| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på kuggstänger mottages..
|
1 besök senaste veckan (2415 totalt) |
|
Jag är i behov av en ny kuggstång med "bättre" egenskaper än min ordinarie, monterad bakom hjulcentrum. Den jag har nu har ett totalt slag på 110 mm (mellan fulla rattutslag, 3,15 varv), längden på kuggstången är 600 mm (huset är 440 mm), samt att avståndet mellan P-ändarna är 1190 mm. Jag vill ha något som har egenskaperna: Slag - 135 mm eller mer mellan fulla rattutslag. Kuggstång - 500 mm eller mindre. Rattvarv - Mindre än 3,15, kanske ner mot 2-2,5. Avståndet mellan P-ändarna kommer (troligtvis) att bli 1170 mm, så "paketet" måste minst hålla den bredden. Jag inser givetvis att det kan vara svårt att komma fram med något som håller dessa mått, men om jag i alla fall får tips på en stång som håller något eller några av dessa egenskaper så är det ju lättare för mig att leta vidare.. God Jul ska ni ha
_________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
|
Golf MK2 kanske? Vet inte måtten just nu, men kan ta reda på det snart. Har en sån på Rekorden, den är hyfsat liten och smidig. Finns med korta styrväxlar för rally + servo om man vill.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tack, återkom gärna _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
|
Slag 135mm...
Slag / Rattvarv kanske är mer intressant? Så får styrstopparna fixa resten.. Eller har du tänkt ändra längden på styrarmarna? Sen totalbredden mellan p-ändarna är ju oftast väldigt justerbar. Är det lite för brett så brukar styrstagen vara gängade ganska långt så man kan kapa bort några cm.. ev. gänga dom lite längre om det går.. Sen brukar det finnas lite olika p-ändar som är olika långa (frågan är bara vad som passar mot styrarmen) Annars kan man alltid svarva en adapter mellan styrstag och p-ände.. så gör måga super seven byggare! |
||
|
Här kommer lite mått på Golf kuggstången.
Totallängd på själva huset: 445 mm. Husets grövsta dia, vid fästbygel: ca 70 mm med gummibussning. Fästbygelns C/C: ca 100 mm (jag har moddat mina litegrann, så det är inte säkert att detta stämmer.) C/C P-ände: 1280 mm (justerbart naturligtvis, har bara höftat toe inställningen än.) C/C inre kulled: ca 600 mm (damaskerna sitter på, så det är inte helt exakt.) Hoppas det kan vara till hjälp. Jag glömde naturligtvis att kolla hur många rattvarv den har, men jag har för mig att det är strax över 3. Rallykuggstängerna har nog runt 2,5 tror jag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Jag passar på att låna tråden lite (hoppas du inte tar illa upp, men det kanske kan hjälpa dig också
):
Folk brukar prata om att man kortar kuggstänger; Hur görs detta och var görs det? Kortar man bara stagen ute vid P-ändarna eller kortar man aluhuset? Någon här som har gjort det och kanske kan förklara lite närmare? Kan man korta "hur mycket som helst" eller vad brukar man räkna som max? Förändras rattutslaget när man kortar växeln? Något annat man bör tänka på? |
||
Kuggstången måste ha en ganska exakt bredd......c/c måtter mellan innre lederna ska stämma mer en linje mellan övre och undre bärarmsinfästningar. P-ändarnas höjd på spindeln, bestämmer placeringer på linjen , i höjdled. om man inte hittar en kuggstång som passar....så är det ju lättas att ta en som är för bred...och korta själva kuggstångsaxeln. Hur mycket man sedan kortar själva höljet....beror ju på vilket slag man vill ha. De enklaste stängerna att korta....är de som är uppbyggda som VW Golf eller Volvo 240 ZF (aluminiumhölje). Golfen sitter bakom framvagnen och Volvon sitter framför. Anledningen är att innre leden är en enhet, som inte stuper isär, när man tar bort den från själva stånge. Med den konstruktionen, kapar man , på passagerarsidan, till rätt brädd.....och svarvar en ny gänga. Väljer man en kuggstång som har en innre led som stuper isär när man lossar de.....så får man svarva lite mer, för att få det att funka. Att sedan anpassa styrstagen....så de stämmer i längd....är ett brtydligt enklare jobb. oftast kapar man orginal styrstag och gängar dom. Sedan gör man en mellendel......som passar på den nya gängan...och de P-ändar som man vill använda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
|
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2415 totalt) |