Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
02a med gjutjärnsspis
2346 besök totalt
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
02a med gjutjärnsspis

Denna bil har bestyckats med en äkta Idun No1 gjutjärnsspis från 1950.
Den är monterad på tvären för att kunna placeras så långt bak som möjligt..

Grunden är ett kraftigt betongfyllt block utan vattenkylning och toppen
är ett detaljarbete av yttersta klass med utbytbara ringar för att passa in på olika flöden.

För att få upp högsta gashastighet finns ett mekaniskt slidspjäll monterat på framsidan.
På avgassidan hittas ett 7" eldfast 6m rör utan ljuddämpare.

Effekten ligger på uppskattade 10Kw, men med ett effektivare bränsle t ex metanol kan effekten mångdubblas,
dock till påföljd att spisens signum, dess drivsäkerhet äventyras.

Tillbehörslistan består av bl a ett 5 liters kopparkärl med tappkran för sidmontering.
Den riktige fantasten monterar naturligtvis Iduns egna vedluckor undertill för att höja helheten till max.



_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7255

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

STEKHET!!

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad går den bäst på? Granved eller björkved?
Hur många vedklabbar per mil får ni ut vid blandad körning?

Tändstift eller tändstickor?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



thumbs up

Att bara komma på ideen!!!!

MvH Bylund och God Hjul på alla!

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Ha ha, klockrent!

För att höja showeffekten kan man kanske göra som vi gjorde i lumpen, smyga ner leverpastejburkar eller lösa skott

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806




_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Kan den klassas som miljöbil?

Jag tycker den borde eldas med miljöpartiets partiagenda och annat utgivet material, men det kanske blir för mycket skit som sotar ner rören då.

(Sedan kanske inte motorfästen i trä är bästa lösningen.)

_________________
Anders Hansson
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



sweanders skrev:
Kan den klassas som miljöbil?

Jag tycker den borde eldas med miljöpartiets partiagenda och annat utgivet material, men det kanske blir för mycket skit som sotar ner rören då.

(Sedan kanske inte motorfästen i trä är bästa lösningen.)


Nu är du snål, håll inte spriten för dig själv nu! Utan bjud Porschen på en rejäll hutt med nu . Den får iaf inte baksmälla hehe

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



thumbs up thumbs up thumbs up

Finns det inte någon racingserie som heter iron-series eller n ågot sånt, kanske kan passa din bil?!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns ju
http://americanironracing.com/

fast det är en annan klass, där kör de med:
http://www.vermontcastings.com/content/products/products.cfm?category= . . . .

The Feel of American Steel!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vad blir det för däck? GislaVED?


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Fredrik C skrev:
Vad blir det för däck? GislaVED?



Jag tycker att det skulle passa med spikdäck så här vintertid, men bilen blir kanske lite grovt tillyxad om ni får den klar innan isen smält.

_________________
Anders Hansson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Har du ansökt om att få den klassad som miljöbil?
Med ved i flytande form -etanol- borde väl MP godta den definitionen?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

www.gengas.nu/

Undrar om man skulle kunna få bygga och köra en sån idag?

EDIT:
Q10 Går det att få en gengasbil godkänd av bilprovningen?
A10 Ja, det är inget större problem. Bilen måste registreringsbesiktigas efter ombyggnaden. Om det är en personbil eller lätt lastbil med totalvikt under 2500 kg så måste den vara av årsmodell 1975 eller äldre. Lätta lastbilar med totalvikt 2500 kg eller mera måste vara av årsmodell 1988 eller äldre. För nyare bilar gör avgaskraven att man måste göra en fullständig avgascertifiering av motorn före registreringsbesiktningen, det är en så pass dyr och omständlig procedur att det är orimligt att lägga ner den kostnaden på en enda bil.

Q11 Vilka motorer kan drivas på gengas?
A11 I princip alla kolvmotorer. Lämpligast är att utgå från en fyrtakts bensinmotor med toppventiler. Tvåtaktsmotorer är inte så lämpliga eftersom de har dålig sugförmåga. Eftersom gasen passerar genom vevhuset på dem ställs det också höga krav på gasreningen. Sidventilmotorer (gräsklipparmotorer mm) har som regel för låg kompression och dessutom opraktiskt format förbränningsrum. Om man ska köra en dieselmotor på gengas är det enklaste s k dieselgasdrift, där man behåller insprutningspump och spridare för att spruta in en liten mängd dieselolja för tändning. Om man vill undvika flytande bränsle helt och hållet, och bygga om motorn för ren gengasdrift innebär det större arbeten: tändstift ska monteras i stället för spridare i topplocket, en tändfördelare måste dit i stället för insprutnings- pumpen, eventuellt måste kompressionen sänkas och/eller förkammarinsatser tas bort.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Vad blir det för däck? GislaVED?




_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Hur länge håller den värmen?
Citera
Bilder o videos
02a med gjutjärnsspis
2346 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande