| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bältesinfästning; "bolt-in" eller "wrap around"?
|
4 besök senaste veckan (7128 totalt) |
|
bältesinfästning; "bolt-in" eller "wrap ar
Jag vet vad skillnaden är men vilka för och nackdelar finns det med dem? är det någon som är att föredra? Wrap around känns som en enklare lösning med färre "svaga" punkter...? _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Vad gäller axelbanden så är det hållfasthets- och styvhetsmässigt helt överlägset att slå bältena runt ett horisontellt rör isf att använda snäppfäste och ögla. Men det visste du redan.
Har dock hört att ngn nitisk besiktningsman underkänt ett sånt arrangemang pga att bältet varit FIA-godkänt BARA inkl. spännet. Men det hoppas och tror jag är en skröna. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Sen tar wraparound mindre plats om man råkar ha det lämpligaste röret precis bakom stolen, dessutom slipper man svetsa dit de genomgående gängade rören (till öglorna) i buren/röret.
|
||||||
|
Hmmm... Jag misstänkte det i princip bara är fördelar med "wrap around"...
Vilket försätter mig i en annan knepig sits (ursäkta ordvitsen): Jag har hittat Fiagodkända Sabelt bälten anpassade till speedstern (infästningarna för höftbältet är lite speciella) dessutom är priserna ca 50% lägre än här i sverige, men dessa finns inte för wrap around. Alternativet är att köpa LUKE-bälten som dock inte verkar vara FIA-godkända... Visst jag kan köpa FIA-godkända bälten för "wrap around" här i sverige men då måste jag pyssla med infästningen av höftbältet, dessutom blir det dyrare... Det vore så skönt med en färdig lösning i detta fall. Bältessträvor finns för övrigt av båda sorterna så det går att lösa, men jag vill helst undvika bolt in eftersom det är ont om plats och eftersom det verkar vara ett onödigt omständigt sätt att fästa bältena på i mitt fall. Så vad jag egentligen undrar över: Hur viktig är FIA märkningen? Måste bältena vara FIA-godkända i alla svenska tävlingsklasser? Jag ska väl egentligen inte tävla med min bil, men det är ju ändå en garant. _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Ehh... kom precis på att stolarna jag kommer använda ändå inte är FIA-märkta så då spelar det ingen större roll om bältena inte är det heller. Skulle jag bygga om bilen till tävlingsbil så blir det ju med största sannolikhet ny stol och stolsinfästning etc och då kan jag ju isåfall passa på att köpa ett FIA godkänt bälte.
om någon nu undrar så vill jag ha 4/6 punkt för att sitta fast ordentligt i stolen vid bankörning, dessutom så upptäkte jag vid min lilla incident för några månader sedan att 3-punkt inte fungerar någe vidare eftersom man väldigt enkelt trots bältet kan vridas/välta inåt i bilen. Med ett 4/6 bälte hade jag suttit på plats ock förhoppningsvis klarat mig från stukade revben... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
jag har nog ett beg 3" brett 6-punktsbälte liggande i närheten av din bil
OM man aldrig frågar, får man aldrig veta
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Vän av bling frågar sig då snabbt, vad är det för färg på det då? Jag behöver dessutom två, eftersom man vill sitta fast även i passagerarstolen, där finns det ju dessutom inget att hålla sig i... _________________ Mattias Meldert |
||||||
rött. du skulle åkt med till mässan
allt momsfritt och specialpris
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hangar111 verkar iofs skicka momsfritt till sverige... _________________ Mattias Meldert |
||||||
hittar inga bra bilder just nu, det finns säkert massor i "Våra rejs- och banåkabilar"-forumet... Enkelt uttryckt så är "wrap around" då man lägger bältet i en ögla runt lämpligt horisontellt burrör och spänner fast det. Ett bolt infäste är istället en metallögla som man gängar fast på lämpligt ställe i chassit eller buren, bältet har sedan ett speciellt spänne som man krokar fast i öglan. Denna lösning krävs ju oftast när man inte har någon lämpligt horisontellt burrör att lägga bältet runt... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Du får gärna säga till när du ska beställa, jag vill gärna och ha wraparound + bältesstag. M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
okej, då förstår jag. På vilken höjd sätter man lämpligast burröret? och hur nära stolen kan det sitta? (Jag har en gammal pickup (Caddy -88) som jag kanske tänker göra nått kuligt med... )
Burröret i fråga svetsas väl lämpligast i huvudbågen på buren? _________________ Calle Olsson |
||||||
OK, jag säger till... det kan bli riktigt snart... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Höjden beror på hur högt du har dina axlar när du sitter i stolen... Kort sagt får den inte sitta för lågt. Det ideala vore att bältet går helt horisontellt från dina axlar bak till fästpunkten, då utsätts du inte för några krafter i oönskade riktningar vid en krock och bältets energiabsorberande egenskaper (det sträcks vid en krock) utnyttjas optimalt. Här finns lite mer info, även om den är lite förvirrande till en början. Läs HELA tråden! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16357 _________________ Mattias Meldert |
||||||
På en sån pickis så kanske det är skojjigast att sätte huvudbågen utanför karossen, och då kan det vara ok med ringbultar som går genom bakväggen och in i gästen i tvärstöttan i huvudbågen. Så i det fallet tror jag mer på öglor med bälteshakar i. |
||||||
Lite mer förklaring önskas:
- vad är ringbult? Bult med ring istället för bultskalle? Alltså öglan som behövs vid "bolt in"? - vad menas med "gästen"? - om nu ringbult är vad jag tror, hur fäster man den lämpligast i burröret? Svetsar in ett smal hylsa i burröret som man sedan skruvar ringbulten genom? - vilken dimension på ringbulten och hylsan behövs isf? (finns kanske specat i något reglemente?) _________________ Calle Olsson |
||||||
Är inte pickuper bannlysta på banmöten och racing?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Japp, jag menar en bult med en ring istället för skalle, såna man hakar i bältets hake i. med gästen menar jag fästen..... att svetsa in en hylsa/rör i burröret tror jag är lämplig metod för fäste av ringbulten. |
||||||
Varför är det så? Man kan ju få en pickup att röra på sig långt mycket bättre än vad många dyker upp med på banmöten...
vill inte skapa någon jättediskussion nu, blev bara nyfiken på vad anledningen var. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
bältesinfästning; "bolt-in" eller "wrap around"?
|
4 besök senaste veckan (7128 totalt) |