att kunna ställa camber och toe lite lättare än att behöva göra så här... ![]() Jag kör med Bilstein dämpare från sellholm och även framfjädrar därifrån. Bak har jag Kilen fjäder -ett varv. Tycker det funkar bra. Att sätta i en bur är bra i olika avseenden, dels säkerheten och sedan styvar den upp karossen tycker jag. Jag har även strävor som går fram till fjädertornen, dom ska enligt expertis motverka gångjärns tendensen mellan framvagn och resten av bilen. 900an fick inte 99ans A-stolpesinfästning, dvs i innerskärmen utan den slutar under rutan och detta är ju inte fördelaktigt om man inte ser till den tillverkningsekonomiska faktorn... Krängare kör jag orginal, än så länge. Tycker inte det kränger så farligt ändå. Jag bör väl tillägga att jag har inga vetenskapliga belägg för mina teorier utan prövar lite olika grejer och utvärderar därifrån. _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
om du löser det där med 9-5ans spindlar vill jag gärna veta hur du gjort?
mycket intresant |
||||||
Det är redan löst, jag bara härmar efter. ![]() Den här mannen har kört med det hela -05. Äckligt porrigt bygge annars, Öhlin coilovers runt om, mm. _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Inte än men i princip använder man orginal bakaxel och stoppar på 9-5ans spindlar med en adappterplatta emellan. Har tyvärr inga mera väghållnings tips vad jag kommer på nu. Bästa tipset i bankörningssammanhang är en bra diffbroms, lättare att säja än att få tag på. ![]() _________________ Kristoffer Olsson |
||||||
jo tack det vet jag. får se nu på fredag kommer en kkille och ska se vad han kan göra i kolfiber åt oss det blir kul |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Re: har sellholm sådana saker
Både Sellholm och Gunnarsson har knivar och byggsatser för krängare i sortimentet. http://www.sellholm.se/ http://www.igmab.com/ _________________ Emanuel Nilsson |
||||||
det tackar jag för
tack emanuel då ska jag ringa dem och se vad man kan årdna till min bil. |
||||||
Varför knivar?
Det gå precis lika bra med att fixa en traditionell krängare justbar. Man bygger en hel krängre för priset av bara knivarna. Sen till det roliga, ÄN har jag inte sätt någara fjäderkonstanter på knivarna. och fjäderkonsten, eller snare intervallet på fjäderkonsten, är liksom jä... viktig för att få rätt få rätt hårhet på krängren. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Man kan väl inte göra mer än att tacka. Du tar upp sådana saker man bara inte har tänkt på. men har du något bra tips på hur man kan bygga om den som sitter på då? (den orginala) både bak och fram och så måste det vara lätt att justera. |
||||||
Nu har jag inga demensioner på std krängran men min gissing är att de duger till att pimpla torsk med
![]() Lite läsvärt i ämnet,se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3248 besök totalt |