Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Boost treshold?
976 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457


Trådstartare
Boost treshold?

Hej kära "rejsare"! (usch vad fånigt det låter )

Jag undrar om det finns något vedertaget sätt för att räkna ut boost-treshold (allså varvtalet där insuget börjar trycksättas) utifrån motorvolym och en kompressormap?

Motor är på 2.3 liter och har 16-ventilerstoppar (snart portade). Kammar är för tillfället standard och har följande tider:

Insug
Lyft:8.65mm
Öppnar: 13 grader BTDC
Stänger: 53 grader BTDC
Duration: 246 grader

Avgas:
Lyft:8.65mm
Öppnar: 50 grader BBDC
Stänger: 16 grader ATDC
Duration: 246 grader

overlap: 29 grader


Här är kompressormappen för turbon (Garrett GT40, 82mm , 50 trim, 0.58 A/R, "ported shroud"):

'Man kan för enkelhetens skull anta att avgassystemet är väldigt friflödande samt att det inte finns någon luftfilter...


Någon som vill fösöka sig på det? Min kvalificerade gissning säger att det kommer att hända någonstans runt 3400-3700 varv, men jag vet inte hur man räknar ut det än.

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Jag försöker mig på en gissning som ni andra kan ha roligt åt....:

Utifrån ett lämpligt antagande om fyllnadsgrad (någon schablon för en typisk turbobil), givet cylindervolym går det att räkna ut hur mycket luft som passerar motorn vid ett givet varvtal. Din karta ger sedan svaret du söker. Fast du får väl räkna baklänges, kartan ger luftmängden som ger varvtalet....

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Med erfarenheter av en snarlik motor skulle jag säga 3500 varv......om du får till toppen hyffsat

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457


Trådstartare
Fredrik: tack för tipset.
Det handlar nämligen just om en SAAB motor som ska få en lite större snigel än normalt (sisådär tre gånger större).

Jag hade inga problem med att räkna ut volymflöden vid full rulle och där sitter den mitt i området där kompressorn är som mest effektiv, så jag är definitivt inte rädd att vi kommer att få ont om toppeffekt.

(Liten uträkning)


Men tyvärr är vi tvungna att åka 930 fyrväxlat (för hålfasthetens och budgetens skull), vilket betyder ganska stora glipor mellan växlar. Vad jag försöker klura ut är om vi kommer att få stora tryckfall mellan växlingar. I så fall kanske vi blir tvungna att trycka ditt väldigt vilda kamaxlar för att "smeta ut" vridurvan lägre upp i registret (vilket "tyvärr" kommer att ge ännu mer effekt).

som tur är så är det här den snällaste GT40 med minst agressivt trim och A/R så jag hoppas att vi kan få rull på den under 3700 varv vilket kan rädda mitt koncept med fyrväxlat.

En Garrett GT35BB med G50/52 låda skulle sitta bäst men bara turbon går på 20kkr+ , plus att bakvagnen måste smurfas om till coilovers samt karossen modifieras lite för att få plats med hela så det får vi fixa senare (när vi vinner på lotto)...

Mvh.

P.S. Behöver ni gratis meckhjälp på ADAC 24h? Vore kul att få lite extra erfarenhet då vi (förhoppningsvis) kommer att hamna på slingan också...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Vad baserar du luftflödet på i effektuträkningarna du har gjort?


Ang. 24-h så finns de nog tyvärr ingen plats, brukar inte vara så svårt att "övertala" folk att följa med dit

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457


Trådstartare
Tjena Fredrik...

Det är massflöden som är uträknade först. Dom grundas på motorns volym, luftdensitet, varvtal, uppskattad temperatur efter intercoolern, laddtryck samt uppskattad fyllnadsgrad.

Jag tror att massflödesiffror borde vara ganska nära verkligheten.

Effektsiffran är däremot (väldigt konservativt) uppskattad utifrån bränsleflödet samt luftflödet...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Boost treshold?
976 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande