| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Växellåda BMW M3 E30
|
1, 2 >> 7638 besök totalt |
|
Växellåda BMW M3 E30
Vilken låda är att föredra till mitt M3 projekt har hittat en xtrac 6 växlad vet inte skick på den eller en 5 vxl Grupp A dogring låda helt nybyggd, xtracen ligger nog ca 10-20000:- högre i pris.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Inga Grp.A-lådor hade Dogringar utan samtliga var med synkringar. Iaf de 5-växlade.
Ska ha funnits 6-växlade Holinger med H-mönster som pallade 2,5:ans vrid om jag minns rätt. Spontant säger jag X-trac:en. Fulltut racepryl. Vad kommer den ifrån? De lådorna som satt Super Touring klarar inte höga vridmoment, så en sådan ska man låta bli i en M3:a med bra knuff har jag hört... |
||
|
Nä det vet jag att det inte fanns på den tiden men det hade ju varit en förbättring med dogring.
Men nu har jag hittat en Hollinger eller hur det nu stavas ,6 vxl sekventiell med spakställ och allt, är det något att ha ? Priset upp ytterligare 10000:- _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Dogringar är klar förbättring...men då det inte fanns nga sådana om man ska gå på strikt Grp.A går det ju inte hitta.
Hollinger gör kalasfina lådor som är väldigt lättarbetade när man ska dreva om. Men som jag sa, du måste speca vilken typ det är eller vilken bil den suttit på. Nu vet jag inte vad du ska ha i vrid osv men ST-lådorna är inte allt för stabila om man kommer med en 2,5 DTM-maskin. Är den från "fel" år kan den tom snurra åt fel håll så man måste köpa rätt diff oxå...
och de diffarna ska inte helelr vara allt för stöddiga... |
||
|
Vet inte än vilken "Typ" det är . Den har suttit sitter på en BMW 4 cyl motor med ca 800hkr och där håller den och snurrar nog åt rätt håll för där sitter även M3 E30 DTM bakvagn på bilen.
om den nu går åt rätt håll är det något att ha ? Den satt väl på dom sista DTM bilarna har för mig att den är med i homologeringslistan . Strikt Grupp A eller DTM blir det nog inte heller det blir nog ganska dyrt har jag märkt , fram + bakvagn går löst på ca 150000:- beg så det blir nog en liten blandning då jag bara bygger för nöjets skull. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Nga sekventiella lådor lär man inte hitta i ngn M3 E30 enligt nga homologiseringspapper.
*tycker jag börjar låta väldigt stakig och trist nu*
Men för att sammanfatta: Hollinger var hovleverantör av lådor till alla BMW:s racebilar från slutet av DTM-tiden och fram tills idag då man åker standardhus osv igen. I nya E90 blir det dock sekventiell låda igen men jag minns inte lådleverantör. Hollinger är mao en väldigt fin och bra låda som spelar i samma liga som X-trac osv. Men som sagt, de har väl ett 15tal olika versioner av lådor i produktion sammtidigt så det gäller att veta vad man köper så de blir rätt. 800hk låter ju dock som ngn biffig sak. Det tror jag inte en ST-låda levt med många meter. Men vad vet jag...
|
||
|
Fel av mig ser nu att det är en vanlig H mönstrad 6 vxl holinger som är homologerad nov 91
Men skit samma tycker den vore smaskig att ha ialla fall. Vet inte vad en ST låda är men ??? Denna sitter bakom en gammal F1 Turbo motor på 7-800 hkr Du kanske anar vems bil. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
ST = Super Touring. Tänk BTCC och STCC 93-00 typ. Mao, extremkonstruerade saker med ibland löjliga livslängder bara för att man tjänade ngn 0,00000000001 s per varv med dom...man kunde ju byta efter varje race om det behövdes...
Aha! Då vet jag vilken låda det är. Den håller!
|
||
|
Andreas :Vet du vad det är för sorts låda ? Går det att köra gata med den ? För man kan väl frikoppla som vanligt om man kör "normalt "
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Vet inte betäckningen på lådan, men så många Hollinger som pallar de momenten. *ska kolla lite då jag är nyfiken* Står du ut med ljudet, en troligen ganska låååång etta och stänger av ev. ignition cut så är det bara att koppla och åka på. Du skonar dock lådan ju snabbare och "brutalare" du hanterar spaken. Iaf utan kopplingen nere. Går inte doggarna i helt innan alsten läggs på kan de gå av eller iaf slitas mer än om hela dog:en är i och tar upp all last. Låter som en kul låda i din vagn iaf. EDIT: Denna borde det vara: H6-SQV:
|
||
|
Jaha nu har du övertygat mig , det blir till att ringa och köpa den direct
Ignition cuten måste jag väl kunna ha med en strömbrytare så jag kan slå den av och på när hornen växer ut . _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Hehe, jag är kanske i masskopi med säljaren...
Strömbrytare borde absolut funka. Inte helt optimalt att ha påslagen vid ett rödljus kanske...
|
||
|
Pratade med Köhler idag om mina växellåds "bekymmer".
Han ansåg att det blir väldigt kostsamt med både en X-trac eller en Holinger låda man får bygga om väldigt mycket i karossen, ingående axel i lådorna är väldigt långa så låda och spak kommer långt bak i bilen. Inte samma splines på axeln så jag åker på en ny koppling oxå. Så jag får nog "nöja" mig med en 5vxl Getrag Grupp A fast med Dogring. Lämnar upp min låda till Köhler så byter till Grupp A drevsats med lååång etta och dogring. Då vet jag även vad jag har helt nybyggt. Och passar rakt på utan ombyggnader. Får väl tillägga att jag är ganska besviken att det inte blev holinger låda men det är en viss skillnad på pris så nu kan det ju räcka till en 5:13 med 75% motorsports diff oxå och ändå bli en liten slant över om något annat godis skulle dyka upp. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Det låter väl inte som ett dåligt förslag heller.
Är din låda som du har nu hel och juste? Jag har annars en rasad låda liggande som jag har rensat treans drev på och med tanke på vad original bottenstock kostar var det ingen vits att renovera den. Vågar man fråga vad en ombyggnad kostar? Är Grupp A drevsatsen rakskuren? _________________ Jonas Edling |
||
|
Min låda läcker lite olja annars är den ok.
Hur mycke vill du ha för din rasade låda ? ombyggnaden går på ca 40000:- Nej den finns inte som rakskuren enl. Köhler. Men det blir osynkad med Dogring så den blir väldigt lättväxlad. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Rätt mycket pengar ändå...
Har du kollat Sellholms sekventiella lådor som finns med BMW sprängkåpa? Rätt nätta i formatet och funkar kanon, tål en hel del effekt och vrid. Kompisen åker med sådan i sin dragracingbil och där håller det för 900hk och 850nm från en liten S14 maskin. Min låda behöver inte vara dyr, ligger mest och skräpar. Det jag kommer att behöva själv från den är bellhouset men det skulle du kunna ta från din låda kan jag tänka mig, är ju bara 4 skruvar som behöver muttras loss. Lägg ett bud så är den troligtvis din
_________________ Jonas Edling |
||
|
Är huset helt kan jag bjuda en 500 hundring för den utan sprängkåpan.
Har kollat lite med sellholms lådor tidigare har för mig att dom gick på runt 100000:- _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Det låter väl vettigt. Hur gör vi med frakten, har du några ärenden till den kungliga hufvudstaden eller ska posten få lösa det hela? Isf blir det några kronor till för frakten men det låter väl ändå som ett bättre alternativ än att slakta en fungerande låda
_________________ Jonas Edling |
||
|
Blir inte 5,13 ganska lågt att köra med om den ska gå på gatan också, i rallycrossen kör dom ofta med just den utväxlingen och dom går då "bara" 160-180km/h beroende på hur mycket dom varvar. Du hamnar kring 5000rpm i 110km/h, jag har 4,10 och redan den blir rätt så surrig i landsvägsfart.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Eller varför inte en.....
http://www.ttcautomotive.com/English Eller en T56'a, åsså en hög utväxling på bakaxeln!? Dessa går ju att få för hyggliga pengar. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Jonas : Nä det är inte så ofta man är så långt norr ut.
Men kan du inte skicka den med bussgods ? måste väl bli billigast. Du kan väl kolla och återkomma . Maila dina konto uppgifter så för jag över pengarna när du vet frakten. Niklas: Det har liksom spårat ur med ombyggnationer så det lär nog inte bli så värst mycke gatåka kanske max 100 mil om året om jag får den besiktigad när den är klar. Enl. Köhler skall det bli en dj.... skillnad om jag går till 5:13 ifrån 3:91 har så stora hjul så den käns ganska slö just nu. NP: Har till 99% redan beställt en låda av Köhler men Tack ändå för tipset. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Växellåda BMW M3 E30
|
1, 2 >> 7638 besök totalt |
