Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
976 besök totalt |
Boost treshold?
Hej kära "rejsare"! (usch vad fånigt det låter ![]() Jag undrar om det finns något vedertaget sätt för att räkna ut boost-treshold (allså varvtalet där insuget börjar trycksättas) utifrån motorvolym och en kompressormap? Motor är på 2.3 liter och har 16-ventilerstoppar (snart portade). Kammar är för tillfället standard och har följande tider: Insug Lyft:8.65mm Öppnar: 13 grader BTDC Stänger: 53 grader BTDC Duration: 246 grader Avgas: Lyft:8.65mm Öppnar: 50 grader BBDC Stänger: 16 grader ATDC Duration: 246 grader overlap: 29 grader Här är kompressormappen för turbon (Garrett GT40, 82mm , 50 trim, 0.58 A/R, "ported shroud"): ![]() 'Man kan för enkelhetens skull anta att avgassystemet är väldigt friflödande samt att det inte finns någon luftfilter... Någon som vill fösöka sig på det? Min kvalificerade gissning säger att det kommer att hända någonstans runt 3400-3700 varv, men jag vet inte hur man räknar ut det än. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
Jag försöker mig på en gissning som ni andra kan ha roligt åt....:
Utifrån ett lämpligt antagande om fyllnadsgrad (någon schablon för en typisk turbobil), givet cylindervolym går det att räkna ut hur mycket luft som passerar motorn vid ett givet varvtal. Din karta ger sedan svaret du söker. Fast du får väl räkna baklänges, kartan ger luftmängden som ger varvtalet.... _________________ Mvh Mathias Södergren |
Fredrik: tack för tipset.
Det handlar nämligen just om en SAAB motor som ska få en lite större snigel än normalt (sisådär tre gånger större). Jag hade inga problem med att räkna ut volymflöden vid full rulle och där sitter den mitt i området där kompressorn är som mest effektiv, så jag är definitivt inte rädd att vi kommer att få ont om toppeffekt. (Liten uträkning) ![]() Men tyvärr är vi tvungna att åka 930 fyrväxlat (för hålfasthetens och budgetens skull), vilket betyder ganska stora glipor mellan växlar. Vad jag försöker klura ut är om vi kommer att få stora tryckfall mellan växlingar. I så fall kanske vi blir tvungna att trycka ditt väldigt vilda kamaxlar för att "smeta ut" vridurvan lägre upp i registret (vilket "tyvärr" kommer att ge ännu mer effekt). som tur är så är det här den snällaste GT40 med minst agressivt trim och A/R så jag hoppas att vi kan få rull på den under 3700 varv vilket kan rädda mitt koncept med fyrväxlat. En Garrett GT35BB med G50/52 låda skulle sitta bäst men bara turbon går på 20kkr+ , plus att bakvagnen måste smurfas om till coilovers samt karossen modifieras lite för att få plats med hela så det får vi fixa senare (när vi vinner på lotto)... Mvh. P.S. Behöver ni gratis meckhjälp på ADAC 24h? Vore kul att få lite extra erfarenhet då vi (förhoppningsvis) kommer att hamna på slingan också... ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
Tjena Fredrik...
Det är massflöden som är uträknade först. Dom grundas på motorns volym, luftdensitet, varvtal, uppskattad temperatur efter intercoolern, laddtryck samt uppskattad fyllnadsgrad. Jag tror att massflödesiffror borde vara ganska nära verkligheten. Effektsiffran är däremot (väldigt konservativt) uppskattad utifrån bränsleflödet samt luftflödet... _________________ G o r a n A m c o f f |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
976 besök totalt |