Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Be Cool!
2136 besök totalt
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Be Cool!

Min Kära Lotus kan få för sig att bli väldigt varm på sommaren och orginal fläkten som sitter efter kylaren verkar inte ge sådan effekt att den kan få ner värmen tillräckligt snabbt i varm sommar trafik. Bytte precis kylar vätskan i henne och det gjorde världens skillnad. Men känner ändå att när jag nu till sommaren ska göra en lång Europa resa ner till Portugal så vill jag ha full koll på värmen och inte behöva stänga av motorn akut när tempen stiger för snabbt. Bilen ska gå på ett par banträffar i sommar med och som sagt 40 graders hetta o fullt blås gör sitt! Bilen har bara en fläkt o den är en fyrbladig gammal rackare, vad kan jag sätta dit? vart kan jag köpa en ny el fläkt till RÄTT pris? JA! det är el fläkt org på dom och sist men inte minst vilket märke rekomenderar ni? vill inte bygga om bilen utan helst bara byta ut o ev bygga om ett par fästen.

Tack på förhand
Tino

Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

940 med turbo sitter det bra elfläktar i..

med två lägen. .

Det ena läget kan man köra med termogivare och den andra läget kan man kontrolera via en knapp på panelen.!!

annars är Spal fläktar bra, finns i mängd olika utanföranden.. kanske kostar de för mkt.. !?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Spal säger du! ......
Ill check!

Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Be Cool!

LotusMAN! skrev:
Min Kära Lotus kan få för sig att bli väldigt varm på sommaren och orginal fläkten som sitter efter kylaren verkar inte ge sådan effekt att den kan få ner värmen tillräckligt snabbt i varm sommar trafik. Bytte precis kylar vätskan i henne och det gjorde världens skillnad. Men känner ändå att när jag nu till sommaren ska göra en lång Europa resa ner till Portugal så vill jag ha full koll på värmen och inte behöva stänga av motorn akut när tempen stiger för snabbt. Bilen ska gå på ett par banträffar i sommar med och som sagt 40 graders hetta o fullt blås gör sitt! Bilen har bara en fläkt o den är en fyrbladig gammal rackare, vad kan jag sätta dit? vart kan jag köpa en ny el fläkt till RÄTT pris? JA! det är el fläkt org på dom och sist men inte minst vilket märke rekomenderar ni? vill inte bygga om bilen utan helst bara byta ut o ev bygga om ett par fästen.

Tack på förhand
Tino

Till bra pris skroten. Leta på lite nyare bilar efter en fläkt i passande storlek för dig. Ofta har fläktarna inbyggda motstånd så du kan köra dem i olika farter. Kombinera med en lämpligt termostat och kanske möjlighet att slå på fläkten själv så slipper du nog oroa dig.

En ordentligt rensning av kylsystemet låter också smart.

Ekeby
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tjena Roland kylsystemet är duktigt rensat så inget problem där men tittade lite på SPAL och tror det kan vara lösningen för mig!
Mvh
Tino

Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Här finns Spalfläktar till bra pris: http://www.aircondcenter.se/flakt.htm

Stockholm
Här sen Dec 2002

om problemet är att bilen blir förvarm när du kör i lägre hastigheter dvs långsammare än 30km/h, sitter i köer samt står stilla vid rödljus.
Men att den håller normal temperatur när du kör snabbare så är det sannorlikt fläkten som är dålig.
Antar att så är fallet iom att du brukade stänga av bilen.

Blir den varm enbart när du kör sakta är det en ny elfläkt du behöver. Kan rekomendera Spal, vet dock inte vilka som säljer sådana i dina trakter. Skrotarna här upp ville ha massor av pengar för en fläkt. 750 kr för en Rover 75 fläkt som hade ett trasigt fästöra är väl ett bra pris?
Borde kunna gå att få tag i fläktar ifrån Volvo V70, S60 mfl för kaffepengar då massor av sådana har fått bytas ut. Själva fläkten är det inget fel på, felet ligger i en elektronikdosa som man kan klara sig utan.
De fläktarna är dock stora och klumpiga jämfört med en Spal.

Kan vara värt att pröva Redline Waterwetter vilket ska vara lite av ett undermedel men som faktiskt verkar funka enligt mina egna ovetenskapliga tester.

om man har lust kan man räkna lite på vilken hastighet luften får ifrån en normal elfläkt. Gör man det ser man att en sådan inte gör någon större nytta om man inte kör väldigt sakta. Dvs runt en bana gör inte fläkten någon nytta alls. Har man problem med att vattentemperaturen stiger på banan bör man undersöka allt utom elfläkten.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:

om man har lust kan man räkna lite på vilken hastighet luften får ifrån en normal elfläkt. Gör man det ser man att en sådan inte gör någon större nytta om man inte kör väldigt sakta. Dvs runt en bana gör inte fläkten någon nytta alls. Har man problem med att vattentemperaturen stiger på banan bör man undersöka allt utom elfläkten.

??? och varför skulle inte fläkten göra någon nytta när du är uppe i lite fart? Bara för att fartvinden är högre än fläktens möjliga vindhastighet innebär inte att du har den genomströmningen genom hela kylarens area och sedan bort med värmen från motorutrymmet. I fart blir kylaren mer eller mindre som en vägg, att då antingen trycka igenom med en fläkt eller suga på baksidan får fart på cirkulationen om det behövs.

Lite nyare bil med både ac, laddluft, vatten samt någon kylare för servo så har du duktigt stopp för luften.

Prova att blåsa med exempelvis en hårtork genom en kylare, känn hur mycket det fläktar på baksidan. Sätt dit en kylare till och kolla hur mycket det nu blåser på baksidan.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:

??? och varför skulle inte fläkten göra någon nytta när du är uppe i lite fart? Bara för att fartvinden är högre än fläktens möjliga vindhastighet innebär inte att du har den genomströmningen genom hela kylarens area och sedan bort med värmen från motorutrymmet. I fart blir kylaren mer eller mindre som en vägg, att då antingen trycka igenom med en fläkt eller suga på baksidan får fart på cirkulationen om det behövs.

Lite nyare bil med både ac, laddluft, vatten samt någon kylare för servo så har du duktigt stopp för luften.

Prova att blåsa med exempelvis en hårtork genom en kylare, känn hur mycket det fläktar på baksidan. Sätt dit en kylare till och kolla hur mycket det nu blåser på baksidan.

Blir lite av ett sidospår men det får gå.
Visst har man en del strömingsförluster igenom kylaren. Därför är det viktigt att se till att luften inte kan passera på kylarens sidor. Har testat att blåsa med fläktar och hårtork igenom min kylare och visst är det en del motstånd.

Angivelserna för fläktarna finns vid olika tryck.
Vi räknar utan förluster och se vart vi landar. Min elfläkt Spal VA-10 har 30cm diameter på fläktbladen (12") och är en bra slimmad elfläkt. Den flödar idealt 1450kubikmeter/timma. Räknar man bort centrumet så får man en medelhastighet igenom fläkten på drygt 6m/s eller 22.5 km/h. Sen minskar det hela naturligtvis pga förluster igenom kylaren.
Har kört en hel del med min bil utan elfläkt och det fungerar utmärkt förutom i bilköer eller i stadstrafik. Dvs när hastigheten är under 30 längre stunder får man problem. Dock kan man stänga av motorn i korsningar etc så går det att köra en bil utan elfläkt igenom centrala stockholm en solig sommardag i juli. (Inte att rekomendera men det går faktiskt utan att temperaturen blir skadligt hög)

Värt att beakta är dock:
Elfläkten drar inte luft igenom hela kylaren. På min bil täcks ungefär halva kylaren av den area fläktbladen drar luft igenom.
Elfläkten drar 7 A som ska genereras av generatorn vilket leder till att mer värme utvecklas ifrån motorn som ska kylas bort om man nu ska vara noga.

Jag anser att på min bil gör inte elfläkten någon markant nytta i hastigheter över 50km/h. Men att det är skönt att ha en bra elfläkt då den minskar risken för problem.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:

Blir lite av ett sidospår men det får gå.
Visst har man en del strömingsförluster igenom kylaren. Därför är det viktigt att se till att luften inte kan passera på kylarens sidor. Har testat att blåsa med fläktar och hårtork igenom min kylare och visst är det en del motstånd.

Har kört en hel del med min bil utan elfläkt och det fungerar utmärkt förutom i bilköer eller i stadstrafik. Dvs när hastigheten är under 30 längre stunder får man problem. Dock kan man stänga av motorn i korsningar etc så går det att köra en bil utan elfläkt igenom centrala stockholm en solig sommardag i juli. (Inte att rekomendera men det går faktiskt utan att temperaturen blir skadligt hög)

Värt att beakta är dock:
Elfläkten drar inte luft igenom hela kylaren. På min bil täcks ungefär halva kylaren av den area fläktbladen drar luft igenom.
Elfläkten drar 7 A som ska genereras av generatorn vilket leder till att mer värme utvecklas ifrån motorn som ska kylas bort om man nu ska vara noga.

Jag anser att på min bil gör inte elfläkten någon markant nytta i hastigheter över 50km/h. Men att det är skönt att ha en bra elfläkt då den minskar risken för problem.

Vet själv att man kan köra igenom Stockholms köer utan kylarfläkt på sommaren, hade en bil som det tog ett tag att montera fläkten på efter ett kylarbyte. Men som sagt inte att rekommendera.

Många bilar har en kåpa bakom kylaren så all luft måste passera fläkten. Det gör också att går inte fläkten blir det extra motstånd som fartvinden ska trycka igenom. Men när fläkten går så kyls hela frontarean på kylaren av frisk luft.
Är inte på alla bilar där hela kylaren exponeras mot fartvind, ibland är det en tunn springa bara för luften att komma in igenom.

Hur mycket ström fläkten drar beror på fläkt om vi ska vara lite mer nogranna, och fläktar med olika lindningar för olika farter behöver inte dra mer än nödvändigt.

Monterade lite för bra fläkt på sista versionen av bilen ,3steg fanns. 1 gång på hela sommaren gick den igång på steg 2, steg 3 kopplade jag aldrig in men vid provkörning ryckte det i byxorna om man stod framför bilen

Köping
Här sen Jan 2005

LotusMAN! skrev:

Tack på förhand
Tino

saab 900 modell gammal(mitt 80 tal) har en ganska liten högvarvig sate till fläkt som är rekomenderbart till varmblodiga motorer *host*

Ekeby
Här sen Mar 2005

Trådstartare

saab 900 modell gammal(mitt 80 tal) har en ganska liten högvarvig sate till fläkt som är rekomenderbart till varmblodiga motorer *host*[/quote]

Högvarvig sate?
Har du träffat min fru menar du?
/Tino

(Tack för all hjälp! tror jag satsar på en ny spal fläkt. Hittat en firma utanför Malmö som säljer dom till bra pris!)

Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

volvo v70 s60 fläktarna har en elektronikdosa som sköter hastigheten..
det är dosan som har varit anledningen till att man byter ut fläktarna..

för att använda dessa fläktar måste man koppla förbi dosan och skarva in sig på de två sladdstumpar som finns..
men som sagt, de går att hitta till bra pris..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Ehh nu till steg två till min fråga. Fläkten sitter efter kylaren den ska ju dra o inte trycka, hur blir det om jag sätter fläkten framför? då kyler den väl ner kylaren o vätskan? eller ska jag låta den vara bakom så att den blåser på motorn? ev trycker bort den varma luften från utrymmet? Bara en fundering men ändå!
Tino

Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

LotusMAN! skrev:
Ehh nu till steg två till min fråga. Fläkten sitter efter kylaren den ska ju dra o inte trycka, hur blir det om jag sätter fläkten framför? då kyler den väl ner kylaren o vätskan? eller ska jag låta den vara bakom så att den blåser på motorn? ev trycker bort den varma luften från utrymmet? Bara en fundering men ändå!
Tino

Du köper fläkt som är avsedd att dra ut luften och monterar den bakom kylaren.

På en del häftiga versioner av standardbilar finns det en 'spoiler' bakom fläkten som styr bort den varma luften från motorn och ner mot marken.

Be Cool!
2136 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande