Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Race vana med saab 900
1, 2   >>
3248 besök totalt
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
Race vana med saab 900

Någon som har vana av att tävla med saab 900 gamla genrationen.
som kan ge lite tips

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46



Re: Race vana med saab 900

Bronwaller skrev:
Någon som har vana av att tävla med saab 900 gamla genrationen.
som kan ge lite tips


Har ju inte tävlat men ett och annat tips kan man kanske skaka fram ändå.
Vad är det du vill veta?

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
Re: Race vana med saab 900

Qrille skrev:
Bronwaller skrev:
Någon som har vana av att tävla med saab 900 gamla genrationen.
som kan ge lite tips


Har ju inte tävlat men ett och annat tips kan man kanske skaka fram ändå.
Vad är det du vill veta?


har du några bra väghållnings tips?

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46



Re: Race vana med saab 900

Bronwaller skrev:
Qrille skrev:
Bronwaller skrev:
Någon som har vana av att tävla med saab 900 gamla genrationen.
som kan ge lite tips


Har ju inte tävlat men ett och annat tips kan man kanske skaka fram ändå.
Vad är det du vill veta?


har du några bra väghållnings tips?


Förutsatt att du använder orginal bärarmar så finns det ju en del klassiska tips.

Boxning av lankarmar (övre och undre)

Bussningar till dessa tex från www.classicsaabracing.com eller egentillverkade.


Fräsning av spindelled för ökad castervinkel http://popeye.rty.nu/2004/spindel.htm

Stumma bussningar till styrväxeln

Ett fjädertornsstag.


Mitt nuvarande projekt är att få på 9-5ans hjulspindlar på bakaxeln för att kunna ställa camber och toe lite lättare än att behöva göra så här...

Jag kör med Bilstein dämpare från sellholm och även framfjädrar därifrån. Bak har jag Kilen fjäder -ett varv. Tycker det funkar bra.

Att sätta i en bur är bra i olika avseenden, dels säkerheten och sedan styvar den upp karossen tycker jag.
Jag har även strävor som går fram till fjädertornen, dom ska enligt expertis motverka gångjärns tendensen mellan framvagn och resten av bilen.
900an fick inte 99ans A-stolpesinfästning, dvs i innerskärmen utan den slutar under rutan och detta är ju inte fördelaktigt om man inte ser till den tillverkningsekonomiska faktorn...

Krängare kör jag orginal, än så länge. Tycker inte det kränger så farligt ändå.

Jag bör väl tillägga att jag har inga vetenskapliga belägg för mina teorier utan prövar lite olika grejer och utvärderar därifrån.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
om du löser det där med 9-5ans spindlar vill jag gärna veta hur du gjort?
mycket intresant

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46



Bronwaller skrev:
om du löser det där med 9-5ans spindlar vill jag gärna veta hur du gjort?
mycket intresant


Det är redan löst, jag bara härmar efter.



Den här mannen har kört med det hela -05.
Äckligt porrigt bygge annars, Öhlin coilovers runt om, mm.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
har han någon hemsida man kan titta på?

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46



Bronwaller skrev:
har han någon hemsida man kan titta på?


Nej det har han inte, en väldigt annonym kille.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
kan du årdna lit bilder eller?

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
har du fler bra tips?

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46



Bronwaller skrev:
kan du årdna lit bilder eller?


Inte än men i princip använder man orginal bakaxel och stoppar på 9-5ans spindlar med en adappterplatta emellan.

Har tyvärr inga mera väghållnings tips vad jag kommer på nu.

Bästa tipset i bankörningssammanhang är en bra diffbroms, lättare att säja än att få tag på.

_________________
Kristoffer Olsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
Qrille skrev:
Bronwaller skrev:
kan du årdna lit bilder eller?


Inte än men i princip använder man orginal bakaxel och stoppar på 9-5ans spindlar med en adappterplatta emellan.

Har tyvärr inga mera väghållnings tips vad jag kommer på nu.

Bästa tipset i bankörningssammanhang är en bra diffbroms, lättare att säja än att få tag på.


jo tack det vet jag. får se nu på fredag kommer en kkille och ska se vad han kan göra i kolfiber åt oss det blir kul

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
nya bilder

nu har vi lite fler bilder bå bilen
www.tbr-motorsport.se

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
vart?

hej någon som vet vart man köper knivar till krängningshämnare

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
har sellholm sådana saker

har sellholm krängningshämnar knivar

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62



Re: har sellholm sådana saker

Bronwaller skrev:
har sellholm krängningshämnar knivar


Både Sellholm och Gunnarsson har knivar och byggsatser för krängare i sortimentet.


http://www.sellholm.se/
http://www.igmab.com/

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
det tackar jag för

tack emanuel då ska jag ringa dem och se vad man kan årdna till min bil.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Varför knivar?

Det gå precis lika bra med att fixa en traditionell krängare justbar.
Man bygger en hel krängre för priset av bara knivarna.

Sen till det roliga, ÄN har jag inte sätt någara fjäderkonstanter på knivarna.
och fjäderkonsten, eller snare intervallet på fjäderkonsten, är liksom jä... viktig för att få rätt få rätt hårhet på krängren.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
fuling skrev:
Varför knivar?

Det gå precis lika bra med att fixa en traditionell krängare justbar.
Man bygger en hel krängre för priset av bara knivarna.

Sen till det roliga, ÄN har jag inte sätt någara fjäderkonstanter på knivarna.
och fjäderkonsten, eller snare intervallet på fjäderkonsten, är liksom jä... viktig för att få rätt få rätt hårhet på krängren.



Man kan väl inte göra mer än att tacka. Du tar upp sådana saker man bara inte har tänkt på.
men har du något bra tips på hur man kan bygga om den som sitter på då? (den orginala)
både bak och fram och så måste det vara lätt att justera.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu har jag inga demensioner på std krängran men min gissing är att de duger till att pimpla torsk med
Lite läsvärt i ämnet,se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10720

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
kränga

her du någor bra tips på hur man kan bygga justeringen

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Race vana med saab 900
1, 2   >>
3248 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande