| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M3 E36 3,2 - Vanosdiagnos...
|
5657 besök totalt |
|
Hej! Att "Vanosen" på M3 E36-or strular är tydligen välkänt, det går att läsa i ett flertal trådar här - men: 1) Vad är det som krånglar egentligen - och varför? 2) Hur hittar jag felet? (Jag är inte helt tondöv eller blind när det gäller motorer)
3) Vad kan hända om man kör vidare? 4) Vad kostar det att reparera - vilka alternativ finns? Fyra snabba och korrekta svar belönas med en pilsner. _________________ -- |
||
|
1: ofta är det magnetventilerna som kärvar, har dock även hört att splinesen på reglerarmen kan kärva. Dom kärvar pga slarv med oljebyten eller dålig olja så det blir avlagringar.
2: oftast fastnar motorn i max vrid läge, och då känns det att motorn mattas av väldigt tidigt. 3: Ingenting 4: Magnetventilerna kostar strax över 2000:-/par och hela vanosenheten 16000:-, arbetskostnad har jag ingen aning om för det hade jag gjort själv. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Det brukar talas om rassel och missljud från motorn vid vanosenheten. Främre delen av toppen vid kammarnas ända så att säga.
Rolls Royce och Sachs står för tillverkandet av enheterna och som jag har förstått så är det RR som strular mest. Vid byte så är det Sachs monteras. På den lilla kåpa som sitterpå enheten står det vem som tillverkat det hela klart och tydligt. Pris på verkstad sägs vara 25-30 000 kronor inkl material samt arbete, då kan man väl ana att man byter hela rasket utan att titta vad som är trasigt. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Vanosen brukar inte ge ifrån sig några onormala ljud när den strular, lättare knackningar är bara ett skönhetsfel och inget allvarligt. Om den däremot låter som en stenkross så är det något annat och bör ses över ganska omgående
.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
ok.
Jag har ingen egen erfarenhet. Men problemet är ju vida omtalat och jag tycker varannat inlägg på diverse forum menar att missljud och rassel är ett tecken på dålig Vanos. Jag säger inte att så är fallet, för jag vet inte. Det skrivs så mycket så fort det talas om dessa motorer. Antagligen är hälften av dessa skribenter lika belästa som mig.. Man har hört och läst om hur problemen uppdagar sig så fort man köper en M-bil med S50 motor..
_________________ /Anton Lillsund |
||
Tusen tack för tipsen! Det är ju inte klokt vad man får snabba svar... Det här är en order: Skicka ett PM med din adress, så kommer det något roligt med posten efter helgerna.
_________________ -- |
||
Missljud och rassel brukar oftast faktiskt vara kamkedjan som låter, när vanosväxellådan som dom kallar den (är egentligen bara en axel med raka splines i ena änden som glider i kammen och snedskurna splines i andra änden som glider i kamdrevet. Och när axeln trycks in eller ut ur kammen så vrids den samtidigt i kamdrevet.) låter så brukar det vara ett lätt klapprande ljud som beror på glapp i splinesen. Om däremot vanosen kärvar så låter den precis som vanligt. FredrikÅ: Nu hjälper det här väl inte dig med en 3.2:a men jag har två vanosenheter från 3.0 i felfritt skick
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
"Jag" har bytt magnetventilerna på min 3,2 och de följder som det kan få om man inte byter dem om de kärvar eller inte fungerar, är enligt märkesverkstad att locket eller skruvarna som håller fast locket sprängs och att oljan trycks ut och därmed inte kan smörja vanos och inte heller motorn och att det här kan gå fort.
Ett varningstecken på dåliga magnetventiler är oljeläckage runt "vanoslocken" pga att trycket har ökat och packningarna inte klarar av att hålla tätt. Det finns flera som fått totalt motorras pga att all oljan sprutar ut. /Johan B
_________________ Johan B |
||
Det är kåpan till vanosens oljepump som har lossnat på en del motorer, anledningen beror på att skruvarna skulle ha bytts som garanti åtgärd på en del motornummer där undermålig skruv monterats från fabrik. Har bilen bara servats på auktoriserad verkstad så är det ingen fara. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag har lite problem med min s50
Det har hänt två gånger. Helt plötsligt börjar bilen gå jättedåligt på tomgång, varvstopp på 7000rpm, och allmänt dåligt klipp i motorn. Sist sa Modic (testdator) att lambdasonderna var dåliga. Nollade felkoder och körde en vecka innan DME gick över till nödläge. Samma symptom som sist, dålig tomgång, varvstopp på 7000 och dåligt klipp. Dock sa Modic denna gång att det var fel på stömförsörjning till DME, dock hade jag haft batteriet avkopplat ett tag precis innan felkodstest. Kan detta vara vanosproblem eller är det kan det vara lambdasonder? Verkligen älskar s50motorn, mer flexibel pjäs får man leta efter. Dock synd med småplumpar som detta
_________________ Henrik Frberg M535i |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5657 besök totalt |