Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förstärkt koppling på 318is (M42)
1 besök senaste veckan (2597 totalt)
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Förstärkt koppling på 318is (M42)

Hallå där!

Vinterns pyssel har gett mig anledning att fundera på ett kopplingsbyte på bilen. Ska byta svänghjul och tänkte då passa på att fräscha upp kopplingen med nya (orginal)-lameller. Funderingen gäller hurvida man ska passa på att förstärka/förbättra på något annat sätt när man ändå är där inne och rotar. Motorn är en orginal M42 (dvs 318is med 136hkr - en gång i tiden...) och kommer nog att förbli otrimmad inom överskådlig framtid.
Är orginal koppling bra nog eller finns det någon enkel uppgadering man kan göra för att förbättra hållbarheten? Har läst lite på äldre trådar, tex pratas det om koppling till en 325:a, sinterkoppling, fjädrande lameller, förstärkta kopplingar från Sachs - några goda råd?
Bilen körs i princip bara på bana och till och från dessa, än så länge utan att tävla. Dock så verkar det vara ett bra gäng som planerar att gå in i BMW-cupen till nästa säsong och jag börjar också bli lite sugen på det - inte omöjligt att det blir ett och annat inhopp och kopplingen får gärna hålla även för den typen av användning.

_________________
Dan Byström
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Tror nog egentligen att orginalkopplingen duger till rätt bra, men annars kan du ju byta till en Sachs sportkoppling, en sådan har jag på min, fungerar ypperligt, blir dock lite med tungtrampat, men det kan man ju leva med...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Gäller det fortfarande att man kan få tag på den(Sachskopplingen) hos Mekonomen (läste att den fanns där i någon tråd)? Hur påverkas slitage och belastning på kopplingen om man kör med lättat svänghjul? Rent intuitivt så känns det som att man får dra iväg med mer motorvarv och kanske då slira mer.

_________________
Dan Byström
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Dan vad du behöver är mina trimkammar och ett litet chips så vips så kan du åka lika fort som mig

Jag tror nog att du klarar dig gott med originalkoppling för att återgå till topic. Har för mig att original klara 300 - 400 nm, vilket vi bara kan drömma om.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



orginalmotor och lättad bil, lägg pengarna på att få bilen redo för race istället.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
MaZ skrev:
orginalmotor och lättad bil, lägg pengarna på att få bilen redo för race istället.


JAAA Mats, jag ska! Vad du tjöötar!

Har "ringt lite samtal" och prioritera på rätt ställe verkar väl vara ledorden här...

När jag tröttnat på att bli varvad av er i trimklasserna så slår jag dig en signal John! thumbs up

_________________
Dan Byström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Ja vafan det verkar ju som om det behövs..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska du ha värre doningar än originalets 215mm funkar det med 325:ans svänghjul osv.

Men VARFÖR???!!!

Det behövs inte och byter du svänghjulet kan du inte åka Standardklassen...och detta för en uppdatering som inte ger ngn prestandavinst.

Vill man byta för den gammla är helt slut kan man ju dock passa på och köpa en Sachs förstärkt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
"Det behövs inte och byter du svänghjulet kan du inte åka Standardklassen..."

Vad jag förstår så satt det M40 svänghjul på dom första M42-bilarna och då borde det vara godkänt i Standard - eller? (dryga 2 kilo lättare har jag läst) Sen kan man, som du antyder, diskutera meningen med det men svänghjulet finns redan så jag petar nog i det.

_________________
Dan Byström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Byta till M40-hjulet och hävda det som standard skulle passera enligt min bok. Bra ide. thumbs up
Lätta svänghjulet är alltid en bra ide och oftast värt jobbet, men...

...nu pratade ngn om förstärkta kopplingar och 325-hjul (228mm) och att palla mer vrid/stryk tidigare i tråden...inte vinna respons. *petigt med frågorna idag*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Teorin bakom kraftigare koppling var att en sån kanske skulle stå emot bättre när en novis ska till att starta från stillastående och även då förbereda för en starkare motor någon gång (långt in) i framtiden men det verkar ju som att standardvarianten duger gott.
När det gäller svänghjulet så tänkte jag passa på att få just lite bättre respons när jag ändå delar på motor och v-låda (inte för att jag saknat respons utan mest för "passa på"). Hade kanske tänkt låta lätta det också men det är inte värt det om man sumpar Standardklassen. Bra poäng!

_________________
Dan Byström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Fast om motorbygget är långt in i framtiden så kanske du behöver byta koppling då ändå?
onödigt att åka med tyngre/dyrare/hårdare grejer än nödvändigt IMo. Du kommer ju ändå att spinna i starten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
MaZ skrev:
Du kommer ju ändå att spinna i starten.


Eeeh, nej MaZ. Kommer inte att spinna.

_________________
Dan Byström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Då får du nog räkna med att byta koppling ett par ggr innan motorbygget
Lätta mer så skall du se att du kan spinna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



dleb skrev:
Teorin bakom kraftigare koppling var att en sån kanske skulle stå emot bättre när en novis ska till att starta från stillastående och även då förbereda för en starkare motor någon gång (långt in) i framtiden men det verkar ju som att standardvarianten duger gott.
När det gäller svänghjulet så tänkte jag passa på att få just lite bättre respons när jag ändå delar på motor och v-låda (inte för att jag saknat respons utan mest för "passa på"). Hade kanske tänkt låta lätta det också men det är inte värt det om man sumpar Standardklassen. Bra poäng!



Rullande start i cupen....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Vaaa...?

Herregud vad trist.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MaZ skrev:
Vaaa...?

Herregud vad trist.


Ja förr när jag åkte Cupen var det manlig start. Men de har tydligen veknat sen dess...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Bistec skrev:
Rullande start i cupen....


Jisses, fantastiskt att jag missat detta! Ännu ett argument att köra standardkoppling thumbs up

_________________
Dan Byström
Citera
Skruva banåkabil
Förstärkt koppling på 318is (M42)
1 besök senaste veckan (2597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande