Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (21447 totalt)
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Wärhner skrev:


BTW: har du några bra kopplingsscheman för 2.4L sprutet eller några bra instruktioner? det är ju inte så många kablar.


Kör med moddat 2.0 sprut, så har tyvär inga tips på 2.4:a sprutet.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Jimmya skrev:
Wärhner skrev:


BTW: har du några bra kopplingsscheman för 2.4L sprutet eller några bra instruktioner? det är ju inte så många kablar.


Kör med moddat 2.0 sprut, så har tyvär inga tips på 2.4:a sprutet.


ok, misstänkte det faktiskt..

Här kommer bilder ifrån stänkskydds montering ikväll.











Tycker att det blev rejsigt som synden

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Vart astufft

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6672



......... ......... ......... ........... ......... ........


Jag tror du fattar Peter!
Se till att du inte råkar ut för bara och inte behöver för mycket sen så kommer det ju vara hur ballt som helst!

//Fredrik - som nyss rullade runt lite med Kadetten i snön, halt som attan...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Figgz skrev:
......... ......... ......... ........... ......... ........


Jag tror du fattar Peter!
Se till att du inte råkar ut för bara och inte behöver för mycket sen så kommer det ju vara hur ballt som helst!

//Fredrik - som nyss rullade runt lite med Kadetten i snön, halt som attan...


Vad skall polisen säga??

Jag var f.ö hem till Jonas idag

Idag var jag iväg och köpte en lite mer ändamålsenlig stol, det är skönt att sitta fast då man skall åka fort i böjarna.

Att det sedan bättrar på rallystuket gör ju inte saken sämre 8)





Stolen är dock inte fastskruvad ännu.

Manta GSI tanken + pumpen har anlänt också.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Ser riktigt fint ut..

gamla oplar e riktigt kul!

Mvh oliver, som åkte en biltema primad Ascona 400 på OSC konbanan =)

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Ang. elschema till 2,4an så kan jag luska lite. Jag har ju en med komplett elhärva, iofs till en automatare, men det ska inte göra nån större skillnad. Du behöver ju i stort sett bara direktström från batteriet, ström från tändlåset och eventuellt en kabel som går via startsolenoiden när man vrider på nyckeln.
Kan försöka rita ihop nåt enkelt schema också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
G Karlsson
Sala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 36



Har svänghjulet kommit fram?

_________________
//Gustav Karlsson


Kör:Bmw 325i
Bygger: Opel Commodore
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
G Karlsson skrev:
Har svänghjulet kommit fram?


Jupp, hämtade det på bussgodsterminalen idag, tack tack.

Anders Karlsson skrev:
Ang. elschema till 2,4an så kan jag luska lite. Jag har ju en med komplett elhärva, iofs till en automatare, men det ska inte göra nån större skillnad. Du behöver ju i stort sett bara direktström från batteriet, ström från tändlåset och eventuellt en kabel som går via startsolenoiden när man vrider på nyckeln.
Kan försöka rita ihop nåt enkelt schema också.


Jag fick elschema av en kille på OpelSportClub så det skall nog greja sig, men tack ändå.

Här kommer lite bilder ifrån idag.

Har fått tag på 2st xtraljus till som jag monterade.

Har även fått hem tanken, pump och svänghjul alltihopa ifrån manta GSI.

Tank, pump, svänghjul och nytt kopplings-kit


Tråg + pickup på plats, oljestickan flyttad.


Tänk er denna i backspegeln


Sydsvenska rallyt, here we come!!


Personligen hade jag velat ha alla 4 extraljusen lite tightare ihop men det fanns redan hål i stötfångaren + att jag inte vill skärma av kylaren helt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



detta är en av mina favorit trådar på rejsa!
DU har helt rätt stuk på bilen!

Posta så mkt som möljigt om 2.4L insprut modden
För om tre dagar så har jag äntligen tid att börja meka ascona B

och den ska det rammla ner en 2.4L so fort jag hittar lämplig donator...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
lindgren skrev:
detta är en av mina favorit trådar på rejsa!
DU har helt rätt stuk på bilen!

Posta så mkt som möljigt om 2.4L insprut modden
För om tre dagar så har jag äntligen tid att börja meka ascona B

och den ska det rammla ner en 2.4L so fort jag hittar lämplig donator...


Tack så mycket

Jag skall börja med montering av motorn i morgon, skall försöka sammanställa allt som behöver ändras mm ism montering av 2.4L motorn.

Jag antar att du vet att du måste flytta över motorfästen, oljetråg, oljepickup samt flytta placeringen av oljestickan med rör.

Svänghjulet rekomenderar jag att byta pga att 2.4L motorns svänghjul väger bly (säkert över 10kg) jag hommer att köra svänghjul + koppling ifrån 2.0E (Manta GSI alt Rekord 2.0E).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1621



Nice car mate

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Stiligt thumbs up thumbs up
Har fått tag i en ljusbox till min isbil som vi nog monterar... för ännu mer rallystuk hehe!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Andreas T skrev:
Nice car mate


Thanks man


golf666 skrev:
Stiligt thumbs up thumbs up
Har fått tag i en ljusbox till min isbil som vi nog monterar... för ännu mer rallystuk hehe!


Åhh, vad avis jag blir.

Blir säkert skitnice (jag har smygkikat i din projekttråd tidigare) släng upp lite bilder på ljusboxen vetja.

EDIT: såg att Thullen hade lagt upp bilder på ljusboxen...

Säg till om du inte skall ha boxen så köper jag den

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Wärhner skrev:

Åhh, vad avis jag blir.

Blir säkert skitnice (jag har smygkikat i din projekttråd tidigare) släng upp lite bilder på ljusboxen vetja.

EDIT: såg att Thullen hade lagt upp bilder på ljusboxen...

Säg till om du inte skall ha boxen så köper jag den


Hehe
Men du har inte lämnat något litet avtryck i tråden inte

Jo jag o brorsan ska skramla lite pengar nu i veckan så blire nog en ljusbox på bilen till nästa helg
Kommer bli fett!! hehe!
Ska ev. kika på en uppsättning 15" ot dubb oxå, vill ha bilen lite högre. Sen har jag planer på 280mm bromsar fram och då måste jag ha 15" fälgar minst... hehe! Dessa bromsar blir rätt avtrubbade fort efter en hård sträcka i skogen... vi får se! Dom var så billiga så de är nästan synd att inte köpa dom

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Wärhner skrev:
lindgren skrev:
detta är en av mina favorit trådar på rejsa!
DU har helt rätt stuk på bilen!

Posta så mkt som möljigt om 2.4L insprut modden
För om tre dagar så har jag äntligen tid att börja meka ascona B

och den ska det rammla ner en 2.4L so fort jag hittar lämplig donator...


Tack så mycket

Jag skall börja med montering av motorn i morgon, skall försöka sammanställa allt som behöver ändras mm ism montering av 2.4L motorn.

Jag antar att du vet att du måste flytta över motorfästen, oljetråg, oljepickup samt flytta placeringen av oljestickan med rör.

Svänghjulet rekomenderar jag att byta pga att 2.4L motorns svänghjul väger bly (säkert över 10kg) jag hommer att köra svänghjul + koppling ifrån 2.0E (Manta GSI alt Rekord 2.0E).


Jag har lyckats läsa till mig det..
Städar just nu i garaget igenom att byta den lilla 1.2L spisen mot en 2.0E
Hela drivlinan bytes.. (jul pyssel!)

Har juh 300M till H. Kickmaier och han verkar juh iaf kunna trimma Opel Därav inköpet av asconan...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
golf666 skrev:
Wärhner skrev:

Åhh, vad avis jag blir.

Blir säkert skitnice (jag har smygkikat i din projekttråd tidigare) släng upp lite bilder på ljusboxen vetja.

EDIT: såg att Thullen hade lagt upp bilder på ljusboxen...

Säg till om du inte skall ha boxen så köper jag den


Hehe
Men du har inte lämnat något litet avtryck i tråden inte

Jo jag o brorsan ska skramla lite pengar nu i veckan så blire nog en ljusbox på bilen till nästa helg
Kommer bli fett!! hehe!
Ska ev. kika på en uppsättning 15" ot dubb oxå, vill ha bilen lite högre. Sen har jag planer på 280mm bromsar fram och då måste jag ha 15" fälgar minst... hehe! Dessa bromsar blir rätt avtrubbade fort efter en hård sträcka i skogen... vi får se! Dom var så billiga så de är nästan synd att inte köpa dom


ok, jag har en jobbarkompis som har erbjudit mig en hel drös med 15" fulldubbade rallydäck men jag vill inte åka 15" både pga platsbrist, svårt att hitta fälgar billigt och att bilen blir slöare med större omkrets på hjulen (synd för 15" är mycket lättare att hitta)

I dag har motor och låda funnit sin plats i bilen hur som helst thumbs up

Dock har det inte varit min dag och det har strulat mer än det gått min väg >

Stötte direkt på oväntat problem med insuget på 2.4L motorn där spjällhuset hamnade för långt fram vilket gör det mer eller mindre omöjligt att få dit insugsslangen mellan spjällhus och LMM, även huvgångjärnet tog emot själlhuset thumbs down

Lösningen blir ett 2.2i insug istället.

Bilder kommer så fort jag fått dom ifrån min kompis som har dom i hans kamera.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Igår var det heldag med mek i garaget.

Det lättare 2.0E svänghjulet sattes dit ihop med en nya koppling.

Växellåda och motor parades ihop innan hela paketet släpptes ned i motorutrymmet på asconan.

När sedan insuget testmonterades så noterades direkt ett problem :mad:
Problemet är att 2.4L insuget har pleniumet så framskjutet att spjällhuset hamnar så långt fram att insugsslangen inte kommer att gå att få dit + att huvgångjärnet tar i spjällhuset.

Ett insug ifrån 2.2i CIH är på gång så då skall det problemet vara ur världen.

Lite bilder ifrån gårdagen:

Vätskekontroll innan det var dags för ilyft:


Motorpaketet:


Hepp!


Slangarna till värmepaketet inkopplade:


Kylare + insug provmontering:


Här kan ni se bekymmret

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Har du hittat nått 2.2liters insug?

vi har 2.2insug och 2.0 insug i garaget..

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Har du hittat nått 2.2liters insug?

vi har 2.2insug och 2.0 insug i garaget..

Mvh oliver


Låter kanon!!

Pris för ett 2.2L insug?

Håller du till i Järfälla? isf skulle jag kunna svänga förbi efter jobbet (runt kl17) någon dag i veckan (Jobbar i Infracity/Bredden)

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



2,2 insuget suger... Pyttesmå kanaler i de insugen, så motorn lär få andnöd på högre varv. Jag har testat att göra tvärtom, monterat ett 2,4 insug på en 2,2 i bruks-Rekorden. Det ökade toppvarv och kännbart mer vrid på mellanregister. Nu varvar den ju inte så våldsamt, men den drar till 5500 rpm iaf, mot typ 4800 förut.
Går det inte modda huvgångjärnet och göra nån snitsig böj med nåt rör eller nåt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (21447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande