| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Laddtrycks-/vevhusproblem
|
1 besök senaste veckan (4324 totalt) |
|
Förra sommaren efter att bilen (Audi S2 Avant) var nytrimmad och jag skulle testa den nyinstallerade avgastempmätaren så lossnade en tryckslang på motorvägen och jag hade några hundra meter kvar till avfarten. Jag höll högt varv för att ha lite kraft att ta mig av motorvägen. Tryckte ihop slangen och hade då plötsligt inget laddtryck. Ledsnade och köpte lite rostiga golfar att bygga på
Nu har jag dock tagit tag i det hela igen. Efter massa felsökning med max 0.2 bars laddtryck, där jag bytt magnetventil, bypass och renoverat turbon samt provtryckt åtskilliga gånger har jag slutligen insett att mitt laddtryck försvinner ner i vevhuset. Testade att provtrycka utan turbo och pluggade anslutningarna för oljan (i vilka det annars trycktes upp olja) och monterade sedan en tryckgivare på vevhuset och kunde se att jag har nästan samma laddtryck i vevhuset som på trycksidan. Detta med vevhusanslutningen pluggad i insuget. Tog då ett komp.test och kunde se att jag har aningens lägre kompression på 3 ans cylinder jämfört med de andra: 11, 9, 8.5, 9.5, 10. Testade två gånger till på treans och kunde vid tredje tillfället på treans cylinder få 9,5 bar. Men eftersom jag inte har någon olja i kylvätskan och viceversa och motorn går BRA, om än slö, så är jag fortfarande väldigt fundersam till vad som kan vara felet. Har topplockspackningen lyckats gå sönder så exakt att den bara läcker, och det ganska lite, in mot en oljekanal? Eller är kolvringarna dåliga på 3:ans och kanske tvåans cylinder?? Eller spruckna/trasiga ventiler, kanske spricka i topplocket? Tips och ideer så jag inte renoverar topplocket t.ex. när det visar sig att kolvringarna var det som varit trasig. Eller har jag missat något fundamentalt med min felsökning? mvh _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||
|
Har du så högt tryck i vevhuset så bör du ju skjuta oljestickan till månen, måste vara en logisk förklaring till detta felet. Wastegaten har inte tjurat ihop o läcker så det är därför du inte får upp något ladd eller har du kört sönder turbon, lossnar en tryckslang från turbon under en fullgasrepa så kan du räkna med att det snurrar på rätt gott i huset när det helt plötsligt inte finns något mottryck och då kan turbon gå åt pipan.
Vad menar du med "tryckte ihop slangen o hade plötsligt inget laddtryck" vilken slang har du tryckt ihop och varför? _________________ Henrik Andersson |
||||
|
har ett sådant s2 block som läcker i nedre död läge.. cylindrarna är liksom koniska.. brukar blåsa upp en massa olja genom vevhusventen samt ventilera myvket genom vevhus venten.
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||
|
Råder samma tryck i vevhuset som i insuget vid laddtryck så kommer motorn inte hålla ihop länge...
Kolla att alla slangar och backventiler till vevhusventilationen är ok, ser detta bra ut så ligger sannolikt problemet någon annanstans. |
||||
|
Sprekk i innsugskanal? Godset rundt ventilfjærenes seter er tynt originalt på den, og hvis man har vært litt ivrig med portinga, kan toppen sprekke her. Bor da ryke fælt blå/hvitt og gå veldig dårlig pga olje lekker inn ved gassoppslipp. Kan også være at wastegatefjæra har gitt opp, eller at det sitter noe skitt fast i mellom w-g`ens ventil og dens sete. Sitter det Katalysator på bilen? Kan også hende at den har sluppet innmaten sin bakover i eksosanlegget, og tetter dette delvis, eller helt. Bare noen muligheter. Har hverken sett ,eller hort bilen gå......
_________________ Oyvind Hatterud |
||||
|
Andersson: "Tryckte ihop slangen", borde stått tryckte tillbaka slangen (över röret)
oljestickan sitter rätt hårt och jag har "bara" mätt upp 1 bar i vevhuset.
zlobo: hur blev din så? Gick motorn bra i övrigt? Tjaa vad kan jag mer säga. Innan turborenoveringen så provtryckte jag och fick upp ett ladd på nästan 2 bar som sakta pös ut under 30 sekunder, det tog dock lång tid att få upp det trycket. Fick tipset att plugga vevhusventilation och när jag gjorde det blev det oljeöversvämning i grenröret och det rann ur kompressorsidan på turbon. Renoverade turbon, monterade och ingen skillnad i ladd. Märkte att det läckte en del vid packningen mellan turbo och grenrör (gammal packning). Demonterade turbon och tänkte att jag skulle provtrycka igen utan turbo... hittade då två rejäla läckage som jag fixade (provkörde dock aldrig) fortsatte att provtrycka och pluggade vevhusventilationen och vips började det bubbla och gurgla i oljeanslutningarna till turbon (båda). Pluggade då en (finns det fler?) anslutning från insuget som går till vevhusventilationen och fenomentet kvarstod. Då tyckte jag att så här borde det inte vara och satte då en tryckmätare på vevhusventilationen, pluggade oljeanslutningarna och fick vid ca 1,5-1,6 bar i tryckrören ungefär 1 bar i vevhusventilationen (dålig mätare/avläsning dock). Motorn har hela tiden gått bra men har tryck ur sig olja (rykt) vid tomgång men inget när man kör. Går jämnt och fint och varvar till varvstopp. Effektmässigt känns det som att bilen skulle ha runt 100 hkr, istället för 350hk. Det enda rimliga jag kan tänka mig för tillfället är att topplocket har spruckigt olyckligt, från en insugskanal till en oljekanal? Så vid vaccum (tomgång) trycker motorn istället ut olja, men när trycket stiger så trycks det istället in luft till oljekanalen??? Kan kanske förklara varför den ryker en del extra på tomgång när motorn är kall, eftersom materialet inte har vidgat sig? Kompressionsprovet visar ju inget riktigt trasigt heller vilket också förklaras av att motorn går bra. Tack för all input förresten _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||
Kan du förklara närmare vad du menar med detta? om du kunde göra en skiss på hur vevhusventiltaionen är kopplad. Får du 1 bar i vevhuset så tyder det på att något är felkopplat eller att någon ventil har hängt sig. _________________ Henrik |
||||
Vevhuset är för tillfället helt separerat. Öppen vid återanslutningen och sedan finns det en som ska suga ur vevhusgaser vid vaccum, med en backventil vid övertryck. Den är helt pluggad. Så trots det får jag laddtryck i vevhuset. Jag har gjort några ytterligare kompressionstester och på 1:ans cylinder får jag 10 bar efter två kompressioner och på treans får jag 6 bar. Drar jag treans cylinder några kompressionstakter till når den upp till 9 bar och ettan klarar då 11 bar. Läste lite i en gammal Haynes (iofs Volvo) och då skulle detta tyda på dåliga kolvringar Vilket tyvärr skulle passa in på motorns gång då den går bra men är slö och klarar inte ladda något då allt förmodligen måste ner i vevhuset först vilket blir mycket utrymme att fylla, vilket dessutom är öppen. Så första projektet blir att bygga en leakdown testare för att verkligen fastställa diagnosen och sedan får jag väl se om det blir renovering eller motor från någon skrot.
mvh /Micke _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (4324 totalt) |