Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"karosskitt" å fakta om å till porsche 924 orna?
2015 besök totalt
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare

hej tänkte höra om de fanns några brutala typ skärmbräddarkitt å spolierkitt å liknande till 924 då de väl har används innom racingen?

MVH // Fille

Malmö
Här sen Feb 2004

Re: finns de nå "karosskitt" till porsche 924 or

fillefilur skrev:
hej tänkte höra om de fanns några brutala typ skärmbräddarkitt å spolierkitt å liknande till 924 då de väl har används innom racingen?

MVH // Fille

www.gt-racing.com borde kunna ge lite inspiration.

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
ok tackar har letat runt men hittar inte så mkt info om 24orna vad är de för motor effekt osv? är lite sugen på en sådan som banbil iframtiden...

MVH // Andreas

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

www.924.org

Där står det en hel del.
Vanligast är 2l 125 hk varianten. Sen finns även turbo 170 (turbo2 177 från 81 och framåt) och S modellen med 944 motorn i nedtrimmad variant, på typ 150hk, och de sista modellerna som kom i slutet av 80 talet hade 160 nånting. Sen finns det värre modeller men dom är ohyggligt ovanliga.
Fråga om det är något du vill veta !

Det kördes 924 på le mans förut, extremare än så har nog inte 924:an varit.
Även bilar i en klass som hette d-production var rätt tuffa. Står mer på 924.org tror jag.
Men vanligast är carrera GT breddningen som sitter på t.ex. pär hylanders bil.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
ok så en 924 S är alltså å föredra med tanke på lite mer effekt?... hur såg lemans bilarna ut hittade inte de.. Nått speciellt man ska tänka på vid inköp av dessa bilar. har alldrig ägt porsche förut...

har 924 å 944 samma kaross eller är den annorlunda eller kan man bara klämma på 944 spioler osv?

MVH

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
är de bara fronten som är olika på olika årsmodeller och på 924 och 944 eller går de inte å sätta på den röda fronten på en 924 tex?

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

fillefilur skrev:
ok så en 924 S är alltså å föredra med tanke på lite mer effekt?... hur såg lemans bilarna ut hittade inte de.. Nått speciellt man ska tänka på vid inköp av dessa bilar. har alldrig ägt porsche förut...

har 924 å 944 samma kaross eller är den annorlunda eller kan man bara klämma på 944 spioler osv?

om du vill öka på antalet hästar i stallet är nog 924 turbo att föredra. Välj i så fall ett påbörjat projekt eller en bil som kanske behöver en del omvårdnad, som t ex har rostiga skärmar eller liknande då du ju ändå ska byta ut dem mot glasfiber-diton. 924 turbo är så pass ovanlig att det är lite synd om fräscha exemplar slaktas. Alternativt gå loss på en 944 turbo kanske?

Porsche själva fick ut 375 hk ur 924 turbo-motorn med en del modifikationer. Bl a ska kolvarna vara den svagaste punkten. Det finns några i Sverige som har plockat ut över 300 hk ur 924 turbo men hur de har gjort har jag tyvärr inte koll på, även om jag är väldigt nyfiken.

924 och 944 har i grunden samma kaross. Det går att sätta en 944-front på en 924 men då måste du byta framskärmar också efter som 944-skärmarna är bredare än 924-skärmarna.

Bilarna som gick på Le Mans 1980 var 924 Carrera GTR. GTR-modellen hade flera varianter på karossen. Jag har sett bilder på i alla fall minst tre versioner.

Le Mans-bilen från 1980:

"Produktionsversionen":

Den sist tillverkade GTR-bilen:

Kan rekommendera forumet 944 Sverige (http://www.944sverige.com) om du har frågor specifikt om Porsche 924/944/968, som komplement till detta forum.

Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
ok tackar efter att jag kolla runt lite har jag kommit fram till att en 924 turbo eller en 944 är nog de som passar mig bäst. tacka ska ni ha återkommer med projekttråd när jag hittat lämpligt utgångsobjekt. har ni tips på sådanna kan ni PM:a mig eller skriva de här.

MVH // Andreas

2015 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande