Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Benremmarna - var ska infästningen vara egentligen
1502 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Ska flytta min stol lite nedåt, så benremmarna infästning måste ändå flyttas. Kan inte erindra mig att jag sett ngn spec om var dom ska vara.

Ska dom var direkt under hålet i stolen för remmarna? Åtkomligheten känns ju lite sådär när remmarna ska hakas i öglorna.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Benremmarna - var ska infästningen vara egentligen

Pär Hylander skrev:
Ska flytta min stol lite nedåt, så benremmarna infästning måste ändå flyttas. Kan inte erindra mig att jag sett ngn spec om var dom ska vara.

Ska dom var direkt under hålet i stolen för remmarna? Åtkomligheten känns ju lite sådär när remmarna ska hakas i öglorna.
För att inte prata om när längden behöver justeras på plats (gästförare tex)...
Fungerar det med två (genomgående och motstående) öglor genom en 25x25 profil som svetsas i golvet, tröskel och transtunnel.

Ännu en grej att fixa innan KM1 ...

Edit: Kom just på att ett runt rör på tvären därunder gör att det skulle gå med Wrap around... Tills hjärnan gjorde ett varv till och jag kom på att mitt sabeltbälte har låset sittandes fast i dessa remmar. Att behöva montera bältet samtidigt som stolen låter inte så skoj (men inte omöjligt).
Det finns ju beskrivning hur stor kraft det skall hålla för (bägge benremmarnas fastsättning skall tillsammans klara samma kraft som ett axel/höft-remsfäste).

Beroende hur nära golvet man sitter så är olika lösningar möjliga. Jag sitter rätt tiltad så det finns plats. I en Elise/Speedster måste det vara ännu knöligare.

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re: Benremmarna - var ska infästningen vara egentligen

NiklasFalk skrev:
Beroende hur nära golvet man sitter så är olika lösningar möjliga. Jag sitter rätt tiltad så det finns plats. I en Elise/Speedster måste det vara ännu knöligare.

jo, jag funderar själv över detta... I england monterar man vanligen bara 4-punkt...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har för mig att det är lodrätt ner genom hålet och sen inom 15 graders vinkel framåt eller bakåt.

BMW 330i -05
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

MaZ skrev:
Jag har för mig att det är lodrätt ner genom hålet och sen inom 15 graders vinkel framåt eller bakåt.

Bakåt.. Annars ligger bromskraften på framkanten i hålet i stolen, och de är den (troligen) inte byggd för.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag bara repetetar vad jag läst, jag lägger ingen värdering på vad som är rätt eller fel.

BMW 330i -05
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

MaZ skrev:
Jag bara repetetar vad jag läst, jag lägger ingen värdering på vad som är rätt eller fel.

Fast du skrev att du hade för dig så jag kollade SBF.. Du har rätt om att den faktiskt får vara endera framåt eller bak från hålet, men gradantalet var 20. Hmm.. Om stolen flexar ner och fästet sitter framför hålet kan man ju glida fram en bit. Det känns konstigt.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Höftbältet tar hand om förflyttnigen framåt, allt grenbältena gör är att hålla ner höftbältet.

BMW 330i -05
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Den här typen av bälte är ganska vanlig, men var är benremmarna egentligen tänkta att fästas? De är visserligen inte tillverkade med SBFs reglemente i största åtanke. Men de remmarna är ju toklånga om man hade tänkt fästa de +/- 20 grader under stolshålet. Ok, de går att justera till kortare, men de verkar ju onödigt långa?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Max skrev:
Den här typen av bälte är ganska vanlig, men var är benremmarna egentligen tänkta att fästas? De är visserligen inte tillverkade med SBFs reglemente i största åtanke. Men de remmarna är ju toklånga om man hade tänkt fästa de +/- 20 grader under stolshålet. Ok, de går att justera till kortare, men de verkar ju onödigt långa?

Jag har exakt detta bälte i Miatan och har satt det rakt under rumpan i stolen. Just med tanke på remmens längd. 2 hål i golvet och en platta svetsad på utsidan. Stolen monterad "på golvet" och jag känner inte av dom så visst går det att montera stolen lågt även med 6p bälte som var den ursprungliga frågan.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Vad säger SBF om fästen till benermmar ? Är det platta i golvet som gäller ? Fast den remmen ska väl egentligen inte göra mer än att hålla bältet på plats när det smäller, inte ta upp själva krockkraften. Skulle man inte kunna fästa remmarna där man fäster höftremmarna ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
1502 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande