Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 156, 157, 158   >>
12 besök idag (664229 totalt)
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



hittar inte alltid rätt ord Anders, med det är precis de två delarna på bilden! för att få loss axeln är det dock ett antal drev som ska av först.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Thomas, do you know wether this would fit a Turbo gear box like mine or Staffan's ? It doesn't say on FVD.
Apparently Porsche motor sport is sold out on this kind of item
Staffan do you remember what our end ratio is ?

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:
Thomas, do you know wether this would fit a Turbo gear box like mine or Staffan's ? It doesn't say on FVD.
Apparently Porsche motor sport is sold out on this kind of item
Staffan do you remember what our end ratio is ?


Från Adrians bok.
Vi har en G50/52 låda, samma som till 3.6 turbon, slutväxeln är 3.444, samma som för RS.
Jämfört med RS (G50/10), så ser utväxlingen ut såhär:
RS: Turbo
3.154: 3.154
1.895: 1.789
1.407: 1.269
1.086: 0.967
0.868: 0.756

Har ingen aning om det skulle passa på våra bilar.

Edit:
Uppdaterats några gånger.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Jag har en tabell för RS lådorna med olika utväxlingar och slutväxlar. Vad vill ni ha, slutfart på varje växel eller?

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare


Idag fick bilen något som jag själv skulle behöva, professionell hjälp
Johan från rejsa kom över och gav pinnbultarna vad dom tålde!

Han började med kritiska granska gummislangarna till svetsen, han var inte så imponerad, var sprickor överallt. Men när jag hämtade brandsläckare nummer 2 så började det hända saker.

Han började med att värma upp sig själv med lite slägg-stretchning i närheten av min bakskärm



Svetsning.....


..mer svetsning med utrustning från fel sida av sekelskiftet.


Några släggslag och 13mm:s hylsa och långa spärrskaftet så....



..gav dom skyldiga upp, "resistance was useless" (även om den långa bulten kämpade tappert).


Tusen tack Johan

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hehe, vart du nerös över lite jumpa
Pinnskrurvarna var inte ens besväliga, gassvetsen och handsläggan så släppte de direkt.
Jag var berädd på massor bök och elände som brukar medföra ett vokabylär som inte är barnvänligt.
Så det vart mycket tid till massa snack istället, alltid trevligt thumbs up
och mat fick jag också, tackar för det thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



964RS skrev:
Jag har en tabell för RS lådorna med olika utväxlingar och slutväxlar. Vad vill ni ha, slutfart på varje växel eller?

/Anders


Yes please but with our gear box with an 8/32 for the last pinion (slut växel) which should give us 4 instead of 3,44? If you can calculate what RPM we get when we shift up at 6500 rpm ..... + you have to do this with Staffan's tyres (17 255s ...) and mine (18 35/285s)

Er.... That will be all for now but we need it by tomorrow morning

No seriously if you find the time that would help, note that we are not sure the damn thing would fit with our gear box anyways.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

VincentM:
Du kan räkna själv, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Däck o utväxling:"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



fuling skrev:
VincentM:
Du kan räkna själv, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Däck o utväxling:"


Thanks. Gona be up all night

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Hur bra som helst Johan, nu slapp jag räkna i mitt excelark .

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964RS skrev:
Hur bra som helst Johan, nu slapp jag räkna i mitt excelark .

/Anders




Nu är jag inget matematiksnille, men man borde väl kunna ta 0.86 multiplicerat med nuvarande hastighet vid 6.500 hämtat från "Betriebsanleitung" (1 - 0.56 / 4.00) ?

1an: 70: 60
2an: 122: 105
3an: 173: 149
4an: 229: 197
5an: 295: 254

Hepp!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Staffan Bergholm skrev:
964RS skrev:
Hur bra som helst Johan, nu slapp jag räkna i mitt excelark .

/Anders




Nu är jag inget matematiksnille, men man borde väl kunna ta 0.86 multiplicerat med nuvarande hastighet vid 6.500 hämtat från "Betriebsanleitung" (1 - 0.56 / 4.00) ?

1an: 70: 60
2an: 122: 105
3an: 173: 149
4an: 229: 197
5an: 295: 254

Hepp!


Looks better than my simulations with the excel file

Unfortunatly I now have 2 sources telling me this item will not fit our gear box Staffan damn Turbo cars, always ends up being more expensive

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:
Staffan Bergholm skrev:
964RS skrev:
Hur bra som helst Johan, nu slapp jag räkna i mitt excelark .

/Anders




Nu är jag inget matematiksnille, men man borde väl kunna ta 0.86 multiplicerat med nuvarande hastighet vid 6.500 hämtat från "Betriebsanleitung" (1 - 0.56 / 4.00) ?

1an: 70: 60
2an: 122: 105
3an: 173: 149
4an: 229: 197
5an: 295: 254

Hepp!


Looks better than my simulations with the excel file

Unfortunatly I now have 2 sources telling me this item will not fit our gear box Staffan damn Turbo cars, always ends up being more expensive


Vi kommer att hitta något, jag drevade min moped, hur mycket svårare kan det här vara

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Found a 993C4 tranny, that's the one with the shorter ratios. Not to expensive and almost new, 42000 kms of French driving.
May be K3 can fix it, bloc the part to the front axel somehow ?
There is one for sale in Sweden but more expensive and coming from freisinger motorsport together with a 3,8l engine . Probably this one has been through a lot....

Sorry to polute your thread, keep up the good work thumbs up

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



varför inte dra ett mail till FVD och fråga. De har ju massa växellådsdelar till 3.3 turbo så de borde väl kunna vaska fram slutväxeln också även om det inte finns på sajten.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
varför inte dra ett mail till FVD och fråga. De har ju massa växellådsdelar till 3.3 turbo så de borde väl kunna vaska fram slutväxeln också även om det inte finns på sajten.


Såg också att dom hade mycket 3.3 turbo delar, har skickat ett mail och frågat.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Var inne på www.fvd.de, hittade ett by-pass rör till ljuddämpare och beställde det

Hittade också något mycket märkligt.
Kolla in artikelnummer: FVD 999 RS5 24A
Går in i on-line shopen och söker.

Det står:
"Ignition Sensor Holder min.93 octane Rating
30HP MORE!!!!! Ignition timing advanced.
"

Vad är det och hur funkar det ?!
Inser att den ställer om tändningen, men hur ?

Vincent, jag hittade också bra priser på oljekylare, typ 10.000:-


Hmm, kolla här också: 220 110 906
Nytt trottelhus som ska ge mer luft, är det något att ha kanske ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



It's christmas after all
They seem to be very nive at fvd but their english is not to good. Didn't manage to catch their Swedish agent yet.

The Germans must wonder what's happening with all the question on 3,3 turbos coming from Sweden !
Let's keep in touch on what we find out.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
burgass
Täby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 122



Grabbar ring FVD direkt Dem är bra på engelska och kan sin gebit Har handlat från dem direkt i två år utan problem Deras agent i Sverige är dyr Jag tror inte att han har insett att internet är på plats samt att vi lever i United States of Europe och sist men inte minst transport med post är billigt nu för tiden Enda ni behöver med FVD är plast kort med back up i form av $$$$ Prata med David Decker där

_________________
Borje Iliasson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Bergholm skrev:

Vincent, jag hittade också bra priser på oljekylare, typ 10.000:-


Bra pris ?

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Vincent, jag hittade också bra priser på oljekylare, typ 10.000:-


Bra pris ?


Sorry, skulle skrivit att det var för hela kittet, själva kylaren kostar 2.000:-.
För 10K får man slangar, fästen och vetskapen om att det är testat och funkar som det är tänkt.
Förhållandevis "billigt"

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 156, 157, 158   >>
12 besök idag (664229 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande